Kim jesteś politologu? Historia i stan dyscypliny w Polsce. Tom 1
Barbara Krauz-Mozer, Piotr Borowiec, Paweł Ścigaj
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 336 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323331582 |
ISBN: | 978-83-233-3158-2 |
Data: | 2011-11-08 |
Opis książki:
Kim jest politolog? Być może badaczem szukającym regularności w sferze polityki, może uczonym pragnącym odnaleźć odpowiedź na pytanie o formułę dobrego państwa, może wychowawcą chcącym kształtować pokolenia świadomych obywateli, a może wysokiej klasy komentatorem niosącym zrozumienie zjawisk politycznych tym, którzy gubią się w gąszczu polityki. Może jest wyspecjalizowanym historykiem lub prawnikiem, a może pytając o to, kiedy polityk jest wielki, a kiedy zwyczajny lub nawet mierny i co sprawia, że podejmujemy polityczną działalność, staje się socjologiem albo psychologiem. Może poszukiwanie materialnych podstaw polityki przesuwa go w stronę ekonomii, a może pragnienie sensu i zrozumienia czyni zeń filozofa. Być może łączy te elementy w szczególnym zainteresowaniu wyjątkową sferą życia społecznego - polityką, gdy trzeba, patrząc na nią z różnych perspektyw, za pomocą różnych narzędzi i w różne wcielając się role.
Ze Wstępu
Zarówno potrzeba edukacji w zakresie wiedzy politologicznej, jak i poważne w tej dziedzinie zaniedbania pozostają dla zainteresowanych sprawą bezdyskusyjną.Z tego powodu przyjąłem z entuzjazmem inicjatywę prof. Barbary Krauz-Mozeri jej zespołu opublikowania pracy będącej w zamyśle biografią tej dyscypliny naukowej w Polsce. Jakkolwiek poprzednio podejmowane były ograniczone objętościowo i okazjonalne raczej próby jej przedstawienia, to ujęcie ma tym razem charakter całościowy i systematyczny.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Krzysztofa Pałeckiego
Książka prezentuje panoramiczny i dynamiczny obraz polskiej politologii na tle jej historii i przekształceń. Jest to pierwsze tak obszerne opracowanie stanu obecnego i ewolucji tej dyscypliny akademickiej w Polsce. Z pewnością wzbudzi ono duże zainteresowanie w środowisku naukowców i dydaktyków zajmujących się profesjonalnie politologią jako kierunkiem studiów wyższych oraz dziedziną badań naukowych. (…) Praca zasługuje na bardzo wysoką ocenę zarówno pod względem metodologicznym, jak i w zakresie osiągniętych rezultatów badawczych. Stanowi poważne dokonanie polskiej politologii i świadczy o jej zdolności do pogłębionej samooceny.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Andrzeja W. Jabłońskiego
Książka "Kim jesteś politologu? Historia i stan dyscypliny w Polsce. Tom 1" - Barbara Krauz-Mozer, Piotr Borowiec, Paweł Ścigaj - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 336 stron i została wydana w 2011 r.
Spis treści:
Wstęp 7
1. Wprowadzenie 7
2. Metodologia prowadzonych badań 12
2.1. Kontekst podjęcia badań i ich cele 12
2.2. Narzędzia badawcze i czas trwania badań 15
2.3. Dobór próby 18
3. Struktura książki i główne zagadnienia 25
Rozdział I. Dlaczego politologia? Motywacje wyboru oraz popularność studiów politologicznych 27
1. Motywacje wyboru studiów politologicznych 27
1.1. Motywacje wyboru politologii absolwentów i studentów 31
1.2. Motywacje wyboru politologii przez studentów w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych 40
2. Atrakcyjność studiów politologicznych 47
2.1. Atrakcyjność studiów politologicznych w opinii absolwentów 49
2.2. Atrakcyjność studiów politologicznych w opinii studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych 57
3. Wyobrażenia na temat przyczyn spadku zainteresowania kandydatów studiami politologicznymi 59
Rozdział II. Jaka politologia? Struktura, wymagania i ocena programu studiów 65
1. Wprowadzenie 65
2. Struktura programu studiów politologicznych 66
2.1. Programowe obszary tematyczne politologii w opinii absolwentów 66
2.2. Programowe obszary tematyczne politologii w opinii studentów 73
2.3. Programowe obszary tematyczne politologii w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych 78
2.4. Charakter i zakres wiedzy na specjalizacjach 83
3. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami 87
3.1. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami w opinii absolwentów 87
3.2. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami w opinii studentów 93
3.3. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych 97
4. Ocena wymagań stawianych studiującym na kierunku politologia 100
4.1. Poziom wymagań stawianych na politologii w opinii absolwentów 102
4.2. Studenci o wymaganiach stawianych na politologii 108
4.3. Opinie pracowników naukowo-dydaktycznych o wymaganiach wobec studentów 113
4.4. Źródła wiedzy i metody przygotowań do zaliczenia przedmiotów 117
5. Umiejętności studentów przyjmowanych na I rok studiów w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych 125
6. Ocena programu, jego zgodności z oczekiwaniami i praktyczności 131
6.1. Ocena programu studiów w opinii absolwentów 131
6.2. Zgodność programu studiów z oczekiwaniami studentów 135
6.3. Ocena praktyczności programu studiów 138
Rozdział III. I co dalej, politologu? Ocena studiów politologicznych, możliwości zawodowe i zadowolenie z wyboru kierunku 145
1. Wprowadzenie 145
2. Czy warto studiować politologię? Ocena studiów politologicznych 146
2.1. „I co ja z tego będę miał?”. Korzyści i wady ukończenia studiów politologicznych 146
2.2. Politologia - pierwszy czy drugi wybór? 160
2.3. Politologia? Jeszcze raz? 164
3. Zawód - politolog? Możliwości kariery po studiach politologicznych 168
3.1. Wprowadzenie 168
3.2. „Zawody politologiczne” w świetle opinii absolwentów, studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych 170
3.3. Wykształcenie politologiczne - atut na rynku pracy? 182
Rozdział IV. Politolog, czyli kto? Badania politologiczne i samoidentyfikacja pracowników naukowo-dydaktycznych 195
1. Wprowadzenie 195
2. Co badasz, politologu? Obszary zainteresowań polskich politologów 197
3. Jak badasz, politologu? Metody badawcze stosowane przez polskich politologów 212
4. Kim jesteś, politologu? Samoidentyfikacja pracowników naukowo-dydaktycznych 216
Rozdział V. Dokąd zmierzasz, politologio? 229
1. Wprowadzenie 229
2. Wyniki badań empirycznych - podsumowanie 232
3. Przyszłość politologii - wyzwania i zagrożenia w świetle wprowadzania Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego 244
4. Co dalej? 252
Aneks I - Kwestionariusz badawczy dla absolwentów 271
Aneks II - Kwestionariusz badawczy dla studentów 279
Aneks III - Kwestionariusz badawczy dla pracowników naukowo-dydaktycznych 287
Spis tabel, wykresów i rysunków 297
Bibliografia 309
Biogramy autorów 317