Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe Semper |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 216 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788386951550 |
ISBN: | 83-86951-55-9 |
Data: | 2001-02-03 |
20.48
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 7 dni
×
Opis książki:
Dla studentów wydziału fizyki uniwersytetów i wyzszych szkół pedagogicznych oraz dla nauczycieli.
Książka "Jak uczyć fizyki w gimnazjum? Podręcznik dydaktyki fizyki" - Mieczysław Sawicki - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Cena 20.48 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
Część I. Dydaktyka fizyki jako dyscyplina naukowa
Rozdział 1. Konstrukcja dyscypliny
1.1. O znaczeniu terminu "dydaktyka fizyki"
1.2. Problemy badawcze
1.3. Metody badań i język opisu
Rozdział 2. Problemy integracji z innymi dyscyplinami
2.1. Dydaktyka fizyki jako interdyscyplina
2.2. Fizyka i dydaktyka fizyki
2.3. O związkach dydaktyki fizyki z antropologią filozoficzną
2.4. O związkach dydaktyki fizyki z psychologią rozwwojową
Rozdział 3. Zagadnienia praktyczne w dydaktyce fizyki
3.1. Doskonalenie zawodowe nauczyciela fizyki
3.2. Twórczość nauczyciela fizyki
3.3. Organizacja warsztatu pracy w szkole
Część II. Psychopedagogiczne podstawy dydaktyki fizyki
Rozdział 4. Uczeń jest osobą w stawaniu się
4.1. O znaczeniu terminu "osoba"
4.2. Chrześcijańska pedagogika personalistyczna
Rozdział 5. Relacje międzyosobowe w szkole
5.1. Otwarcie się
5.2. Dialog i spotkanie
Rozdział 6. Wiedza i kształcenie
6.1. Wiedza a kształcenie
6.2. Rodzaje wiedzy i kształcenia
6.3. Wiedza i kształcenie na lekcjach fizyki
Część III. Filozoficzne podstawy dydaktyki fizyki
Rozdział 7. Proces poznawczy w fizyce
7.1. Obserwacja i pomiar
7.2. Eksperyment w fizyce
7.3. Kategoryzacja i matematyzowalność przyrody
7.4. Systemy pojęciowe w fizyce
Rozdział 8. Program nauczania fizyki ze stanowiska metodologii fizyki
8.1. Idea "podstaw programowych"
8.2. Elementy składowe "podstaw programowych"
8.3. Struktura logiczna programu nauczania fizyki w gimnazjum
Rozdział 9. Rozwój umysłowy dziecka a poznanie przez niego przyrody
9.1. Konkretyzacja, schematyzacja i formalizacja
9.2. Rozumowanie, wnioskowanie i uzasadnianie
9.3. Związek przyczynowy a umysł dziecka
9.4. Uniwersalne struktury myślenia w nauczaniu fizyki
Część IV. Zagadnienia metodyczne
Rozdział 10. Jak uczyć pojęć fizyki?
10.1. Proces kategoryzacji na lekcjach fizyki
10.2. Definiowanie pojęć przez dzieci
10.3. Bariery epistemologiczne i pseudopojęcia
Rozdział 11. Jak uczyć praw fizyki?
