Ikebana: dzieje, myśl, percepcja
Małgorzata Dutka, Osamu Inoue, Yoshiho Koabayashi, Junko Yoshikawa
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Warszawski |
Rok wyd.: | 2023 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 372 s. |
Wymiar: | 16.5x23.5 mm |
EAN: | 9788396362605 |
ISBN: | 978-83-963626-0-5 |
Data: | 2024-02-12 |
Opis książki:
Publikacja jest pierwszym na polskim rynku wydawniczym, tak obszernym i pogłębionym metodologicznie, opracowaniem na temat szkół i stylów ikebany, jej twórców, mistrzów oraz recepcji zarówno w samej Japonii, jak i na Zachodzie. W wyczerpujący sposób wychodzi naprzeciw zainteresowaniom polskich czytelników podejmując próbę przedstawienia estetyki Japonii z perspektywy badań nad kadō, czyli sztuką układania kwiatów.Dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka Monografia prezentuje się jako wyjątkowo cenne opracowanie, oczekiwane przez polskich japonistów, kulturoznawców, historyków i adeptów sztuki układania kwiatów. Jest owocem wieloletnich, pogłebionych badań naukowych i przemyśleń Autorów na temat miejsca ikebany w kulturze japońskiej oraz jej recepcji na Zachodzie. Odznacza się wysokim poziomeme merytorycznym i wnosi dużą wiedzę do badań nad szeroką pojętą sztuką i kulturą japońską.Dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi SPIS TREŚCIWprowadzenie 11Rozdział 1 - Małgorzata DutkaZARYS DZIEJÓW IKEBANY 151.1. Geneza ikebany 181.1.1. Źródła ikebany a religie Japonii 191.1.2. Kwiaty w starożytnej przestrzeni świeckiej 241.1.3. Dekoracje kwiatowe do XIV wieku 261.2. Początki sztuki kompozycji – powstanie stylu tatehana 291.2.1. Proces laicyzacji kompozycji kwiatowych 301.2.2. Pierwsi mistrzowie ikebany 331.3. Rozwój stylu tatehana i przekazy kadensho 361.3.1. Wczesne przekazy o kwiatach 371.3.2. Ustny przekaz Sennō 391.3.3. Inne przekazy o kwiatach z XVI wieku 421.3.4. Kwiaty i herbata 431.3.5. Działalność Ikenobō Senkō I 451.4. Twórczość Ikenobō Senkō II i upowszechnienie stylu rikka 471.4.1. Działalność uczniów Senkō II 481.4.2. Popularyzacja rikka 521.4.3. Schyłek mody na rikka 581.5. Nowe koncepcje kompozycji 591.5.1. Traktaty o kwiatach 591.5.2. Nowe nurty stylów kompozycji 611.5.3. Moda oraz krytyka i satyra na seika 641.5.4. Wpływy chińskie i bunjin ike 671.5.5. Powstanie kanonu seika 681.5.6. Ikebana jako kultura codzienna 701.6. Ikebana w nowym systemie państwowym 721.6.1. Ikebana w oczach obcokrajowców 731.6.2. Ikebana jako przedmiot badań naukowych 781.6.3. Nowe style kompozycji 801.6.4. Dziennikarstwo i wydawnictwa oświatowe o ikebanie 821.6.5. Ruch stylu wolnego 841.6.6. Popularyzacja ikebany w Japonii i za granicą 861.7. U progu współczesności 881.7.1. Kultura dla mas, modernizm i studia nad klasyką 891.7.2. Ikebana popularyzowana przez cudzoziemców 911.7.3. Japońska promocja ikebany za granicą 941.7.4. Ikebana w czasach wojny 981.8. Okres powojenny 1021.8.1. Od ikebany awangardowej do ikebany domowej 1021.8.2. Zainteresowanie ikebaną w Japonii i za granicą 1041.8.3. Tendencje artystyczne, wydawnicze i naukowe 1061.8.4. Ikebana XXI wieku 109Podsumowanie 112 Rozdział 2 - Inoue OsamuPODSTAWY MYŚLI KADŌ 1152.1. Teoria shusshō 1152.1.1. Idee miniaturyzacji krajobrazu 1152.1.2. Idee shasei (odtworzenia postaci) 1282.1.3. Idea korekty 1382.2. Teoria formy kompozycji 1472.2.1. Idea shin (głównego elementu) 1472.2.2. Filozofia dōgu 1512.2.3. Idea sansai 1552.3. Teoria szkolenia 1592.3.1. Idee keiko (ćwiczeń) 1592.3.2 Idee inwencji 172Podsumowanie 183 Rozdział 3 - Kobayashi YoshihoIKEBANA DOMENĄ KOBIET? 1913.1. Geneza męskich umiejętnośc 1913.1.1. Przekazy o kwiatach i keiko 1913.1.2. Keiko i zasady kokoroe wśród bushi 1933.1.3. Etykieta a ikebana 1973.1.4. Popularyzacja wśród mieszczan 1993.1.5. Wychowanie chłopców i ich umiejętności 2033.2. Czego mogą uczyć się kobiety 2053.2.1. Kwiaty w życiu codziennym 2053.2.2. Czym mogą zajmować się kobiety 2073.2.3. Kurtyzana układająca kwiaty 2093.2.4. Trend zwany yūgei 2123.3. Zakres umiejętności kobiet 2133.3.1. Umiejętności kobiet z klasy buke 2133.3.2. Mieszczańskie spotkania przy ikebanie 2153.3.3. Miejskie dziewczęta na służbie 2183.3.4. Wiedza ogólna kobiet z ludu 2223.4. Kształtowanie się roli kobiet 2253.4.1. Cywilizacja i oświecenie a umiejętności mężczyzn i kobiet 2253.4.2. Ewolucja tekstu Onna daigaku 2263.4.3. Szkoły dla dziewcząt 2283.4.4. Żeńskie szkoły chrześcijańskie 2313.5. Kobiety a ikebana jako „kultura japońska" 2333.5.1. Międzynarodowe wystawy przemysłowe 2333.5.2. Pamiętniki Klary Whitney 2353.5.3. Relacje Isabelli Bird z podróży po Japonii 2383.5.4. Aspekt płci w dziełach Josiaha Condera 2403.6. Ikebana przedwojenna a kobiety 2413.6.1. Wpływ mediów 2413.6.2. Kolonie i japońscy imigranci 2453.6.3. Wspomnienia pani Herrigel 2473.7. Powojenna ikebana a gender 2493.7.1. Internacjonalizacja ikebany 2493.7.2. „Praktyki panien młodych” 2513.7.3. Przemiany w mediach 2533.7.4. Powojenne Tajwan i Korea 254 Rozdział 4 - Yoshikawa JunkoRECEPCJA IKEBANY W KRAJACH ZACHODU 2584.1. Ikebana opisana przez podróżników 2604.1.1. Misjonarze chrześcijańscy a ikebana 2604.1.2. Raport Takano Chōeia o ikebanie 2624.1.3. Wizja Japończyków jako miłośników kwiatów 2654.2. Wyobrażenie ikebany ukształtowane przez materiały wizualne 2674.2.1. Wystawy światowe a ikebana 2674.2.2. Import drzeworytów ukiyoe przedstawiających ikebanę 2694.2.3. Ikebana przedstawiona w książkach na temat Japonii 2744.3. Upowszechnienie wyobrażenia ikebany w okresie japonizmu 2784.3.1. Kwiaty w wazonie ze Wschodu 2794.3.2. Prostota i piękno linii 2834.3.3. Ikebana jako element wizji Japonii 2894.4. Opisy zasad i techniki ikebany 2954.4.1. Opis ikebany przez Condera 2954.4.2. Ikebana a malarze odwiedzający Japonię 2984.4.3. Opracowania o ikebanie z czasów Condera 3054.5. Ikebana w praktyce 3074.5.1. Zastosowanie ikebany w aranżacji kwiatów 3074.5.2. Nauka ikebany jako takiej 311Podsumowanie 314Bibliografia 316Wykaz ilustracji 335Chronologia ważniejszych wydarzeń 339Wybrane terminy i nazwy własne 350Indeks osób 359Noty o autorach 369
Książka "Ikebana: dzieje, myśl, percepcja" - Małgorzata Dutka, Osamu Inoue, Yoshiho Koabayashi, Junko Yoshikawa - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski. Książka posiada 372 stron i została wydana w 2023 r. Cena 61.59 zł. Zapraszamy na zakupy!