pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Inspiracje edukacyjne. Polsko-niemieckie prolegomena do studium nad współczesną szkołą. Bildungsinspirationen Polnish-deutsche Prolegomena zum Studium der zeitgenößischen Schule

Autor książki:

Michał Głażewski, Lech Sałacinski

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2004
Oprawa: miękka
Ilość stron: 232 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373083356
ISBN: 83-7308-335-9
Data:2001-02-03
Cena wydawcy: 19.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Publikacja ta składa się z trzech części, zawierających rozprawy autorów polskich i niemieckich. Ukazuje ona z jednej strony recepcję wspólnych dla naszych kultur idei, z drugiej określa możliwe granice ich wzajemnego przenikania do struktur i rozwiązań programowych systemów szkolnych.

W części pierwszej znajdują się trzy rozprawy odnoszące się do wybranych fundamentalnych zagadnień metodologicznych współczesnej pedagogiki: Christoph Lüth przedstawia polemikę Schleiermachera z pedagogiką oświeceniową; Gerd Wegmarshaus pokazuje, jak "na nowo” można odczytywać poglądy J. Dewey’a na temat demokracji jako sposobu na życie w obszarze kształcenia, wychowania i komunikacji; M. Głażewski przedstawia zaś fenomenologiczną metodę poszukiwania pewności we współczesnej pedagogice.

Część druga skupia się na aspektach polityki oświatowej i modelach reformowania szkoły, które współstanowią o toczących się procesach socjalizacyjnych. Analizuje rolę programów szkolnych w doskonaleniu kooperacji, kultury szkolnej, kultur uczenia się i organizacji szkoły.

Część trzecia odnosi się do rodziny jako naturalnego środowiska życia oraz socjalizacji dzieci i młodzieży. Mówi o ruchu edukacji domowej jako alternatywnej formie edukacji i zaprasza do poszerzania możliwości wdrażania w polskiej rzeczywistości oświatowej doświadczeń pedagogów z różnych krajów, z uwzględnieniem realiów prawnych naszego systemu oświatowego.

Książka "Inspiracje edukacyjne. Polsko-niemieckie prolegomena do studium nad współczesną szkołą. Bildungsinspirationen Polnish-deutsche Prolegomena zum Studium der zeitgenößischen Schule" - Michał Głażewski, Lech Sałacinski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 232 stron i została wydana w 2004 r.

Spis treści:

WSTĘP
Czy jest możliwa naukowa „gra w klasy”?

CZĘŚĆ I
Teoria współczesnej edukacji – między redukcjonizmem a fenomenologią
(Theorie der zeitgenössischen Bildung – zwischen Reduktionismus und Phänomenologie)

Christoph Lüth (Universität Potsdam)
Schleiermachers Kritik an der Pädagogik der Aufklärung – eine Überwindung der Aufklärungspädagogik?
Schleiermachera krytyka pedagogiki Oświecenia– przezwyciężenie pedagogiki oświeceniowej? (streszczenie)

Gert-Rüdiger Wegmarshaus (Universität Viadrina)
Demokratie als Lebensweise – Bildung, Erziehung und Kommunikation. John Dewey neu gelesen
Demokracja jako sposób życia – nauczanie, wychowanie i komunikacja. John Dewey odczytany na nowo (streszczenie)

Michał Głażewski (Uniwersytet Zielonogórski)
O fenomenologicznej metodzie poszukiwania pewności w pedagogice
Zur phänomenologischen Methode der Suche nach Sicherheit in der Pädagogik (Zusammenfassung)

CZĘŚĆ II
Szkoła – patiens czy agens nowoczesnej edukacji?
(Schule – Patiens oder Agens der modernen Bildung?)

Günter Warnken (Hochschule Vechta)
Wohin treibt das Schulsystem in Deutschland?
Dokąd podąża system edukacji w Niemczech? (streszczenie)

Detlev Lindau-Bank, Frank Simon (Hochschule Vechta)
Schulprogramme – Ein Beitrag zur Verbesserung von Schulen
Programy szkolne – przyczynek do poprawy funkcjonowania szkół(streszczenie)

Lech Sałaciński (Uniwersytet Zielonogórski)
Granice nauczycielskiej możności etycznej
Die Grenzen des ethischen Vermögens des Lehrers (Zusammenfassung)

Krystyna Stech (Uniwersytet Zielonogórski)
Relacje nauczyciel – uczniowie w świadomości nauczycieli
Die Lehrer – Schüler – Verhältnisse im Bewusstsein der Lehrer (Zusammenfassung)

CZĘŚĆ III
Rodzina – między modernizmem a postmodernizmem
(Familie – zwischen Modernismus und Postmodernismus)

Marek Budajczak (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu)
„Edukacja domowa” – „odkurzona” alternatywa
Homeschooling – eine „entstaubte” Alternative (Zusammenfassung)

Harald Uhlendorff (Universität Potsdam)
Familie und Familienorientierung in Ostdeutschland
Rodzina, orientacje i postawy wobec rodziny w byłej NRD (streszczenie)

Angelika Traub, Beate Schuster (Universität Potsdam)
Single Mothers in East Germany
Samotne matki w byłej NRD (streszczenie)

Arkadiusz Żukiewicz (Akademia Pedagogiczna w Krakowie)
Bezpieczeństwo dzieci w środowisku lokalnym
Die Sicherheit der Kinder in der lokalen Umwelt (Zusammenfassung)

POSŁOWIE
Skąd przychodzimy i dokąd idziemy? (Lech Sałaciński)
INFORMACJA O AUTORACH