pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Iluzje - interpretacje - iluminacje

Autor książki:

Daria Zielińska-Pękał

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 276 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373088030
ISBN: 978-83-7308-803-0
Data: 2008-01-09
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka wnosi do stanu wiedzy o mediach i edukacji medialnej nowe elementy, które zasługują na upowszechnienie. Autorkę interesowało bowiem w jaki sposób przemiany dotyczące przechodzenia od starych do nowych form przekazu wpłynęły na pozycję widza. Dokonała analizy wybranych teorii komunikowania masowego oraz przeglądu stanowisk teoretycznych dotyczących relacji telewizja – odbiorca.
Zaprezentowana analiza dotyczy sposobów odbioru przekazów telewizyjnych przez młodzież gimnazjalną oraz rola edukacji medialnej we współczesnej szkole poprzez przyjętą procedurę badań empirycznych jest oryginalna i prowadząca do poszerzenia wiedzy pedagogicznej w zakresie mediów i edukacji medialnej.

Książka "Iluzje - interpretacje - iluminacje" - Daria Zielińska-Pękał - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Opowiastka z życia pedagoga szkolnego 1)

Opowiastka z życia pedagoga szkolnego 2)

Wstęp

Rozdział pierwszy

Od telewizora do telewizji

Ewolucje poglądów na temat społecznej roli mediów

Odtwarzający i kreujący charakter mediów

Między misją a komercją

Rozdział drugi

Teorie mediów i komunikowania masowego

Analiza mediów w poglądach szkoły frankfurckiej

Przekaz telewizyjny w teorii krytycznej

Przekaz telewizyjny w krytycznej teorii ekonomiczno-politycznej

Kultura popularna a strukturalizm i semiologia

Media w poglądach postmodernistów kulturowych

Media w koncepcji "neoplemiennej wspólnoty"

Przekaz telewizyjny w teorii interakcjonizmu symbolicznego

Interakcja pomiędzy nadawcą a odbiorcą przekazów telewizyjnych

Symbol w przekazie telewizyjnym

Gra jako rodzaj interakcji

Odbiorca w aspekcie teorii komunikowania masowego

Ogólna charakterystyka publiczności telewizyjnej

Charakterystyka odbiorcy-gimnazjalisty

Rozdział trzeci

Podstawy metodologiczne badań przekazu telewizyjnego

Dotychczasowe badania nad odbiorem przekazu telewizyjnego

Ogólne założenia badań empirycznych

Badania nad przekazem telewizyjnym

- hermeneutyczna analiza programu

Badania nad odbiorem przekazu telewizyjnego

- jakościowa analiza treści

Rozdział czwarty

Jawne i ukryte programy typowych form przekazu telewizyjnego

Typowe formy przekazu telewizyjnego

Jawna i ukryta warstwa poszczególnych gier z telewidzami

Typ I - Wszechwiedzqcy Kowalski

Odmiana - Mózg audiotele

Typ II - Seria(le)

Odmiana - Na wesoło

Typ III - Zabawa w reżysera

Typ IV - Z życia wzięte

Typ V - Z człowiekiem wśród kamer

Typ VI - Słowne szarady

Rozdział piąty

Rodzaje odbioru przekazów telewizyjnych przez młodzież gimnazjalną

Odbiór bezrefleksyjny - nieidentyfikujący ukrytych przekazów telewizyjnych

Bezrefleksyjny odbiór entuzjastyczny

Entuzjastyczny "biały"

Entuzjastyczny "czarny"

Entuzjastyczny "szary"

Bezrefleksyjny odbiór negujący

Negujący "biały"

Negujący "czarny"

Odbiór refleksyjny - identyfikujący ukryte przekazy telewizyjne

Refleksyjny "czarny"

Refleksyjny "biały", czyli strategie pozyskiwania telewidzów odczytywane przez młodzież

Rozdział szósty

Od edukacji medialnej do rozumienia przekazu telewizyjnego

Wokół edukacji medialnej

Wizja edukacji medialnej w świetle wypowiedzi gimnazjalistów

Edukacja medialna jako osobny przedmiot

Edukacja medialna w formie zajęć pozalekcyjnych

Edukacja medialna jako element WOS-u

Zakończenie

Bibliografia

Aneks

Spis schematów Spis tabel Spis aneksów Spis ilustracji