Jean Baudrillard wobec współczesności: polityka, media, społeczeństwo
Agnieszka Ziętek
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 248 s. |
Wymiar: | 150x235 mm |
EAN: | 9788324223558 |
ISBN: | 97883-242-2355-8 |
Data: | 2014-01-30 |
Opis książki:
Książka stanowi pierwsze na rynku polskim tak gruntowne i kompleksowe opracowanie myśli Jeana Baudrillarda. Zapełnia ona istotną lukę w polskiej humanistyce pokazując także, że autor Symulakrów i symulacji okazał się bardzo inspirujący dla różnych dziedzin współczesnej humanistyki. Zaletą i wartością pracy nie jest jednak wyłącznie jej nowatorski charakter. (...) W pracy szczegółowo zostały omówione podstawowe idee filozofii i socjologii Baudrillarda, z ideą simulacrum, hiperrzeczywistości, społeczeństwa konsumpcyjnego i mas na czele. Autorka trafnie koncentruje się na tych wątkach twórczości Baudrillarda, które są niewątpliwie najbardziej owocne i cenne naukowo, celnie uznając, iż należy zignorować te prace i motywy pojawiające się w myśli filozofa kultury, które nie tylko są słabo czytelne, ale także - co za tym idzie- mało inspirujące. (...) Wykazała przy tym bardzo dobrą kompetencję filozoficzną, socjologiczną oraz politologiczną, bezbłędnie identyfikując ważne dla Baudrillarda punkty odniesienia, jak np. ruch kontrkultury lat sześćdziesiątych i jego intelektualne tło. Uczyniła to w sposób wyczerpujący, omawiając owe punkty odniesienia dokładnie i ze zrozumieniem. Dzięki temu czytelnik nie tylko uzyskuje informacje na temat twórczości bohatera omawianej pozycji, ale także może przypomnieć sobie główne zjawiska i postaci pejzażu intelektualnego drugiej połowy XX wieku, takie jak: postmodernizm, strukturalizm, poststrukturalizm, czy także osoby: Mc Luhan, Debord, Derrida, Foucault, Habermas, Bauman, Beck i inni.
Książka "Jean Baudrillard wobec współczesności: polityka, media, społeczeństwo" - Agnieszka Ziętek - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 248 stron i została wydana w 2013 r.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Jean Baudrillard - osoba i dzieło
1. Jean Baudrillard: życie i poglądy
1.1. Główne wpływy
1.2. Wizja - zarys teorii
1.3. Siatka pojęciowa
2. Recepcja twórczości
3. Wobec postmodernizmu
ROZDZIAŁ 2. Nowy porządek świata
1. Globalne zmiany
1.1. Idea Nowego Ładu
1.2. Inne koncepcje
2. Władza
2.1. Baudrillard a Foucault
2.2. Redefinicja pojęcia
2.3. Władza symulacji
3. Nowy wymiar terroryzmu
3.1. Strajk wydarzeń
3.2. 11 września 2001
3.3. Habermas i Derrida o terroryzmie
ROZDZIAŁ 3. Media w hiperrzeczywistości
1. Teoria komunikacji
1.1. „There is no theory of media”
1.2. Symulakry, symulacja, hiperrzeczywistość
2. Media a wydarzenie
3. Wobec innych teorii mediów
3.1. Marshall McLuhan
3.2. Nawiązania
ROZDZIAŁ 4. Konsumenci znaków
1. Ewolucja koncepcji
2. Zwrot antymarksistowski
3. Masowa konsumpcja
3.1. Społeczne nierówności, nadmiar i marnotrawstwo
3.2. Wymiana symboliczna
3.3. Masy
4. Wobec innych teorii społecznych
4.1. Społeczeństwo spektaklu a społeczeństwo konsumpcyjne
4.2. Zygmunta Baumana społeczeństwo ponowoczesne
4.3. Społeczeństwo ryzyka Ulricha Becka
4.4. Makdonaldyzacja
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk