pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna

Autor książki:

Anna Misiak

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 460 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788324207770
ISBN: 83-242-0777-5
Data: 2006-11-27
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Ściśle obserwowani i sprawdzani filmowcy w PRL marzyli skrycie o wolności, jaką oferowała ideologia demokracji. Jednak niemal w każdym przypadku moment, gdy reżyser z kraju socjalistycznego zaczynał stawiać pierwsze kroki w USA, prznosił rozczarowania. Choć nie było juz politycznych ideologów, cenzura uzależniona od praw runku także miała ogromą siłę.

W tej książce doświadczenia twórców stają się punktem wyjścia do szerszej refleksji socjologiczno-filmoznawczej. Autorka zabiera czytelnika w podróż po historii cenzury filmowej w PRL i USA. Bogato zrelacjonowane fakty sytuują kino w kontejście społecznym i politycznym, gdzie wolność reżysera staje się luksusem i niedoścignionym ideałem. Oprócz twórców, kamer i widowni istnieją jeszcze mechanizmy kontroli, tej prostej i tej zawoalowanej, która nosi wiele imion, a o której współczesny widz powinien wiedzieć, aby w pełni czerpać ze swoich kinowych doświadczeń.

Książka "Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna" - Anna Misiak - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 460 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wprowadzenie
Przedmiot analizy
Klasyfikacja cenzury filmowej
Cenzura filmowa w kontekście kina jako formy komunikacji społecznej
Kontrola kinematografii jako naruszenie wolności słowa
Cenzura formą zinstytucjonalizowanej kontroli społecznej
Badanie cenzury

Rozdział pierwszy: źródła cenzury w kinematografii i budowanie instytucji
PRL 1944-1954: KINEMATOGRAFIA I PARTIA
Zaangażowany filmowiec – Aleksander Ford
Patronat armii i koncepcja spółdzielcza
Nacjonalizacja kinematografii
Przedsiębiorstwo Państwowe Film Polski
Pierwsze ocenzurowane filmy
Nowy dyrektor Stanisław Albrecht
Kłopoty z Ulicą Graniczną
Zjazd Filmowców w Wiśle
Kontrola kinematografii po Zjeździe
Dom na pustkowiu i Miasto nieujarzmione
Kontrola produkcji zleconej
Komisja Ocen Scenariuszy i Filmów
Pierwsze symptomy rozluźnienia kontroli kinematografii

USA 1907-1936: PRZEMYSŁ FILMOWY I SPOŁECZEŃSTWO
Dwie Ameryki
Narodowa Komisja Cenzury
Cenzura zewnętrzna
Trzynaście punktów
Hollywood-miasto grzechu
Przybycie Willa Haysa
Problemy z frekwencją
Kłopoty MPPDA
Kodeks Produkcyjny
Wbrew Kodeksowi
Katolicka krucjata przeciwko filmowi i umocnienie Kodeksu
Reakcje rządu i Watykanu
Ameryki pogodzone
Podsumowanie

Rozdział drugi: rozwój instytucji cenzorskich
PRL 1955-1970: ZMIENIAJĄCE SIĘ STANDARDY

Początek odwilży
Zespoły i nowa organizacja produkcji filmowej
Kontrola mniej restrykcyjna
Telewizja,radio i film
Cenzura w pełnym tego słowa znaczeniu
Koniec odwilży i uchwała KC
Zaostrzenie kontroli
Partia i Kościół
Problemy z przeforsowaniem scenariusza
Modyfikacje kontroli
Film dokumentalny
Komisja Ocen wobec kryzysu scenariuszowego
Rok 1968
Partyjne zespoły i nowe wymagania
Filmy ocenzurowane pod koniec dekady lat sześćdziesiątych

USA 1937-1959: SYSTEM UNIKANIA KONTROWERSJI

Społeczne tło funkcjonowania Kodeksu Produkcyjnego
Niezależni producenci
Produkcje zagraniczne
Metody pracy Biura Breena
Samoregulacja i kontrola federalna w czasie drugiej wojny światowej
Cenzura aprobowana przez przemysł filmowy
Polowanie na komunistów
Nowa sytuacja na rynku mediów
Musicale i sprzeciw wobec Kodeksu
Europejscy emigranci
Modyfikacje Kodeksu
Zmiany klasyfikacji przez Legion
Podsumowanie


Rozdział trzeci: Schyłek instytucji cenzorskich i nowe metody kontroli
PRL 1971-1990: OSTATNIE DWADZIEŚCIA LAT

Płonne nadzieje
Nowy system ocen
Półkowniki i zmiany cenzorskie
Powrót do prawdziwych zespołów i nowe oczekiwania partii wobec filmu
Filmy zagraniczne i telewizja
Człowiek z marmuru
Kolejne zaostrzenie nadzoru
Krótka liberalizacja
Predecens Człowieka z żelaza
Kinematografia w okresie stanu wojennego
Ostatnie zrywy kontrolne partii
Koniec cenzury

USA 1960-2002: SCHYŁEK PCA I NOWI CENZORZY

PCA i Legion w sprawie filmów niemoralnych
Przełomowe filmy
Koniec Kodeksu Produkcyjnego
Niezależna produkcja i dystrybucja
Powody wprowadzenia klasyfikacji
Kontrola programów telewizyjnych
Jak działa rating system?
Zmiany klasyfikacji
Problemy z NC-17
Nowi cenzorzy
Przemoc w mediach
11 września i film
Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
FILMOGRAFIA
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK