Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 276 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088030 |
ISBN: | 978-83-7308-803-0 |
Data: | 2008-01-09 |
Opis książki:
Książka wnosi do stanu wiedzy o mediach i edukacji medialnej nowe elementy, które zasługują na upowszechnienie. Autorkę interesowało bowiem w jaki sposób przemiany dotyczące przechodzenia od starych do nowych form przekazu wpłynęły na pozycję widza. Dokonała analizy wybranych teorii komunikowania masowego oraz przeglądu stanowisk teoretycznych dotyczących relacji telewizja – odbiorca.
Zaprezentowana analiza dotyczy sposobów odbioru przekazów telewizyjnych przez młodzież gimnazjalną oraz rola edukacji medialnej we współczesnej szkole poprzez przyjętą procedurę badań empirycznych jest oryginalna i prowadząca do poszerzenia wiedzy pedagogicznej w zakresie mediów i edukacji medialnej.
Książka "Iluzje - interpretacje - iluminacje" - Daria Zielińska-Pękał - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Opowiastka z życia pedagoga szkolnego 2)
Wstęp
Rozdział pierwszy
Od telewizora do telewizji
Ewolucje poglądów na temat społecznej roli mediów
Odtwarzający i kreujący charakter mediów
Między misją a komercją
Rozdział drugi
Teorie mediów i komunikowania masowego
Analiza mediów w poglądach szkoły frankfurckiej
Przekaz telewizyjny w teorii krytycznej
Przekaz telewizyjny w krytycznej teorii ekonomiczno-politycznej
Kultura popularna a strukturalizm i semiologia
Media w poglądach postmodernistów kulturowych
Media w koncepcji "neoplemiennej wspólnoty"
Przekaz telewizyjny w teorii interakcjonizmu symbolicznego
Interakcja pomiędzy nadawcą a odbiorcą przekazów telewizyjnych
Symbol w przekazie telewizyjnym
Gra jako rodzaj interakcji
Odbiorca w aspekcie teorii komunikowania masowego
Ogólna charakterystyka publiczności telewizyjnej
Charakterystyka odbiorcy-gimnazjalisty
Rozdział trzeci
Podstawy metodologiczne badań przekazu telewizyjnego
Dotychczasowe badania nad odbiorem przekazu telewizyjnego
Ogólne założenia badań empirycznych
Badania nad przekazem telewizyjnym
- hermeneutyczna analiza programu
Badania nad odbiorem przekazu telewizyjnego
- jakościowa analiza treści
Rozdział czwarty
Jawne i ukryte programy typowych form przekazu telewizyjnego
Typowe formy przekazu telewizyjnego
Jawna i ukryta warstwa poszczególnych gier z telewidzami
Typ I - Wszechwiedzqcy Kowalski
Odmiana - Mózg audiotele
Typ II - Seria(le)
Odmiana - Na wesoło
Typ III - Zabawa w reżysera
Typ IV - Z życia wzięte
Typ V - Z człowiekiem wśród kamer
Typ VI - Słowne szarady
Rozdział piąty
Rodzaje odbioru przekazów telewizyjnych przez młodzież gimnazjalną
Odbiór bezrefleksyjny - nieidentyfikujący ukrytych przekazów telewizyjnych
Bezrefleksyjny odbiór entuzjastyczny
Entuzjastyczny "biały"
Entuzjastyczny "czarny"
Entuzjastyczny "szary"
Bezrefleksyjny odbiór negujący
Negujący "biały"
Negujący "czarny"
Odbiór refleksyjny - identyfikujący ukryte przekazy telewizyjne
Refleksyjny "czarny"
Refleksyjny "biały", czyli strategie pozyskiwania telewidzów odczytywane przez młodzież
Rozdział szósty
Od edukacji medialnej do rozumienia przekazu telewizyjnego
Wokół edukacji medialnej
Wizja edukacji medialnej w świetle wypowiedzi gimnazjalistów
Edukacja medialna jako osobny przedmiot
Edukacja medialna w formie zajęć pozalekcyjnych
Edukacja medialna jako element WOS-u
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Spis schematów Spis tabel Spis aneksów Spis ilustracji