11.1. Czym są prawa fizyki?
11.2. Rodzaje praw fizyki
11.3. Wykrywanie i formułowanie praw na lekcjach fizyki
11.4. Rozumienie praw fizyki
Rozdział 12. Teorie fizyczne w nauczaniu
12.1. Dydaktyczna postać teorii fizycznych
12.2. Pojęcia, prawa, zasady w świetle teorii fizycznej
12.3. Teorie fizyczne a integracja przyrodoznawstwa
12.4. Obraz świata a teorie fizyczne
Część V. Praktyka procesu nauczania fizyki
Rozdział 13. Zadania w nauczaniu
13.1. Rodzaje zadań w nauczaniu fizyki
13.2. Problemy ogólne (general problems) i zadania twórcze
13.3. Funkcje poznawcze i dydaktyczne ciągów zadaniowych
Rozdział 14. Ocena rozwoju ucznia na lekcjach fizyki
14.1. Dlaczego oceniać?
14.2. Co oceniać?
14.3. Kiedy i jak oceniać?
14.4. Skutki duchowe oceny ucznia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Rozdział 1. Konstrukcja dyscypliny
1.1. O znaczeniu terminu "dydaktyka fizyki"
1.2. Problemy badawcze
1.3. Metody badań i język opisu
Rozdział 2. Problemy integracji z innymi dyscyplinami
2.1. Dydaktyka fizyki jako interdyscyplina
2.2. Fizyka i dydaktyka fizyki
2.3. O związkach dydaktyki fizyki z antropologią filozoficzną
2.4. O związkach dydaktyki fizyki z psychologią rozwwojową
Rozdział 3. Zagadnienia praktyczne w dydaktyce fizyki
3.1. Doskonalenie zawodowe nauczyciela fizyki
3.2. Twórczość nauczyciela fizyki
3.3. Organizacja warsztatu pracy w szkole
Część II. Psychopedagogiczne podstawy dydaktyki fizyki
Rozdział 4. Uczeń jest osobą w stawaniu się
4.1. O znaczeniu terminu "osoba"
4.2. Chrześcijańska pedagogika personalistyczna
Rozdział 5. Relacje międzyosobowe w szkole
5.1. Otwarcie się
5.2. Dialog i spotkanie
Rozdział 6. Wiedza i kształcenie
6.1. Wiedza a kształcenie
6.2. Rodzaje wiedzy i kształcenia
6.3. Wiedza i kształcenie na lekcjach fizyki
Część III. Filozoficzne podstawy dydaktyki fizyki
Rozdział 7. Proces poznawczy w fizyce
7.1. Obserwacja i pomiar
7.2. Eksperyment w fizyce
7.3. Kategoryzacja i matematyzowalność przyrody
7.4. Systemy pojęciowe w fizyce
Rozdział 8. Program nauczania fizyki ze stanowiska metodologii fizyki
8.1. Idea "podstaw programowych"
8.2. Elementy składowe "podstaw programowych"
8.3. Struktura logiczna programu nauczania fizyki w gimnazjum
Rozdział 9. Rozwój umysłowy dziecka a poznanie przez niego przyrody
9.1. Konkretyzacja, schematyzacja i formalizacja
9.2. Rozumowanie, wnioskowanie i uzasadnianie
9.3. Związek przyczynowy a umysł dziecka
9.4. Uniwersalne struktury myślenia w nauczaniu fizyki
Część IV. Zagadnienia metodyczne
Rozdział 10. Jak uczyć pojęć fizyki?
10.1. Proces kategoryzacji na lekcjach fizyki
10.2. Definiowanie pojęć przez dzieci
10.3. Bariery epistemologiczne i pseudopojęcia
Rozdział 11. Jak uczyć praw fizyki?
11.1. Czym są prawa fizyki?
11.2. Rodzaje praw fizyki
11.3. Wykrywanie i formułowanie praw na lekcjach fizyki
11.4. Rozumienie praw fizyki
Rozdział 12. Teorie fizyczne w nauczaniu
12.1. Dydaktyczna postać teorii fizycznych
12.2. Pojęcia, prawa, zasady w świetle teorii fizycznej
12.3. Teorie fizyczne a integracja przyrodoznawstwa
12.4. Obraz świata a teorie fizyczne
Część V. Praktyka procesu nauczania fizyki
Rozdział 13. Zadania w nauczaniu
13.1. Rodzaje zadań w nauczaniu fizyki
13.2. Problemy ogólne (general problems) i zadania twórcze
13.3. Funkcje poznawcze i dydaktyczne ciągów zadaniowych
Rozdział 14. Ocena rozwoju ucznia na lekcjach fizyki
14.1. Dlaczego oceniać?
14.2. Co oceniać?
14.3. Kiedy i jak oceniać?
14.4. Skutki duchowe oceny ucznia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy