Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Instytut Badań Literackich PAN |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | Miękka ze skrzydełka |
Ilość stron: | 223 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788361552727 |
ISBN: | 978-83-6155-272-7 |
Data: | 2013-09-13 |
Opis książki:
Andrzej Leśniak - adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej UJ. Magister filozofii (UJ, 2003), doktor historii sztuki (UW, 2008). Redaktor (wraz z Magdaleną Ziółkowską) trzytomowej publikacji Tytuł roboczy: archiwum" (2008-2009). Autor dwóch książek:Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki" (2010) oraz Topografie doświadczenia: Maurice Blanchot i Jacques Derrida" (2003). Zajmuje się historią myśli o obrazie.Teoretyczna słabość historii sztuki i poznawcza nieefektywność studiów nad kulturą wizualną sprawiają, że obrazy pozostają dla nas wyzwaniem. Ikonofilia jest alternatywną perspektywą, w ramach której są one - w końcu - traktowane poważnie. Historia ikonofilii we francuskiej humanistyce (przede wszystkim w semiologii pikturalnej), służy tu do nakreślenia postulowanej przyszłości myśli o obrazie.
"Nie chodzi tu o tradycyjną prezentację dziejów pojęcia obrazu, ale o namysł nad różnymi strategiami rozumienia obrazu w humanistyce, których efektem jest teoria. A więc praca dotyczy problematyki obrazu jako fenomenu, który tworzy historię i teorię." (z recenzji prof. Marty Leśniakowskiej)
Książka "Ikonofilia. Francuska semiologia pikturalna i obrazy" - Andrzej Leśniak - oprawa Miękka ze skrzydełka - Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN. Książka posiada 223 stron i została wydana w 2013 r.