Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym
Wojciech Otrębski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 272 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373636019 |
ISBN: | 978-83-7363-601-9 |
Data: | 2007-09-28 |
Opis książki:
Wstęp
Rozdział I
Paradygmat interakcyjny w rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym - przestrzeń teoretyczna
1. Koncepcje (modele) niepełnosprawności podstawą organizacji praktyki rehabilitacyjnej
2. Współczesne rozumienie upośledzenia umysłowego i jego implikacje dla organizacji praktyki rehabilitacyjnej
2.1. Teorie inteligencji jako inspiracje dla konceptualizacji upośledzenia umysłowego
2.2. Model teoretyczny i definicja upośledzenia umysłowego
3. Elementy teorii rehabilitacji - model interpersonalnego ujęcia rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym
3.1. Elementy teorii rehabilitacji
3.2. Praktyka rehabilitacji a psychologia - przedmiot i zadania psychologii rehabilitacji
3.3. Rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym - model interpersonalny i jego aplikacja w rehabilitacji zawodowej
4. Aplikacja teorii społeczno-poznawczej i koncepcji wspomaganego uczenia się Feuersteina w praktyce rehabilitacji zawodowej
4.1. Teoria społeczno-poznawcza jako kontekst teoretyczny analizy i wyjaśniania zmiany zachowań w praktyce rehabilitacyjnej
4.2. Aplikacja koncepcji wspomaganego uczenia się Feuersteina w praktyce rehabilitacyjnej osób z upośledzeniem umysłowym
5. Założenia i elementy składowe modelu interakcyjnego rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym
Rozdział II
Osoby z upośledzeniem umysłowym jako podmiot praktyki rehabilitacyjnej
1. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z upośledzeniem umysłowym - aspekty istotne dla sytuacji rehabilitacji zawodowej
1.1. Przebieg procesów poznawczych u osób lekko i umiarkowanie upośledzonych umysłowo
1.2. Procesy emocjonalno-motywacyjne u osób lekko i umiarkowanie upośledzonych umysłowo
1.3. Osobowość i jej funkcjonowanie u osób z upośledzeniem umysłowym
1.4. Funkcjonowanie społeczne osób z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym
2. Problematyka zainteresowań zawodowych w odniesieniu do osób z upośledzeniem umysłowym
2.1. Z teorii kształtowania się zainteresowań zawodowych
2.2. Związki zainteresowań zawodowych i czynniki je różnicujące
Rozdział III
Doświadczenia zawodowe osób z upośledzeniem umysłowym – czynnik kontekstualny
1. Zatrudnienie i praca osób z upośledzeniem umysłowym
1.1. Skala zjawiska
1.2. Historia i stan obecny
2. Środowiska rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym a różnorodność ich doświadczeń zawodowych
2.1. Warsztaty terapii zajęciowej (WTZ) i zakłady aktywności zawodowej (ZAZ) jako ogniwa rehabilitacji społecznej i zawodowej
2.2. Wielość doświadczeń płynących z zawodowej edukacji specjalnej
3. Kierunek rozwoju - zatrudnienie wspomagane (supported employment) i możliwości jego realizacji
Rozdział IV
Założenia metodologiczne badań własnych
1. Przedmiot, problem i problematyka szczegółowa
2. Badane grupy
2.1. Kryteria doboru grup
2.2. Charakterystyka badanych
3. Narzędzia wykorzystane w badaniach 3.1. Skala kompetencji zawodowej - BWAP 3.2. Inwentarz zainteresowań zawodowych - R-FVII 3.3. Skala osobowej oceny - PAS 3.4. Karta indywidualna dla osób niepełnosprawnych - KI 4. Organizacja i sposób prowadzenia badań Rozdział V Psychometryczna charakterystyka zmiennych podmiotowych - wyniki, istotności różnic, związki 1. Poziom kompetencji zawodowej badanych i jego zróżnicowanie ze względu na stopień upośledzenia i płeć 2. Zainteresowania zawodowe badanych i ich zróżnicowanie ze względu na stopień upośledzenia i płeć 3. Poziom adekwatności osobowej badanych i jej zróżnicowanie ze względu na stopień upośledzenia umysłowego i płeć 4. Związki kompetencji zawodowej z zainteresowaniami zawodowymi i adekwatnością osobową 4.1. Kompetencja zawodowa a zainteresowania zawodowe badanych z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym 4.2. Kompetencja zawodowa a adekwatność osobowa badanych z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym Rozdział VI Zróżnicowanie zmiennych podmiotowych ze względu na ilość i jakość doświadczeń zawodowych badanych (zmienna kontekstualna) 1. Środowisko rehabilitacji a zróżnicowanie poziomu kompetencji zawodowej badanych z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym 2. Środowisko rehabilitacji a zróżnicowanie zainteresowań zawodowych badanych z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym 3. Środowisko rehabilitacji a zróżnicowanie poziomu adekwatności osobowej badanych z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym Rozdział VII Interakcja zmiennych niezależnych (podmiotowych i kontekstualnych) wykazujących związki z poziomem kompetencji zawodowej badanych 1. Zmienne wykazujące związki z ogólnym poziomem kompetencji zawodowej badanych 2. Zmienne wykazujące związki ze skalą opisującą zwyczaje i postawy zawodowe badanych 3. Zmienne wykazujące związki ze skalą opisującą relacje interpersonalne badanych 4. Zmienne wykazujące związki ze skalą opisującą umiejętności poznawcze badanych 5. Zmienne wykazujące związki ze skalą opisującą umiejętności zawodowe badanych Rozdział VIII W kierunku syntezy 1. Trafność zastosowania modelu interakcyjnego w rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym 1.1. Kompetencja zawodowa w kontekście zróżnicowania zmiennych podmiotowych 1.2. Zmienne podmiotowe w kontekście zróżnicowania czynnikiem środowisko rehabilitacji 1.3. Kompetencja zawodowa w kontekście interakcji zmiennych podmiotowych i środowiska rehabilitacji 2. Optymalizacja rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym - implikacje teoretyczne i inspiracje praktyczne Bibliografia Aneks
Książka "Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym" - Wojciech Otrębski - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL.