Kiedy czas staje i czas nie ma końca. Idee polityczna w eseistyce T.S. Eliota
Piotr Kimla
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Rafael |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 280 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788389431158 |
ISBN: | 83-89431-15-7 |
Data: | 2005-01-13 |
Opis książki:
Książka dra Kimli zdecydowanie wyróżnia się na tle publikacji z zakresu nauk humanistycznych. Jest napisana znakomicie, z doskonałą klarownością. Oparta została na bogatej literaturze, na wszechstronnym, wyczerpującym przebadaniu całej spuścizny pisarskiej Eliota. Gdy dr Kimla pisze na temat teorii kultury, czytelnik dostrzega, że autor nie tylko jest doskonale wykształcony, ale również głęboko kulturalny i w pełni kompetentny do zajmowania stanowiska w sprawach, o których pisze. Bronisław Łagowski
Książka stanowi cenną, bogatą, przejrzyście usystematyzowaną pracę z zakresu historii myśli politycznej. Jej wiele silnych stron wskazuje, iż została napisana przez kompetentnego Autora, który jest znawcą tak klimatu ideowego, jak i głównych kierunków dyskursu politycznego zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak też w Europie pierwszej połowy XX wieku. Zbigniew Rau
Książka dra Kimli jest nowatorska, intelektualnie interesująca, a naukowo wartościowa. Michał Jaskólski Eliot poeta, dramaturg, krytyk literacki - takiego Eliota znamy. Nie wielu jednak wie, że Eliot to także znakomity eseista i myśliciel polityczny. Książka Piotra Kimli - Kiedy czas staje i czas nie ma końca odkrywa T.S.Eliota jakiego nie znamy. Świadomość, iż dokonania intelektualne Thomasa Stearnsa Eliota (1888-1965) nie zamykają się wyłącznie w sferze poezji, dramatu i krytyki literackiej nie jest w Polsce zbyt wielka. Ukazanie autora Ziemi jałowej (czołowego modernisty) w kostiumie konserwatywnego myśliciela politycznego, to cel rozważań znajdujących wyraz w niniejszej książce. Tytułowa fraza "Kiedy czas staje i czas nie ma końca" - wers z wiersza The Dry Salvages - ma od razu ujawnić "konserwatywną dyspozycję" twórcy tego utworu, a zarazem wskazać na ponadczasowy wymiar jego refleksji. Ilość przemyśleń uniwersalnych, stale aplikowalnych do rzeczywistości nadaje sens pisaniu monografii. Takich refleksji jest u Eliota sporo. (Ze Słowa wstępnego Autora) Piotr Kimla (ur. 1973) - pracownik Zakładu Historii Myśli Politycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor prac z zakresu historii idei oraz przekładów z języka angielskiego.
Książka "Kiedy czas staje i czas nie ma końca. Idee polityczna w eseistyce T.S. Eliota" - Piotr Kimla - oprawa miękka - Wydawnictwo Rafael.
Spis treści:
Rozdział I
T.S. ELIOT: ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ
Rozdział II
T.S. ELIOT I PROBLEM EDUKACJI
Wokół Modem Educution and the Clossics
Dlaczego chcemy się kształcie?
Jak długo powinno trwać kształcenie?
Jak duży uniwersytet?
Trzy doktryny kształcenia
Liberalna doktryna kształcenia
W sojuszu z neohumanizmem
Wokół równości szans, liberalizmu politycznego i demokracji
Radykalna doktryna kształcenia
Ortodoksyjna doktryna kształcenia
W sporze z Thomasem i Matthew Arnoldami
Przeciw obrazowi oświatowego reakcjonisty
Trzy cele kształcenia
Rozdział III
UCZEŃ A MISTRZ: SPÓR WOKÓŁ RUCHU NEOHUMANISTYCZNEGO W AMERYCE
Doktryna neohumanizmu amerykańskiego
Neohumanizmjako ruch krytyczno-literada
Neohumanizm jako doktryna filozoficzna
Jądro neouhumanizmu - wola powstrzymująca
Neohumanizm a religia
Eliot wobec humanizmu Babbitta
Eliot wobec humanizmu Foerstera
Replika Normana Foerstera
Dlaczego humanizm nie potrafi uzasadnić programu kształcenia?
Rozdział IV
T.S. ELIOT WOBEC DOKTRYN TOTALITARNYCH
Natura rewolucji faszystowskiej i bolszewickiej
Czy katolicyzm idzie w parze z faszyzmem?
Podobieństwa faszyzmu i komunizmu
Eliot i projekt „kredytu społecznego"
Antykapitalizm faszyzmu i komunizmu
Rozprawa z materialistyczną interpretacją historii
Komunizm jako substytut wiary religijnej
Krytyka komunistycznej sztuki
W ogniu oskarżeń o faszyzm
Rozdział V
T.S. ELIOT I CHARLES MAURRAS
Ojcowie maurrasizmu: Joseph de Maistre, Ernest Renan, Hippołyte Taine i August Comte
Podstawowe wyznaczniki filozofii politycznej Charlesa Maurrasa
Główne przyczyny potępienia Action Franfaise
Eliot w obronie Maurrasa i Action Franplise
Maurras pod postacią Machiavellego
Zasadność czy bezzasadność potępienia - Eliot OOTfm Ward
Dalsza ewolucja stosunku Eliota do doktryny Maurrasa
Rozdział VI
TEORIA KULTURY JAKO ZWIEŃCZENIE NAMYSŁU NAD TRADYCJĄ
„Żaden poeta (...) nie posiada pełnego znaczenia w oderwaniu" - Tradycja i talent indywidualny
„Po cóż jakieś zasady, jeżeli ma się glos wewnętrzny?" - Rola krytyki
„Tradycja nie może oznaczać stania w miejscu" - After Strange Gods
„Powstawanie grup wyższych kulturowo nie pozostaje bez znaczenia dla reszty społeczeństwa" - Notes Towards the Definihon of Culture
„Granice kultur nie są i nie powinny być zamknięte" - Kultura europejska i kultura światowa
Rozdział VII
PANACEUM NA PRZETRWANIE - IDEA SPOŁECZEŃSTWA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO
Społeczeństwo końca lat 30. i perspektywy nowej chrystianizacji
Państwo chrześcijańskie
Społeczność chrześcijańska
Wspólnota chrześcijan i clerisy lat 40
Kościół w społeczeństwie chrześcijańskim
Stosunki państwo - Kościół w społeczeństwie chrześcijańskim
Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
Wykorzystane prace T.S. Eliota
Opracowania książkowe i artykuły
INDEKS OSÓB