Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi
Stanisław Czekalski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2006 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 472 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788323216483 |
ISBN: | 83-232-1648-7 |
ISSN: | 0556-1019 |
Data: | 2006-11-06 |
Opis książki:
Przedmiotem rozprawy są badania "związków międzyobrazowych", to znaczy relacji podobieństwa zachodzących między obrazami. Na podstawie istnienia (lub ich braku) związków międzyobrazowych tradycyjna historia sztuki budowała i nadal buduje swoje porządki "stylowe", kręgi "wpływów", "oddziaływań", "filiacji", wreszcie bada artystyczną genezę wyobrażeń. Punktem wyjścia jest dla autora pojęcie "intertekstualności", żywe szczególnie w filozofii i teorii literatury ostatnich dziesięcioleci XX wieku, inspirowane teorią pisma J. Derridy, teorią znaczeniowej produktywności tekstów J. Kristevej i teorią lektury R. Barthes`a.
Część I. Teoria: intertekstualność a związki międzyobrazowe jest prezentacją inspiracji (F. De Saussure), filozoficznego zaplecza (M. Heidegger, J. Derrida, J. Lacan) i poglądów głównych twórców teorii intertekstualności. Część II. Międzyobrazowa historia sztuki poświęcona została "analizie różnych sposobów konkretyzowania tez dotyczących związków międzyobrazowych". W części III: Matejko między obrazami autor prezentuje własne analizy związków międzyobrazowych, których przedmiotem jest kilka wybranych dzieł J. Matejki: Stańczyk, Kazanie Skargi, Joanna d`Arc, Konstytucja Trzeciego Maja.
Książka "Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi" - Stanisław Czekalski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 472 stron i została wydana w 2006 r.
Spis treści:
CZĘŚĆ I
TEORIA: INTERTEKSTUALNOŚĆ A ZWIĄZKI MIĘDZYOBRAZOWE
ROZDZIAŁ I
Nie ma nic poza galerią. Teoria intertekstualności jako rewizja pojęcia obrazu
1. Gramatologiczne podstawy intertekstualności. Iteratywna struktura obrazu
2. Intertekstualność w świetle krytyki przedstawieniowej teorii języka: Heidegger, Lacan, Kristeva, Barthes i de Saussure
3. Oko Sarrasine`a i Śpiący Endymion
4. Itertekstualność i zwrot pragmatyczny: geneza efektem semiozy
ROZDZIAŁ II
Interpretacja wpływu / wpływ interpretacji. Rozbiór teorii genetycznych zależności dzieł
1. Logika wpływu i problematyczność jego rozpoznania
2. Efekt spójności w wyjaśnianiu genealogii obrazu
3. Reminiscencje, cytaty, aluzje?
CZĘŚĆ II
MIĘDZYOBRAZOWA HISTORIA SZTUKI
ROZDZIAŁ III
Zagadnienie związków miedzyobrazowych w refleksji historycznoartystycznej od połowy XX w
1. Hans Sedlmayr, George Kubler, Arnold Hauser - struktura i jeżyk tradycji obrazowej
2. Ernst H. Gombrich i Wolfgang Iser - leksykon malarstwa i rozsianie śladów
3. Jan Białostocki i problem tematycznego ramowania obrazu
ROZDZIAŁ IV
Zagadnienie związków miedzyobrazowych w refleksji historycznoartystycznej lat osiemdziesiątych XX w
1. Estetyka recepcji Wolfganga Kempa i problem repertuaru obrazowego
2. Obraz jak most: Michael Baxandall i funkcjonalistyczna logika wyjaśniania obrazów
3. Oskar Batschmann i domykanie widzenia w kole wiedzy
4. Richard Wollheim: współczesność widzenia związków miedzyobrazowych a złudzenie wglądu w psychikę autora
Wnioski
ROZDZIAŁ V
Recepcja teorii intertekstualności w semiologii i semiotyce obrazu
1. Norman Bryson: teoria intertekstualności jako narzędzie sprowadzenia obrazu do tekstu dyskursywnego i wskrzeszenie wpływologii
2. Mieke Bal: narodziny czytelniczki i preposteryjna (halucynacyjna) historia obrazów
CZĘŚĆ III
MATEJKO MIĘDZY OBRAZAMI
1. Van Gogh, Matejko i restytucje
2. Co mówi Skarga? Próba anagramatycznej lektury Kazania
3. Joanna i Marianna
4. Konstytucja Trzeciego Maja na wyspie Barataria
Zakończenie: historia sztuki i spór o macierzyństwo obrazów
Bibliografia
Indeks nazwisk
Spis ilustracji
Intertextuality and Painting. Problems of the Analysis of Interpictorial Relationships (Summary)