pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
Tytuł książki:

Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie

Autor książki:

Danuta Czelakowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 248 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373088948
ISBN: 978-83-7308-894-8
Data: 2007-10-02
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Głównym celem książki jest zaprezentowanie problematyki inteligencji i zdolności twórczych dzieci niższych klas szkoły podstawowej oraz sposobów jej stymulacji w procesie kształcenia. Szerokie rozumienie pojęcia zdolności i uzdolnień pozwala dostrzec je w każdym rodzaju aktywności dziecka: podczas myślenia, działania, odczuwania czy wartościowania.
W książce poświęcono wiele uwagi ukazaniu konkretnych przykładów ćwiczeń stymulujących inteligencję i kreatywność. Istotną rolę w tym zakresie odkrywa najbliższe środowisko społeczno-wychowawcze i jego oddziaływanie, a zwłaszcza nauczyciel, jak również świadomi swych zadań rodzice i opiekunowie.
Książka skierowana jest do uczących się nauczycieli i studentów pedagogiki (przede wszystkim wczesnoszkolnej), pracujących nauczycieli klas młodszych, jak również pedagogów wyższych szczebli nauczania, wychowawców organizujących różnorodne zajęcia szkolne, rodziców i wszystkich osób zainteresowanych i poszukujących sposobów kierowania własnym rozwojem.

Książka "Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie" - Danuta Czelakowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Wstęp

Inteligencja i zdolności twórcze – podstawowe pojęcia 1.1. Poglądy na inteligencję i jej rozumienie – koncepcje, terminologia, modele

1.2. Rodzaje inteligencji

1.3. Zdolności i uzdolnienia – definicje, pojęcia pokrewne

1.4. Problem inteligencji i zdolności dzieci w świetle literatury

1.5. Strukturalne koncepcje inteligencji i zdolności

1.6. Teorie czynników równorzędnych – J. P. Guilford

1.7. Najnowsze koncepcje rozwoju inteligencji i zdolności

1.7.1. Rozwojowa teoria inteligencji J. Piageta

1.7.2. Triadowa koncepcja inteligencji R. Sternberga

1.7.3. Teoria inteligencji złożonej H. Gardnera

Twórczość i jej istota
2.1. Podstawowe cechy twórczości

2.2. Aktywność twórcza jako wartość

2.3. Proces twórczy i jego etapy

2.4. Twórczość jako cecha osobowości i postawa

Psychofizjologiczne i społeczne aspekty rozwoju inteligencji i zdolności

3.1. Dziedziczne zdolności dzieci

3.2. Psychofizyczne postawy inteligencji

3.3. Środowisko a rozwój zdolności dzieci

3.4. Uzdolnienia w świetle teorii psychospołecznych

3.4.1. Teoria potrzeb A. Maslowa

3.4.2. Twórcze wybory rozwoju E. Eriksona

Poznawanie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym
4.1. Rozwój zdolności z perspektywy najnowszych teorii

4.2. Rozwijanie myślenia twórczego dzieci

4.3. Inteligencja a kreatywność

4.4. Charakterystyka uczniów zdolnych w edukacji wczesnoszkolnej

4.5. Identyfikacja dzieci zdolnych

4.6. Metody diagnozy zdolności

4.7. Sposoby rozpoznawania uzdolnień uczniów

Kształcenie zdolności dzieci – koncepcje i metody
5.1. Modele rozpoznawania i kształcenia uczniów zdolnych

5.2. Metody i formy pracy z uczniami zdolnymi

5.3. Przyspieszanie nauczania

5.4. Rozszerzanie programu kształcenia

5.5. Kształcenie zróżnicowane w nauczaniu dzieci

Stymulowanie rozwoju intelektualnego i twórczego dzieci
6.1. Program zajęć wspierających zdolności intelektualne i twórcze dzieci

6.2. Rozwijanie zdolności wytwarzania dywergencyjnego

6.3. Kształcenie zdolności myślenia konwergencyjnego

6.4. Nauczyciel a wspieranie zdolności dzieci

Uwagi końcowe

Bibliografia

Aneks