Ja, Służebnica Pana (problemy - poszukiwania - perspektywy)
Stanisław C. Napiórkowski OFMConv
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 450 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373638549 |
ISBN: | 978-83-7363-854-9 |
Data: | 2009-08-13 |
Opis książki:
OD AUTORA
I. TRUDNE DZIEDZICTWO
1. ODNOWA MARIOLOGII (WYKŁAD MONOGRAFICZNY)
1. Wykaz lektur do wykładu monograficznego w roku akademickim 2003/2004 - S. C. Napiórkowski 2. Mariologia o. Roschiniego - struktura 3. Fundamentalne zasady mariologii według o. G. Roschiniego 3.1. Pierwsza zasada mariologii - De primo principio mariologiae 4. Drugorzędne zasady mariologii - Deprincipiis secundariis mariologiae 4.1. Powszechne zasady drugorzędne - De principiis secundariis universalibus 4.2. Szczegółowe zasady drugorzędne - De principiis secundariis particularibus 5. Wybrane tezy mariologii G. Roschiniego 5.1. Tezy z części I: Maryja w swojej szczególnej misji - powszechne macierzyństwo (Mariologia, t. II, pars I) 5.2. Tezy z części II: NMP w swoich przywilejach (Mariologia, t. II, pars II) 5.3. Tezy z części III: O kulcie Najświętszej Maryi Panny (Mariologia, 2, t. II, pars III) 6. Argumentacja G. Roschiniego 6.1. Ex Magisterio Ecclesiastico (s. 237-238) 6.2. Ex Sacra Scriptura (s. 238) 6.3. Ex Traditione (s. 238-248) 6.4. Racje teologiczne (s. 248-250) 7. Aneks - Oficjalny schemat De Beata 7.1. Błogosławiona Maryja Panna Matka Boga i Matka ludzi 7.2. Uwagi wprowadzające
2. O ZRANIONEJ IKONIE CHRYSTUSA. PROBLEM TEOLOGICZNEJ IKONY CHRYSTUSA W TEKSTACH MARIOLOGICZNYCH NA PRZYKŁADZIE UWIELBIEŃ MARYI ŚW. ALFONSA LIGUORIEGO
3. O POŚREDNICZCE W OPOLSKIM I LUBELSKIM KATECHIZMIE
1. Chrystus 2. Maryja 3. Uwagi
4. ŚW. LUDWIK GRIGNION DE MONTFORT (1673-1716) I JEGO KSIĄŻECZKA SEKRET MARYI
5. JAKIEJ MARYI NIE PRZEKAZYWAĆ TRZECIEMU TYSIĄCLECIU
1. Obraz Maryi zraniony swoistym monofizytyzmem 2. Wybrane elementy maryjnych kazań św. Bernarda
II. NIEPOKALANE POCZĘCIE
6. PODSTAWY PRAWDY O NIEPOKALANYM POCZĘCIU I PODANIE JEJ PRZEZ KOŚCIÓŁ DO WIERZENIA
1. Dwie drogi ku dogmatowi 1.1. Droga teologii 1.2. Droga pobożności 2. Dogmat 2.1. Struktura bulli Ineffabilis Deus 2.2. Treść dogmatu 2.3. Uzasadnienie dogmatu 3. Dopowiedzenia 3.1. W kierunku pozytywnej interpretacji Niepokalanego Poczęcia 3.2. Bracia prawosławni i protestanci wobec nauki o Niepokalanym Poczęciu Matki Bożej 4. Bibliografia
7. WKŁAD FRANCISZKANÓW W PRZYGOTOWANIE DOGMATU NIEPOKALANEGO POCZĘCIA
8. NIEPOKALANE POCZĘCIE W INTERPRETACJI KS. FRANCISZKA BLACHNICKIEGO
1. Początki 2. Okres niepokalanowski 3. Okres lubelski
III. SOBOROWA ODNOWA I JAN PAWEŁ II
9. SOBOROWA ODNOWA MARIOLOGII
1. Główne elementy odnowy mariologii Vaticanum II 2. Uwagi na temat odnowy mariologii w Polsce 10. W MARIOLOGICZNEJ SZKOLE JANA PAWŁA II
11. POLSKIE SŁOWO O MARIOLOGICZNYM SŁOWIE JANA PAWŁA II
12. ENCYKLIKA JANA PAWŁA II MATKA ODKUPICIELA -PROGRAM ZA TRUDNY DLA POLSKI
1. Charakterystyka ogólna 2. Struktura encykliki 3. Zagadnienia wybrane 3.1. "W" - metodologiczna zasada encykliki 3.2. Zasada "w" w zastosowaniach 4. Trudnajesttamowaiktóżjej słuchać może? 4.1. Wydawnicze wznowienia tekstów mariologicznych w starym stylu 4.2. Stara nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy 4.3. Jasnogórskie kidnaperstwo 5. Wprowadzenie bibliograficzne
13. AD MARIAMPERIESUM. INTERPRETACJA WYPOWIEDZI JANAPAWŁA II
1. Ad Mariamper Iesum - z 24 września2000 roku 2. Poprawne rozumienie hasła Per Iesum ad Mariam 3. Dlaczego potrzebujemy hasła=programu Ad Mariam per Iesum? 4. Potrzeba równowagi między zasadą "Do Chrystusa przez Maryję" a zasadą "Do Maryi przez Chrystusa"
14. DOŚWIADCZENIE I OBJAWIENIA. WSPÓŁMYŚLĄC Z JANEM PAWŁEM II
1. Doświadczenie 1.1. Masztalski, czyli Heldera Camary i Jana Pawła II hermeneutyka znaków czasu (1991) 1.2. Agaciński, czyli pierwsze studium na temat doświadczenia osób i wspólnot chrześcijańskich według Jana Pawła II (1991) 1.3. Sympozjum (1997) 1.4. Kowalik, jego habilitacja o funkcji doświadczenia w teologii (2003) 1.5. Podręcznik 2. Objawienia 2.1. Słuchając Św. Faustyny i Pana Jezusa 2.2. Słuchając Jana Pawła II
IV. POSZUKIWANIA
15. JAK UPRAWIAĆ MARIOLOGIĘ
1. Uprawiać mariologię bardziej w kontekście 2. W Polsce uprawiać mariologię bardziej po polsku 3. Uprawiać mariologię bardziej krytycznie
16. SOLUS CHRISTUS W INTERPRETACJI WSPÓŁCZESNEJ TEOLOGII KATOLICKIEJ
1. Alszeghy-Flick 2. Rahner 3. Leon Veuthey 4. Teilhard de Chardin 5. Karol Wojtyła-Jan Paweł II 6. Ratzinger 7. Jaskóła 8. Napiórkowski
17. MARYJA PRZYJMUJE. "PRZYJĘCIE" JAKO KATEGORIA METODOLOGICZNO-TEOLOGICZNA
1. O kategoriach teologicznych. Uwagi wprowadzające 2. "Przyjęcie" jako kategoria soteriologiczna (udział w odkupieniu obiektywnym) 3. "Reprezentowanie" jako kategoria pomocnicza w stosunku do mariologicznej kategorii "przyjęcia" 4. Kategoria przyjmowania a Wspólna Deklaracja o usprawiedliwieniu
18. CZŁOWIEK DIALOGU
1. Dialog jako podstawowa struktura dziejów zbawienia 2. Znaczenie dialogu dla Kościoła
19. Z MARYJĄ BLIŻEJ WSCHODZĄCEGO SŁOŃCA. KILKA DOŚWIADCZEŃ Z MARYJNOŚCIĄ W ROSJI I NA UKRAINIE
1. Z doświadczeń w Rosji 1.1. Powszechna Cerkiew Bogarodzicy (Wsielenskaja Cerkow` Bożijej Matieri) 1.2. Syberia 2. Z doświadczeń ukraińskich 2.1. Św. Ludwik Grignion de Montfort w koktailu dewocji do Św. Filomeny 2.2. "Pershing" - Zinkow - Gródek 3. Jakie wnioski?
20. CZY MATKA BOŻA POTRZEBUJE KORONY?
1. Przesłanki polskie 1.1. Polska teologia koronacji 2. Przesłanki ogólnokościelne 2.1. Fulgens corona oraz Ad coeli Reginam 2.2. Obrzędy koronacji wizerunku Najświętszej Maryi Panny 3. Wnioski
21. MARYJA W MISJI EWANGELIZACYJNEJ SYNA
1. Maryja jako podmiot ewangelizacji 1.1. Maryja ewangeliczna jako podmiot ewangelizacji 1.2. Maryja w sztuce sakralnej, zwłaszcza w ikonach i poprzez ikony jako podmiot ewangelizacji 1.3. Maryja ewangelizuje w sanktuariach 1.4. Maryja ewangelizuje w pielgrzymkach 1.5. Maryja ewangelizuje przez objawienia 2. Maryjajako "przedmiot" (temat) ewangelizacji
22. DUSZPASTERSTWO MARYJNE W DZIELE EWANGELIZACJI. PRZYCZYNEK DO PROGRAMU
1. Swoisty monofizytyzm w pobożności i duszpasterstwie maryjnym 1.1. Starożytność. - Teza Jungmanna o swoistym monofizytyzmie w pobożności maryjnej 1.2. Średniowiecze. - Nauczanie Św. Bernardao podzielonym królestwie 1.3. Okres Reformacji 1.3. Wieki po Reformacji 2. Duszpasterstwo maryjne potrzebuje teologicznej i duszpasterskiej kontekstualności
23. SŁUGA BOŻY AUGUST HLOND JAKO PROMOTOR KULTU MARYJNEGO
24. SANKTUARIA. WPROWADZENIE
1. Napisali o sanktuariach pod moim kierunkiem 2. Polski "Przewodnik duszpasterstwa w sanktuariach" 3. Watykański dokument o sanktuariach 4. Sanktuaria według Kodeksu Prawa Kanonicznego (1983) 5. Potrzeba współpracy nad tematyką sanktuariów
25. SZORTANDY W KAZACHSTANIE. SANKTUARIUM JUTRA
V. ROZMOWY - LISTY - REFLEKSJE
26. "PRZEZ MARYJĘ DO JEZUSA" ORAZ "PRZEZ JEZUSA DO MARYI"
27. WYWIAD DLA TYGODNIKA "IDZIEMY"
28. TEKSTY O MATCE BOŻEJ
29. WYWIAD DLA "TYGODNIKA POWSZECHNEGO"
30. CO POLSKIE "ELEKTRIM" I "MEGADEX" MAJĄ DO WNIEBOWZIĘCIA MATKI BOŻEJ
1. Świadectwo Ewangelii 2. Fenomen Anny Kathariny Emmerich 3. Miejscowa tradycja
31. KOLBE-DOGMAT-MARYJA. WYWIAD DLA KAI
32. "OCZYSZCZONA PRZEZ DAR NIEPOKALANEGO POCZĘCIA" ORAZ "DOSKONAŁA ODKUPICIELKA". ROZMOWA Z PANIĄ ANIĄ
33. KONGRES MARIOLOGICZNY-RZYM 2000
34. KAPELUSZE Z GŁÓW!
35. MARY JA A DUCH ŚWIĘTY
36. W SPRAWIE NIEUSTAJĄCEJ NOWENNY (LIST DO OO. REDEMPTORYSTÓW)
37. NIE WYOBRAŻAM SOBIE KOŚCIOŁA BEZ EKUMENIZMU. O DIALOGU Z LUTERANAMI, POBOŻNOŚCI MARYJNEJ I EKUMENIZMIE W POLSCE Z O. STANISŁAWEM CELESTYNEM NAPIÓRKOWSKIM OFMCONV ROZMAWIA KS. TOMASZ JAKLEWICZ
38. LIST W SPRAWIE OKALECZONEJ IKONY JASNOGÓRSKIEJ
39. LIST DO NIEPOKALANOWA W SPRAWIE JASNOGÓRSKIEJ IKONY
40. O POBOŻNOŚCI MARYJNEJ. WSPÓŁMYŚLENIE Z KS. PROF JÓZEFEM KUDASIEWICZEM
INDEKS OSOBOWY
INDEKS RZECZOWY
Książka "Ja, Służebnica Pana (problemy - poszukiwania - perspektywy)" - Stanisław C. Napiórkowski OFMConv - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 450 stron i została wydana w 2009 r.