pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce

Autor książki:

Nelly Daszkiewicz

Dane szczegółowe:
Wydawca: VM Group
Rok wyd.: 2004
Oprawa: miękka
Ilość stron: 194 s.
Wymiar: 164x238 mm
EAN: 9788392107507
ISBN: 83-921075-0-0
Data: 2006-01-10
Cena wydawcy: 42.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Temat książki ma nowatorski charakter, a jego ranga w problematyce teorii ekonomii i międzynarodowych stosunków ekonomicznych jest znacząca. Teoria internacjonalizacji MSP kształtuje się dopiero - niejako na naszych oczach - a próby osadzenia jej w realiach gospodarek transformujących się mają w literaturze naukowej jedynie śladową obecność. Podjęty problem badawczy dawał więc Autorce szansę wniesienia znaczącego, twórczego wkładu w rozwój teorii ekonomii. Doktor N. Daszkiewicz wykorzystała w pełni tę szansę, a prowadzone przez nią z pasją przez kilka kolejnych lat dociekliwe badania naukowe, penetrujące dogłębnie światową literaturę przedmiotu, których wyniki przedstawia Autorka w recenzowanej książce, istotnie wzbogacają najnowszą wiedzę ekonomiczną.
Autorka w sposób bardzo przekonujący i dojrzały warsztatowo konfrontuje teorię z empirią. Formułuje bardzo trafne wnioski i dokonuje uogólnień stanowiących jej twórczy wkład w rozwój ekonomii i międzynarodowych stosunków ekonomicznych.

Z recenzji prof. dr hab. Haliny Różańskiej

Książka "Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce" - Nelly Daszkiewicz - oprawa miękka - Wydawnictwo VM Group. Książka posiada 194 stron i została wydana w 2004 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1
Współczesne procesy globalizacji, internacjonalizacji i integracji gospodarki światowej oraz sektora małych i średnich przedsiębiorstw Wprowadzenie
1.1. Globalizacja
1.2. Internacjonalizacja
1.3. Integracja
1.4. Globalizacja - internacjonalizacja - integracja - Jednolity Rynek Europejski. Relacje
1.5. Wpływ internacjonalizacji na małe i średnie przedsiębiorstwa
1.6. Bariery internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw

Rozdział 2
Teorie i modele internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw Wprowadzenie
2.1. Teoria bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ)
2.2. Paradygmat eklektyczny
2.3. Modele etapowe
2.3.1. Model Uppsala (U-Model)
2.3.2. Modele związane z innowacją
2.3.3. Internacjonalizacja jako proces uczenia się (learning process)
2.4. Krytyka modeli etapowych
2.5. Indeks globalizacji
2.6. Modele oparte na zasobach
2.6.1. Model J. Wiklunda
2.7. Modele oparte na intencjach
2.8. Analityczny model procesu internacjonalizacji
2.9. Podejście sieciowe (network approach)
2.10. Model REM (R-reason, E-environment, M-modal choice)
2.11. Przydatność modeli internacjonalizacji do badań małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarkach transformowanych
2.12. Zasobowo-sektorowy model internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw dla gospodarek transformowanych

Rozdział 3
Strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw Wprowadzenie
3.1. Pojmowanie strategii
3.2. Strategie internacjonalizacji
3.3. Instrumenty internacjonalizacji
3.4. Strategie i instrumenty internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
3.5. Sieci - alternatywny instrument internacjonalizacji?
3.5.1. Sieci - tworzone od dołu
3.5.2. Sieci - tworzone od góry
3.6. Powstawanie sieci a zarządzanie małymi i średnimi
przedsiębiortswami

Rozdział 4
Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w wybranych krajach świata
Wprowadzenie
4.1. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w krajach Unii Europejskiej
4.1.1. Internacjonalizacja sektora małych i średnich przedsiębiorstw we Francji po 1992 roku w literaturze i w świetle badań empirycznych
4.1.2. Internacjonalizacja włoskich małych i średnich przedsiębiorstw - przykład gospodarki "opóźnionej"
4.1.3. Doświadczenia akcesyjne Wielkiej Brytanii i Portugalii we wczesnych latach 90. XX wieku w świetle badań empirycznych
4.2. Internacjonalizacja czeskich małych i średnich przedsiębiorstw - przykład gospodarki transformowanej
4.2.1. Szanse i zagrożenia dla czeskich małych i średnich przedsiębiorstw wynikające z przystąpienia do Unii Europejskiej
4.3. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw na Tajwanie. Przykład małych i średnich przedsiębiorstw międzynarodowych "od urodzenia"
4.3.1. Gospodarka Tajwanu - rys historyczny

Rozdział 5
Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
Wprowadzenie
5.1. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w świetle Raportu o stanie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2001–2002
5.1.1. Udział małych i średnich przedsiębiorstw w wytwarzaniu PKB
5.1.2. Liczba przedsiębiorstw
5.1.3. Zatrudnienie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw
5.1.4. Rola małych i średnich przedsiębiorstw w handlu zagranicznym
5.2. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w świetle badań
5.2.1. Charakterystyka badań
5.2.2. Eksport, import i powiązania kooperacyjne
5.2.3. Opinie właścicieli/menedżerów o skutkach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw
5.2.4. Determinanty internacjonalizacji firmy
5.2.5. Wyniki badań z czerwca 2004 roku - uzupełnienie

Rozdział 6
Studia przypadków wybranych małych i średnich przedsiębiorstw
Wprowadzenie
6.1. Young Digital Poland S.A. - studium przypadku
6.1.1. Historia i charakterystyka ogólna
6.1.2. Właściciel/menedżer
6.1.3. Zasoby
6.2. BALTIC OPTYLAB Laboratorium Optyczne - studium przypadku
6.2.1. Historia i charakterystyka ogólna
6.2.2. Struktura organizacyjna BALTIC OPTYLAB
6.2.3. Właściciel/Menedżer
6.2.4. Zasoby
6.3. Baltic Gateway Poland - studium przypadku
6.3.1. Historia i charakterystyka ogólna
6.3.2. Właściciel
6.3.3. Zasoby
6.4. Przedsiębiorstwo FALA - studium przypadku
6.4.1. Historia i charakterystyka ogólna
6.4.2. Menedżer
6.4.3. Zasoby

Zakończenie
Bibliografia