Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2015 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 284 s. |
Wymiar: | 160x235 mm |
EAN: | 9788323339052 |
ISBN: | 978-83-2333-905-2 |
Data: | 2015-09-01 |
Opis książki:
Niniejsza książka ma olbrzymie znaczenie, bo wychodzi naprzeciw najbardziej naglącym potrzebom współczesnej dydaktyki języka polskiego. Z jednej strony pozwala nauczycielom lepiej przygotować uczniów do zdania nowej matury, ale z drugiej - pogłębia rozeznanie w specyfice współczesnej kultury, w coraz większym stopniu synkretycznej, zacierającej granice między tradycyjnymi gatunkami i rodzajami sztuk.
Mamy w tej monografii do czynienia z całym zespołem niezwykle interesujących propozycji analityczno-interpretacyjnych, przekonujących, że uniwersalne procedury interpretacyjne umożliwiają pogłębione rozumienie różnych tekstów kultury: zarówno werbalnych, jak i wizualnych. Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki dowodzą, że nowoczesna dydaktyka nie jest bezradna wobec wyzwań współczesności i ma bardzo dużo do zaoferowania studentom filologii polskiej i nauczycielom, by ich trud wprowadzania młodego pokolenia w kulturę narodową i ogólnoludzką, w przestrzeń edukacji humanistycznej był jak najbardziej owocny, bo uwzględniający zmianę paradygmatu kulturowego.
Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Tomaszewskiej
"Równouprawniona" lektura tekstów literackich i ikonicznych, rozumiana w wymiarze komplementarnego czytania, umiejętności interpretowania, tekstu powinna otwierać współczesnemu młodemu odbiorcy świata kultury, literatury i sztuki nowe horyzonty na poszukiwanie nowego sensu, uruchamiać mechanizmy nowego widzenia i nowej wrażliwości na odbiór sztuk.
Książka skupia zatem uwagę na relacjach tekst ikoniczny - tekst literacki, lub raczej w szerszym rozumieniu tekst werbalny - tekst wizualny, by uświadomić, iż temat, problem, myśl, emocję, wrażenie można zapisać i wyrazić w różnych językach sztuki, a współczesna skłonność do mieszania języków, czynienie odstępstw od niegdyś panujących reguł, zmusza także do redefinicji pojęć: interpretacja-sens-znaczenie.
Z Wprowadzenia prof. dr hab. Anny Pilch
Książka "Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki" - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 284 stron i została wydana w 2015 r.