Kod kapitalizmu. Ukryte mitologie korporacji, marek i franczyz
Marcin Napiórkowski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Krytyki Politycznej |
Rok wyd.: | 2019 |
Oprawa: | Miękka ze skrzydełka |
Ilość stron: | 304 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788366232068 |
ISBN: | 978-83-6623-206-8 |
Data: | 2019-02-26 |
Opis książki:
Książka ukazuje późny kapitalizm w jego polskiej, potransformacyjnej wersji jako swoistą "mitologię rozproszoną w towarach i usługach. Jej podmiotami i przedmiotami stają się zarówno całkiem namacalne przedmioty życia codziennego (koszulki z nadrukami, samochody, gadżety), jak i byty słabo dotychczas rozpoznane przez antropologię - marki, loga czy franczyzy kulturowe. Autor pokazuje, w jaki sposób funkcjonowanie kapitalistycznych mitów stanowi wynik zarówno projektów tworzonych odgórnie przez wyspecjalizowane systemy eksperckie, jak i codziennych praktyk zwyczajnych ludzi, którzy korporacyjne mitologie odczytują po swojemu i przerabiaja na swoją modłę. Współczesny kapitalizm jawi się w efekcie jako wspólne dzieło inż˙ynierów i majsterkowiczów, współpracujących, koegzystujących lub toczących ze sobą walkę".
Książka składa się z krótkich szkiców, których przedmiotem są między innymi: współczesne figury bohaterskie (celebryci i antycelebryci); przekształcenia pracy z towaru w dar, za który należy się wdzięczność; kolonizowanie przez kapitalizm ciała ludzkiego i kanonów piękna; wpływ kapitalizmu na formy manifestowania tożsamości narodowej (np. akcje "logo dla Polski" czy odzież patriotyczna); dziecin´stwo i dorastanie w kapitalizmie; rzeczy, za pomocą których budujemy współczesne hierarchie społeczne (np. sposoby picia kawy).
Książka "Kod kapitalizmu. Ukryte mitologie korporacji, marek i franczyz" - Marcin Napiórkowski - oprawa Miękka ze skrzydełka - Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Książka posiada 304 stron i została wydana w 2019 r.