pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie

Dane szczegółowe:
Wydawca: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Rok wyd.: 2020
Oprawa: miękka
Ilość stron: 164 s.
EAN: 9788364177613
ISBN: 978-83-6417-761-3
Data: 2020-11-05
31.80 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 1-3 dni

Opis książki:

Publikacja Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie towarzyszyła wystawie Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w dniach 7.06-11.08.2019.

Katalog jest zarówno uzupełnieniem koncepcji kuratorskiej, jak również rodzajem albumu i przewodnika po współczesnym malarstwie kobiet. Teksty literackie w niej zawarte otwierają nowe pola interpretacji prac prezentowanych na wystawie i stanowią punkt wyjścia do refleksji nad tytułowymi: kobietą, afektem i pragnieniem w malarstwie. Bogactwo reprodukcji i towarzyszące im biogramy, w których autorki zawarły zwięzłe wprowadzenia do twórczości artystek, są natomiast merytorycznym dopełnieniem wystawy Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie.

 "Wszyscy wiedzą, jak brzmi skarga kobiet: "kobiety żyją dla miłości i z powodu tej miłości muszą dawać z siebie wszystko?". Od tych, dość pesymistycznych, słów badaczka i teoretyczka afektu Lauren Berlant rozpoczyna swoją książkę "The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture" (Kobieca skarga. Niedokończona sprawa sentymentalności w kulturze amerykańskiej). Autorka zwraca w niej uwagę na przestrzeń, jaką we współczesnej popkulturze i życiu społecznym wypełniają gorycz i cichy odwet kobiet, które przeżyły zawód miłosny. Berlant analizuje m.in. programy telewizyjne i popularne poradniki, takie jak The Bitch in the House (Suka w domu), The Bride Stripped Bare (Panna młoda rozebrana), Are Men Necessary? (Czy mężczyźni są potrzebni?). W odpowiedzi na lęki i zranione serca kobiet, kapitalizm zagospodarował rynek, proponując wspólne zarządzanie rozczarowaniem i uczestnictwo w masowej "publicznej intymności". Autorka rozumie w ten sposób poczucie przynależności oparte na wspólnej walce o przetrwanie i ciągłym doskonaleniu życia uczuciowego, za którym stoi terror romantycznej miłości (koniecznie odwzajemnionej!) jako jedynej drogi do szczęścia. Badaczka dowodzi jednak, że podszyte sentymentalnością i kobiecą vendettą tytuły nie tylko powstrzymują alternatywne scenariusze lepszego życia, a przede wszystkim produkują normy kobiet snujących owe marzenia, tj. w znacznej mierze uprzywilejowanych, białych i heteroseksualnych podmiotek. Jeśli faktycznie wszyscy i wszystkie, "żyjemy dla miłości", to czy ta w rezultacie nie ogranicza naszej politycznej wyobraźni i nieuchronnie nie prowadzi do doświadczania dominacji: nie tylko w planie osobistym, ale też w kontekście rasy, płci, religii czy przynależności do grup zmarginalizowanych?
(Fragment eseju Natalii Sielewicz Rozpruwaczki. Kobieta, afekt i pragnienie, między figuracją a abstrakcja).

Książka "Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie" - oprawa miękka - Wydawnictwo Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Książka posiada 164 stron i została wydana w 2020 r. Cena 31.80 zł. Zapraszamy na zakupy!