Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 242 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788380612495 |
ISBN: | 978-83-8061-249-5 |
Data: | 2016-08-02 |
Opis książki:
Interesująca książka.
Książka "Innowacje. Perspektywa społeczno-kulturowa" - Magdalena Zdun - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 242 stron i została wydana w 2016 r. Cena 28.35 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I
Uwarunkowania innowacyjności w perspektywie historycznej
Wprowadzenie
1. Teoretyczny kontekst historycznej analizy innowacyjności człowieka
2. W okowach magii i mitu - człowiek pierwotny i innowacje
3. Faraoni, filozofowie, cesarze - innowacje pod władzą starożytnych
3.1. Bliski Wschód i Egipt - innowacja na służbie monarchów i faraonów
3.2. Starożytna Grecja i Rzym - racjonalność polis i innowacyjne problemy Imperium
4. Wczesne chrześcijaństwo i Wieki Średnie - innowacyjna działalność człowieka jako wyraz uwielbienia Boga
5. Renesans - innowacyjność jako afirmacja człowieczeństwa
6. Wynalazek Gutenberga - innowacyjność w drodze do upowszechnienia
7. Nowa Atlantyda - sceptycyzm i empiryzm w służbie innowacyjności
8. Wiek XVII - awangarda innowacyjności i jej kłopoty z władzą
9. Bogactwo purytanów - innowacyjność i predestynacja
10. Epoka manufaktury - rozkwit mocy wynalazczej człowieka i alienacja mas
11. Rewolucja Forda - innowacje dla każdego
Rozdział II
Innowacyjność w kontekście teorii socjologicznej
Wprowadzenie
1. Josepha Schumpetera teoria rozwoju gospodarczego i jej społeczne uwikłanie
1.1. Statyka i dynamika procesu gospodarczego oraz rola innowacji w cyklu gospodarczym
1.2. Innowatorzy i rutyniarze - dwie formy obecności człowieka w świecie gospodarczym
1.3. Innowacyjność i jej konsekwencje. Związek innowacyjności ze stadialną ewolucją społeczeństw
1.4. Gabriela Tarde’a teoria naśladownictwa i jej bliskie pokrewieństwo z koncepcją Josepha Schumpetera
2. Mikołaja Kondratiewa koncepcja cykli długofalowych i jej związek z teorią Josepha Schumpetera
3. Protestantyzm i jego znaczenie w kształtowaniu postaw proinnowacyjnych w świetle koncepcji Maxa Webera
4. Żydzi, Amerykanie i gospodarka - wkład Wernera Sombarta w teorię innowacyjności
5. "Kultura ma znaczenie" - rola kultury w rozwoju gospodarczym i jej znaczenie dla innowacyjności
6. O roli motywacji, czyli innowacyjność w świetle teorii Everetta Hagena i Davida McClellanda
7. Charakter społeczny a innowacyjność
8. Innowacyjność jako bunt i forma przystosowania, czyli ujęcie Homera Barnetta i Roberta K. Mertona
9. Innowacyjność w perspektywie teorii osobliwości społecznych
10. Zaufanie, ryzyko i kapitał społeczny - współczesne uwarunkowania innowacyjności
11. Globalizacja, ponowoczesność i transformacja systemowa - współczesne konteksty interpretacyjne innowacyjności
Rozdział III
Innowacje - definicje, typy, źródła, cechy. Innowacja w kontekście teorii socjologicznej
Wprowadzenie
1. Innowacja w ujęciu teorii wzrostu
1.1. Innowacja w perspektywie paradygmatu przedsiębiorczego - Joseph Schumpeter, Werner Sombart i szkoła harwardzka o innowacjach
1.2. Innowacja w perspektywie paradygmatu techniczno-ekonomicznego - Thorstein Veblen oraz Fielding Ogburn i ich podejście do novum
1.3. Innowacja w perspektywie paradygmatu strategicznego - innowacja i rynek
2. Innowacja w ujęciu prakseologicznej teorii czynu - innowacja i "dobra robota"
3. Innowacja w ujęciu antropologicznym - innowacja jako doświadczenie kulturowe
4. Typy innowacji
5. Źródła innowacji
6. Cechy innowacji
Rozdział IV
Dyfuzja innowacji w kontekście teorii socjologicznej
Wprowadzenie
1. Tradycje badawcze dyfuzji innowacji w socjologii i naukach pokrewnych
2. Everetta Rogersa koncepcja dyfuzji innowacji i jej powiązania z dorobkiem poprzedników
2.1. Interdyscyplinarny charakter ujęcia
2.2. Everetta Rogersa definicja dyfuzji i jej związek z naukami o komunikowaniu
3. Innowacja, kanały komunikacyjne, czas i system społeczny jako elementy składowe procesu dyfuzyjnego
3.1. Innowacja jako przedmiot procesu dyfuzyjnego
3.2. Kanały komunikacyjne i ich rola w procesie dyfuzyjnym
3.2.1. Rola mass mediów
3.2.2. Rola liderów opinii
3.2.3. Rola agentów zmian
4. Sieci społeczne - serce procesu dyfuzyjnego
4.1. Homofilia i heterofilia jako zasady działania sieci
4.2. System norm i wartości oraz jego znaczenie dla funkcjonowania sieci w kontekście teorii Edwina Sutherlanda
4.3. Sieci społeczne a przestrzeń - społeczna koncepcja geografów
5. Kanały komunikacyjne i społeczne uczenie
6. Czas i jego rola w procesie dyfuzyjnym
6.1. Ujęcie sekwencyjne - analiza procesu decyzyjnego w dyfuzji
6.2. Ujęcie typologiczne - analiza czasowa jako sposób kategoryzacji uczestników procesu dyfuzyjnego
6.3. Ujęcie dynamiczne - analiza zmiany tempa dyfuzji w czasie
7. System społeczny i jego wpływ na przebieg dyfuzji
Zakończenie