Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu. Monografie FNP. Seria humanistyczna
Piotr Celiński
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 240 s. |
Wymiar: | 145x210 mm |
EAN: | 9788322931332 |
ISBN: | 978-83-2293-133-2 |
Data: | 2010-11-16 |
Opis książki:
Książka jest medioznawczą i kulturoznawczą analizą technologii cyfrowych. Tytułowe interfejsy objawiły się jako ich autonomiczna kategoria, która wywiera radykalny wpływ na kształt światów medialnych i kultury w ogóle. Sytuują się one w miejscu, gdzie ścierają się i przenikają światy analogowe i cyfrowe, technologiczne i biologiczne, materialne i symboliczne, twórcy i odbiorcy, kultury masowej i kultury uczestnictwa. Ta specyficzna lokalizacja na "mapie" kultury oraz ich bezprecedensowa siła sprawcza, czyniąca je motorem cyfrowej rewolucji, skłania do stawiania pytań, które wytyczają narrację książki: o istotę cyfrowych technologii medialnych, ich społeczno-kulturowy potencjał i trajektorie wpływów, które wytyczają, narzucane przez nie reguły, języki i struktury komunikowania, biologiczne i antropologiczne uwarunkowania ich użytkowania czy wreszcie związki z różnymi "niemedialnymi" domenami rzeczywistości. Autor odpowiada na te pytania w przystępny sposób, często odwołując się do tekstów popkultury - filmów, internetu czy muzyki popularnej. Zachowuje jednocześnie wymogi wykładu naukowego. Dzięki temu przybliża polskiemu czytelnikowi zarówno same technologie interfejsowe jak i krytycznie sytuuje je w interdyscyplinarnym świetle kulturoznawczych "teorii mediów".
Książka "Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu. Monografie FNP. Seria humanistyczna" - Piotr Celiński - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Książka posiada 240 stron i została wydana w 2010 r.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
INTERFEJSY MEDIÓW I INTERFEJSY KULTURY
A. Technologiczny genotyp interfejsów
1. Narzędzia i maszyny
1.1. Automatyzacja
1.2. Twarde i miękkie technologie
2. Kod cyfrowy (numeryczna reprezentacja)
2.1. Digitalizacja
2.2. Dematerializacja
2.3. Spłaszczanie kultury - dyktatura cyfr
3. Sieci
3.1. Technologie sieciowe
3.2. Społeczeństwo sieci
B. Teoretyczne usytuowanie interfejsów 64
1. Interfejs jako wyzwanie i kłopot dla medioznawstwa
2. Wokół definicji medium
3. Różnica między interfejsem a medium
4. Media, czyli mass media
5. Modernizm versus postmodernizm, mass media versus nowe media
6. Medioznawcze stanowiska
7. Interfejs i pragmatyka badawcza
ROZDZIAŁ II
KU INTERFEJSOM - EWOLUCJE I REMEDIACJE TECHNOLOGII MEDIALNYCH
A. Interfejsy mechaniczne
B. Interfejsy tekstowe
C. Interfejsy graficzne
D. Interfejsy neuronalne
ROZDZIAŁ III
WPŁYW INTERFEJSÓW NA KULTURĘ - ROZPOZNANIA TEORETYCZNE
A. Konwergencja
B. Cyfrowa prędkość i przyspieszenie cyberkultury
1. Prędkość światła i estetyka znikania
2. Pyknolepsja
3. Maszyna widzenia
C. Dekompozycja czasu
D. Nadmiar informacji
E. Antyprzestrzenność cyberprzestrzeni
F. Taktylność interfejsów cyfrowych
G. Cyfrowe losy twarzy i ciała
1. Ograniczenia podjętej rekonstrukcji
ROZDZIAŁ IV
HIPERTEKST: KONOTACJE KOMUNIKACYJNE, POLITYCZNE I KULTUROWE
A. Historia hipertekstu
1. Nelson i Bush
2. Dataland
B. Konsument, użytkownik, autor
1. Śmierć autora i narodziny „wreadera”
2. Modele autorstwa w nowych mediach
3. Współpraca jednostek lub grup
4. Współpraca między producentami a użytkownikami
5. Remiks i sampling
6. Opcje z menu, czyli brak porozumienia
C. Teoria tekstu a hipertekst
1. Encyklopedia i biblioteka
2. Kłącza i nomadowie
3. Leksja według Barthes’a
4. Poststrukturalizm, Derrida i hipertekst
D. Hipertekst - demokracja - komunikacja
1. Cyberkultura i społeczeństwo
2. Elektroniczna agora
3. Trop Habermasowski - hipertekst jako przestrzeń publicznej komunikacji
3.1. Sfera publiczna i Internet
E. Krytyka kulturoznawcza
1. Hipertekst jako „system operacyjny świata”
2. Nawigatorzy i kartografowie hipertekstowego morza
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk
Spis ilustracji