Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 110 s. |
Wymiar: | 160x230 mm |
EAN: | 9788375871760 |
ISBN: | 978-83-7587-176-0 |
Data: | 2009-06-25 |
Opis książki:
Konstruktywny postmodernizm charakteryzuje się tym, że za podstawę przyjmuje równoważność poszczególnych zjawisk, które w swej różnorodności traktowane są jako godne uwagi w jednakowym stopniu. Dlatego oczywiste wydaje się to, że dzieci, będąc równie ważne jak osoby dorosłe, są od samego początku pełnowartościowymi ludźmi i niepotrzebna jest tutaj żadna interwencja, nawet ze strony szkoły. Autor odpowiada na pytanie, jakie konsekwencje mogą wynikać dla szkoły ze spojrzenia na człowieka z postpedagogicznej perspektywy. Odnosząc prawa człowieka do dzieci szkolnych, dochodzi do fascynujących odkryć związanych ze szkołą przyszłości.
Szkole - tu i teraz - daje on impuls do wprowadzenia postmodernizmu w jej codzienność. Rodzicom udziela porad opartych na wnikliwej analizie i praktyce, aby potrafi li redukować stres związany z kontaktem ze szkołą oraz łagodzić i leczyć cierpienia swych dzieci. Nauczycielom proponuje nowy rodzaj samorozumienia, który pozwala zerwać więzy sztywnej roli i pomaga w wyczerpującej pracy. Czytelnik dostrzeże tutaj siłę i odwagę nauczyciela, które sprawiają, że klasa szkolna staje się znacznie bardziej przyjazna dzieciom. W książce Jaka może być szkoła? dochodzi do spotkania wizji i rzeczywistości.
Myślę, że istotę twórczości pedagogicznej Schoenebecka, mocno osadzonej w filozofii, najlepiej oddaje Bogusław Śliwerski, który stwierdza, że chodzi przede wszystkim o zdobywanie szeroko pojętej samowiedzy, a nie o wzajemną eliminację racji i udowadnianie wyższości własnych argumentów, teorii czy doświadczeń.
Gorąco zachęcam czytelnika do lektury książki, którą przenika głęboka troska o to, aby dziecko i nauczyciel mogli jak najczęściej spotykać się na płaszczyźnie osobowej. Tylko wtedy szkoła i jednocześnie rodzina będą mogły skutecznie zapobiegać wszelkim działaniom zmierzającym do uczynienia z nich narzędzi "produkcji" osobowości autorytarnych.
Książka "Jaka może być szkoła?" - Hubertus von Schoenebeck - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 110 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Słowo wstępne
1. Dzieci chodzą do szkoły
2. Rzeczywista władza rodziców
3. „Jakim prawem…?”
4. Przeciwstawić się krzywdzie
5. Schoolwatch
6. O szkole i prawach człowieka
7. Uczenie się bez obowiązku
8. Impulsy dla szkoły przyszłości
9. Marzenia o szkole przyjaznej dzieciom
10. Człowieczeństwo w klasie szkolnej
Wprowadzenie do Amication
Hubertus von Schoenebeck –publikacje w języku polskimywny