Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych
Mikołaj Melanowicz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 242 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788323319269 |
ISBN: | 83-233-1926-X |
Data: | 2005-11-08 |
Opis książki:
Współczesna literatura japońska obejmuje wyjątkowo liczne odmiany form prozatorskich, poetyckich, eseistycznych i dramatycznych. Liczy ponad 120 lat transformacji - zarówno nowatorskich przemian, jak i nawrotów ku przeszłości. Dzięki temu na jej bogactwo składają się wyrafinowane dzieła awangardowe i modernistyczne w stylu europejskim, jak i wciąż odradzające się formy oraz nurty estetyczne i ideologiczne minionych stuleci - zarówno rodzime, jak i kontynentalne, tzn. sintoistyczne oraz konfucjańskie i buddyjskie.
W tej książce prezentowani są pisarze, którzy czerpali natchnienie z dzieł minionych epok (Tanizaki, Kawabata), jak i twórcy wzorujący się na awangardzie europejskiej (Abe, Ōe).
Tacy pisarze, jak: Natsume, Akutagawa, Tanizaki, Dazai, Kawabata, Mishima, Abe, Ōe oraz Murakami i Ibuse stworzyli oryginalne wzorce opisu świata oraz ekspresji uczuć i myśli Japończyków XX wieku. Stworzyli narracje o Japonii podlegającej ustawicznym przemianom, przeżywanym dramatycznie przez bohaterów Natsumego, Akutagawy i Dazaia. Odzwierciedlają one zarówno proces zmieniającego się języka, jak i środowiska kulturowego. Jednak cechuje je rozpoznawalny koloryt lokalny, owa "japońskość", jakże często dostrzegana jako jedyne oblicze Japonii. Z prozy interpretowanej w tej książce wyłania się też to inne oblicze, bliższe prawdom uniwersalnym o zagubieniu i rozpaczy. Nie ma wątpliwości, że pisarze japońscy stworzyli intrygujący świat bohaterów przeżywających radości, upojenia pięknem i nadzieją, ale także wiele miejsca poświęcili narracjom o cierpieniach z powodu nietrwałości życia, egoizmu i okrucieństwa ludzi.
Mikołaj Melanowicz jest profesorem Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadził również wykłady z literatury i kultury japońskiej na Uniwersytecie Kansas (Lawrence, 1986), Żeńskim Uniwersytecie w Sendai (1998), badania w Międzynarodowym Centrum Studiów nad Kulturą Japońską w Kioto (1991) i w Narodowym Instytucie Literatury Japońskiej w Tokio (1993). Jest japonistą, tłumaczem literatury japońskiej, m.in. Kobiety z wydm Kōbō Abe, Jestem kotem i Sedna rzeczy Sōsekiego Natsume, Dziennika szalonego starca i Niektórzy wolą pokrzywy Jun`ichirō Tanizakiego, Futbolu ery Manen Kenzaburō Ōe, Samuraja i Głębokiej rzeki Shusaku Endō. Jest autorem książek, m.in. Literatura japońska. Od VI do połowy XIX wieku, 1994; Literatura japońska. Proza XX wieku, 1994; Literatura japońska. Poezja XX wieku. Dramat XX wieku, 1996; Formy w literaturze japońskiej, 2003. Odznaczony Orderem Świętego Skarbu ze Złotymi Promieniami i Wstęgą (1997), przyznanym przez cesarza Japonii.
Książka "Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych" - Mikołaj Melanowicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
Wstęp
Literatura i język w dobie modernizacji Japonii
Sōseki Natsume – rozczarowanie, samotność i egoizm doby transformacji
Akutagawa – kontrowersje narracyjne
Jun’ichirō Tanizaki – od groteski do magicznego kręgu klasycznego piękna kobiet
Tanizaki – pochwała piękna ukrytego w mroku. Miłość w literaturze
Śnieg i wiśnia – semiotyka tytułu wobec świata przedstawionego w powieści Sasameyuki Jun’ichirō Tanizakiego
Yasunari Kawabata – wszystko jest nicością. Tysiąc żurawi i Śpiące piękności
Osamu Dazaia formy narracji i pożegnanie uprzywilejowanej klasy
Shūsaku Endō – wszystko prowadzi do nicości: Milczenie, Samuraj i Głęboka rzeka
Twórczość Kōbō Abe – narracje o chorobach cywilizacji
Yukio Mishima i Złota Pagoda. Sztuka grą pozorów
Kenzaburō ōe – laureatem Literackiej Nagrody Nobla 1994 roku
Kobiety w twórczości Kenzaburō ōe – rola monologu narratora powieści Jinsei no shinseki
Masuji Ibuse – autor Czarnego deszczu o zagładzie Hirosimy
Haruki Murakami – Przygoda z owcą, Koniec świata… i Kronika ptaka nakręcacza
Bibliografia