Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana
s. Maria Opiela
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 450 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788377026366 |
ISBN: | 978-83-7702-636-6 |
Data: | 2013-06-06 |
Opis książki:
Wstęp
Rozdział I. Geneza systemu wychowania i integralnej pedagogiki przedszkolnej w ujęciu Edmunda Bojanowskiego
1. Profil biograficzny Edmunda Bojanowskiego
1.1. Najważniejsze fakty biograficzne i etapy życia
1.2. Działalność literacka i społeczna
2. Uwarunkowania rozwoju myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego
2.1. Analiza dziejów wychowania
2.2. Doświadczenie praktycznej działalności w ochronkach
3. Podstawy metodologiczne tworzenia integralnej pedagogiki przedszkolnej w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego
3.1. Charakterystyka podejścia badawczego Edmunda Bojanowskiego
3.2. Teksty pedagogiczne Edmunda Bojanowskiego - ich badanie i rozumienie
3.3. Metoda tworzenia integralnej pedagogiki przedszkolnej Edmunda Bojanowskiego
Rozdział II. System wychowania Edmunda Bojanowskiego
1. Podstawy rekonstrukcji systemu wychowania Edmunda Bojanowskiego
2. Wymiar strukturalny systemu
2.1. Istota ochron
2.2. Cele, funkcje i zadania ochron
2.3. Organizacja instytucji ochron
3. Funkcjonalny wymiar systemu wychowania Edmunda Bojanowskiego
3.1. Koncepcja wczesnego wychowania
3.1.1. Wychowanie i jego dynamizmy
3.1.2. Wymiary integralności wczesnego wychowania
3.1.3. Społeczno-kulturowy wymiar wychowania dziecka
3.1.4. Idea ochrony a wychowanie
3.2. Dziecko - obszary jego życia i rozwoju
3.3. Elementy procesu wychowania małego dziecka
3.3.1. Wychowawczyni i jej rola w wychowaniu
3.3.2. Metody wychowania
3.3.3. Środki wychowania
4. Aktualność systemu wychowania w ochronkach
Rozdział III. Kontekst tworzenia integralnej pedagogiki przedszkolnej w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego
1. Interdyscyplinarność kontekstu
2. Inspiracje filozoficzno-religijne
3. Kontekst rozwoju pedagogicznego dorobku
3.1. Rozwój systemu edukacyjnego i nowych koncepcji wychowania dziecka w wieku przedszkolnym
3.2. Rozwój pedagogiki przedszkolnej
4. Uwarunkowania społeczno-kulturowe kształtowania się myśli i praktyki pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego
5. Nauczanie i tradycja wychowawcza Kościoła katolickiego
6. Kształtowanie się organizacyjno-prawnych podstaw wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem
Rozdział IV. Antropologiczne podstawy integralnej pedagogiki przedszkolnej
1. Teoria człowieka podstawą koncepcji pedagogiki
2. Dziecko jako osoba
2.1. Dziecko jako podmiot wychowania
2.2. Wartość dzieciństwa dla integralnego rozwoju osoby
2.3. Dziecięctwo podstawą integralnej formacji osoby
3. Osoba i osobowość wychowawcy
3.1. Godność kobiety i jej rola jako wychowawczyni
3.2. Predyspozycje osobowościowe wychowawcy
4. Relacje osobowe i wspólnota
4.1. Osobowy i duchowy wymiar relacji
4.2. Wspólnotowy i społeczny wymiar relacji
Rozdział V. Założenia integralnej pedagogiki przedszkolnej Edmunda Bojanowskiego
1. Charakterystyka integralnej pedagogiki przedszkolnej Edmunda Bojanowskiego
1.1. Podstawowe pojęcia i kategorie
1.2. Przedmiot badań, zadania i funkcje integralnej pedagogiki przedszkolnej
1.3. Synergia praktyki i teorii pedagogicznej
2. Wychowanie a edukacja w integralnej pedagogice przedszkolnej w systemie Edmunda Bojanowskiego
2.1. Wymiary integralnego ujęcia wychowania
2.2. Wychowanie integralne w koncepcji Edmunda Bojanowskiego
2.3. Wychowanie a wczesna edukacja dziecka
3. Założenia dotyczące celów wychowania integralnego i edukacji
3.1. Przekaz i urzeczywistnianie wartości w procesie wczesnego wychowania
3.2. Wartości źródłem celów i zadań wychowania
3.3. Prawne i instytucjonalne źródła celów wczesnej edukacji
4. Miejsce integralnej pedagogiki przedszkolnej w pluralizmie współczesnych teorii pedagogicznych
Rozdział VI. Struktura procesu wczesnej edukacji w integralnej pedagogice przedszkolnej
1. Uczestnicy procesu opiekuńczo-edukacyjnego
1.1. Dziecko i potrzeby dzieciństwa w procesie wczesnej edukacji
1.2. Rola wychowawcy we wczesnej edukacji dziecka
1.3. Współpraca z rodzicami we wczesnej opiece i edukacji dziecka
2. Wspieranie integralnego rozwoju dziecka w procesie opiekuńczo-edukacyjnym
2.1. Cele i zadania wczesnej opieki i edukacji
2.2. Obszary i treści pracy wychowawczo-dydaktycznej
2.3. Metody i środki pracy wychowawczo-dydaktycznej
2.4. Zasady pracy opiekuńczo-edukacyjnej
3. Warunki realizacji procesu opiekuńczo-edukacyjnego
3.1. Program wychowania małego dziecka
3.2. Integracja elementów pracy opiekuńczo-edukacyjnej
3.3. Funkcje i organizacja środowiska opiekuńczo-edukacyjnego
3.4. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym
Zakończenie
Bibliografia
Integral preschool pedagogy in the upbringing system of Edmund Bojanowski. Continuity and change (Summary)
Indeks osób
Spis rysunków
Książka "Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana" - s. Maria Opiela - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 450 stron i została wydana w 2013 r.