Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II
ks. Andrzej Kiciński
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 472 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373636415 |
ISBN: | 978-83-7363-641-5 |
Data: | 2008-01-30 |
Opis książki:
Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną opiera się przede wszystkim na Piśmie Świętym, które uczy, że każdy człowiek został stworzony / "na obraz Boży (Rdz 1,27) i jest zdolny do poznania oraz miłowania swego Stwórcy (por. KDK 12). Termin / "katecheza/" pochodzi od greckiego czasownika katecheo: / "wołać z góry/", ale również: / "wywołać echo/ ". Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną jest trudnym wyzwaniem wywołania echa słowa Bożego: / "A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre/ "(Rdz 1,31).
Książka "Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II" - ks. Andrzej Kiciński - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 472 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Teologiczno-psychopedagogiczne podstawy katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
I. Podstawy teologiczne katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
1. Chrystocentryzm w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Katecheza jako spotkanie Chrystusa z człowiekiem
1.2. Katecheza jako spotkanie człowieka z Chrystusem
2. Teocentryzm w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Katecheza ukazaniem drogi przez Chrystusa do Ojca w Duchu Świętym
2.2. Katecheza ukazywaniem tajemnicy Boga przychodzącego do człowieka
3. Eklezjocentryzm w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną
3.1./ "Kościół tworzy katechezę/ " - Kościół jako podmiot katechezy
3.2. / "Katecheza tworzy Kościół/ " - Kościół jako przedmiot i cel katechezy
II. Wskazania Magisterium Kościoła dotyczące osób z niepełnosprawnością intelektualną
1. Troska Kościoła o osoby z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Troska o osoby z niepełnosprawnością intelektualną wypływająca z wierności Słowu Bożemu
1.2. Troska o osoby z niepełnosprawnością intelektualną wypływająca z zasad ogólnoludzkich
2. Troska Kościoła o środowiska życia osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Troska Kościoła o osoby z niepełnosprawnością intelektualną w procesie inkulturacji wiary
2.2. Troska Kościoła o rodzinę osoby z niepełnosprawnością intelektualną
3. Troska Kościoła o katechezę osób z niepełnosprawnością intelektualną
3.1. Troska Kościołów lokalnych o katechezę osób z niepełnosprawnością intelektualną
3.2. Troska Kościoła w Polsce o katechezę osób z niepełnosprawnością intelektualną
III. Psychopedagogiczna charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną
1. Charakterystyka psychopedagogiczna osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
1.1. Klasyczna charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
1.2. Współczesne poszukiwania charakterystyki osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
1.3. Recepcja wskazań psychopedagogicznych w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
2. Charakterystyka psychopedagogiczna osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanymi znacznym
2.1. Charakterystyka psychopedagogiczna osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
2.2. Charakterystyka psychopedagogiczna osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym
2.3. Recepcja wskazań psychopedagogicznych w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
3. Charakterystyka psychopedagogiczna osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
3.1. Klasyczna charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
3.2. Współczesne poszukiwania charakterystyki osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
3.3. Recepcja wskazań psychopedagogicznych w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
ROZDZIAŁ DRUGI
Środowiska katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
I. Rodzina środowiskiem katechezy
1. Rodzice dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Reakcja rodziców na niepełnosprawność intelektualną dziecka
1.2. Postawy środowiska wobec rodzin dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
1.3. Rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i wychowanie religijne
2. Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Trudności w życiu rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.2. Atmosfera wychowawcza rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.3. Konieczność wsparcia rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną
3. Katecheza rodzinna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
3.1. Rodzina dziecka z niepełnosprawnością intelektualną pierwszym środowiskiem doświadczenia wiary
3.2. Rodzina dziecka z niepełnosprawnością intelektualną - domowym Kościołem
3.3. Wyzwania pastoralne wobec katechezy rodzinnej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
II. Parafia środowiskiem katechezy
1. Katecheza parafialna osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnocie parafialnej
1.2. Wyzwania stojące przed parafią jako środowiskiem katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.3. Wyzwania pastoralne wobec katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
2. Katecheza sakramentalna osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Katecheza przed bierzmowaniem osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.2. Katecheza przed Pierwszą Komunią Świętą osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.3. Katecheza przed przystąpieniem do sakramentu pokuty i pojednania osób z niepełnosprawnością intelektualną
3. Programy i pomoce dydaktyczne do katechezy parafialnej osób z niepełnosprawnością intelektualną
3.1. Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną według Z. Rybarczyk
3.2. Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną według W Gałczyńskiej
3.3. Katecheza osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną według K. M. Lauscha
III. Szkoła specjalna środowiskiem katechezy
1. Szkoła specjalna środowiskiem wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Struktura szkolnictwa specjalnego w Polsce
1.2. Założenia edukacji w szkole specjalnej
1.3. Zadania szkoły specjalnej
2. Katecheza w szkole specjalnej
2.1. Podstawa katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkole
2.2. Założenia katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkole
2.3. Zadania katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną w szkole
3. Programy i podręczniki do nauki religii w szkołach specjalnych
3.1. Program nauczania religii dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim
3.2. Programy podręczniki metodyczne i karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
3.3. Propozycja wychowania religijnego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
ROZDZIAŁ TRZECI
Dydaktyka katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
I. Osobowość pedagoga i katechety oraz ich posługa osobom z niepełnosprawnością intelektualną
1. Pedagog specjalny
1.1. Kształcenie pedagogów specjalnych
1.2. Kwalifikacje pedagogów specjalnych
1.3. Osobowość pedagoga specjalnego
2. Katecheta specjalny
2.1. Kształcenie katechetów
2.2. Kwalifikacje katechety
2.3. Osobowość i funkcje katechety
II. Zasady wychowania i nauczania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
1. Zasady postępowania dydaktycznego
1.1. Tradycyjna typologia zasad postępowania dydaktycznego
1.2. Typologia zasad nauczania wynikająca z koncepcji dialogu edukacyjnego
2. Zasady edukacji i rewalidacji
2.1. Układ schematyczny zasad edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych
2.2. Układ systemowy zasad edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych
3. Zasady dydaktyczne w katechezie
3.1. Kierunki rozwoju zasad dydaktycznych w katechezie
3.2. Kierunki rozwoju zasad dydaktycznych w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną
III. Metody nauczania i wspomagania rozwoju religijnego osób z niepełnosprawnością intelektualną
1. Metody organizacji zajęć
1.1. Metody ośrodków pracy
1.2. Metoda organizacji zajęć według M. Montessori
1.3. Metoda behawioralna organizacji zajęć
2. Metody aktywnego nauczania-uczenia się
2.1. Metody rehabilitacji i wspierania rozwoju
2.2. Metody postępowania wychowawczego
IV. Środki dydaktyczne w nauczaniu i wychowywaniu osób z niepełnosprawnością intelektualną
1. Klasyfikacja środków dydaktycznych
1.1. Funkcje środków dydaktycznych
1.2. Zasady stosowania środków dydaktycznych
2. Przykłady zastosowania środków dydaktycznych w katechezie osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Przykład zastosowania tradycyjnych środków dydaktycznych
2.2. Przykłady zastosowania nowych środków dydaktycznych
ZAKOŃCZENIE
ANEKSY
I. Propozycja Z. Rybarczyk. Przyjdź, Panie Jezu!
II. Z. Rybarczyk - rachunek sumienia według Dziesięciu przykazań
III. Z. Rybarczyk - rachunek sumienia według Przykazań kościelnych
IV. Z. Rybarczyk - rachunek sumienia z grzechów głównych
V W. Gałczyńska. Mów do nas Paniejezu
VI. W. Gałczyńska - rachunek sumienia nr 1
VII. W. Gałczyńska - historie biblijne
VIII. W. Gałczyńska - rachunek sumienia nr 2
IX. W. Gałczyńska - rok liturgiczny
X. K. M. Lausch. I rok katechizacji przedkomunijnej. Tematyka katechez
XL K. M. Lausch. II rok katechizacji przedkomunijnej. Tematyka katechez
XII. K. M. Lausch. Materiały dla katechizacji grupy komunijnej. Tematyka katechez
BIBLIOGRAFIA
SPIS TABEL I RYSUNKÓW
1. Spis tabel
2. Spis rysunków
INDEKS OSÓB
SUMMARY