pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Klinika szkolnej demokracji

Autor książki:

Bogusław Śliwerski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2008
Oprawa: twarda
Ilość stron: 172 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373087347
ISBN: 978-83-7308-734-7
Data: 2008-06-25
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Szkoła publiczna nie jest w realizowanych przez siebie funkcjach instytucją demokratyczną, gdyż nie są w niej powszechnie uznawane i szanowane zasady demokracji: wolności, godności, solidarności i praworządności w stosunku do wszystkich przedmiotów edukacji. Fundamentalnym bowiem warunkiem demokracji jest podmiotowość społeczeństwa, gwarancje kontrolowania wybranych przez nie władz oraz zaistnienie lokalnych struktur jednostkowego uczestnictwa i współodpowiedzialności. Tymczasem badania socjologiczne i pedagogiczne wykazują, że w szkołach publicznych nie jest przestrzegana zasada suwerenności nauczycieli w relacji z władzą oświatową, uczniów w relacjach z nauczycielami i rodziców w kontaktach z pedagogami.
Książka adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli, rodziców i nadzoru pedagogicznego szkół publicznych oraz do osób kształcących nauczycieli. Tropi zło w edukacji szkolnej, uniemożliwiające zaistnienie w niej demokracji, pomimo deklaracji ustawowych i dobrych intencji samych pedagogów.

Książka "Klinika szkolnej demokracji" - Bogusław Śliwerski - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 172 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I: Wzbudzanie demokracji w szkole

1. Demokracja w szkołach a decentralizacja systemu oświaty
2. Legitymizacja demokracji w szkole
3. Funkcje założone rady szkoły
4. Rekrutacja członków rady szkoły
5. Udział uczniów w radzie szkoły
6. Rola nauczycieli w radzie szkoły
7. Rodzice w radzie szkoły
8. Dyrekcja szkoły wobec rady szkoły
9. Personalistyczny wymiar demokracji w szkole
10. Zakres powszechności demokracji w szkołach

Rozdział II: Kto się boi rady szkoły?

1. A wszystko zaczęło się tak
2. Z nowym rokiem — starym krokiem!
3. Złe dobrego początki?
4. Od diagnozy do prognozy
5. Spór o projekt eksperymentu pedagogicznego w szkole
6. Losy eksperymentu pedagogicznego
6.1. Test na rodzicielskie zainteresowanie eksperymentem
7. Zatwierdzić statut i już!
8. Debata wokół kolejnych innowacji w szkole
9. Powrót do statutu szkoły

10. Czy opiniować słowną deklarację projektu innowacji?
11. Kogo (nie) ceni dyrekcja szkoły?
12. Jak docenić nowatora, wstrzymując się od głosu?
13. Wyborcza końcówka roku szkolnego
14. Jak zaniedbać eksperyment pedagogiczny?
15. „Pies ogrodnika"
16. Powtórka z wyborów
17. Prowokacja rady pedagogicznej (?)
18. Cisza przed burzą?
19. Białe musi być czarne
20. Prawnicy swoje a dyrekcja swoje
21. Jak to jest z finansami szkoły?
22. Powrót do sporu o wicedyrektorkę w radzie szkoły
23. „Stan wojenny"
24. Ktoś musi odejść

Zamiast zakończenia

Glosa do zakończenia