pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w niepublicznych szkołach podstawowych

Autor książki:

Zuzanna Zbróg

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 308 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788375876338
ISBN: 978-83-7587-633-8
Data: 2011-08-19
Cena wydawcy: 44.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Tendencja do identyfikowania i analizowania potrzeb społecznych wynika ze współczesnych teorii oświaty, kładących nacisk na rozwój szkoły jako instytucji reagującej na potrzeby społeczności szkolnych oraz jako organizacji uczącej się. Przedstawiane w książce badania empiryczne miały więc charakter nie tylko diagnostyczny, ale i eksploracyjny, gdyż monografia podejmuje tematykę pomijaną w większości najnowszych prac dotyczących systemu oświaty. Może więc zostać uznana za pierwszą, która tak szczegółowo analizuje aktualne potrzeby najważniejszych zbiorowości szkolnych: uczniów, nauczycieli i rodziców.

Książka zawiera bardzo interesującą diagnozę funkcjonowania niepublicznych szkół podstawowych w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku, rzetelną od strony metodologicznej i wartościową poznawczo, wnoszącą do dotychczasowych badań porównawczych nowe aspekty. Zwłaszcza analiza stopnia identyfikowania i zaspokajania potrzeb społecznych w szkole katolickiej może zostać uznana za jedną z pierwszych, wstępną, indywidualną diagnozę potrzeb wszystkich najważniejszych społeczności szkolnych w pojedynczej placówce, będącą podstawą podjęcia kroków zmierzających do przekształcenia tej jednostki w szkołę uczącą się.

Uzyskane wyniki z przedstawionych badań empirycznych mogą stanowić punkt odniesienia dla innych szkół niepublicznych, jednak bogaty i starannie zinterpretowany materiał badawczy może być podstawą do dalszych, pogłębionych analiz oraz badań również w szkołach publicznych każdego szczebla. Co istotne, w monografii zawarto rzetelnie skonstruowane przykładowe narzędzia badawcze, które szkoły mogą wykorzystać do diagnozowania potrzeb własnych społeczności.

Książka "Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w niepublicznych szkołach podstawowych" - Zuzanna Zbróg - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 308 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:

Wstęp

Teoretyczne podstawy badania potrzeb

1.1. Definicje i wybrane koncepcje potrzeb

1.1.1. Pojęcie potrzeby

1.1.2. Wybrane koncepcje potrzeb

1.2. Miejsce potrzeb społecznych w systemie potrzeb człowieka

1.3. Problematyka potrzeb w badaniach własnych

1.3.1. Potrzeby obiektywne a potrzeby subiektywne

1.3.2. Potrzeby jednostek a potrzeby zbiorowości

1.3.3. Stopnie zaspokojenia potrzeb

1.3.4. Zróżnicowanie potrzeb człowieka

1.4. Empiryczna operacjonalizacja potrzeb w badaniach naukowych

Szkoła w kontekście .problematyki badawczej

2.1. Szkoła jako instytucja

2.2. Szkoła jako organizacja społeczna

2.2.1. Szkoła jako organizacja ucząca się

2.3. Szkoła jako przedmiot krytyki społecznej

2.4. Transformacja ustrojowa w Polsce i jej wpływ na przemiany edukacyjne

2.5. Potrzeby społeczne jako czynnik stymulujący rozwój szkół niepublicznych

2.6. Funkcjonowanie niepublicznych szkół podstawowych w Polsce po roku 1989

Koncepcja metodologiczna własnych badań empirycznych

3.1. Przyjęte założenia badań

3.2. Cele badań; problem i problematyka badawcza

3.3. Operacjonalizacja podstawowych pojęć

3.4. Model badań własnych

3.5. Metody, techniki i narzędzia badań

3.6. Teren i przebieg badań; badane zbiorowości

Charakterystyka badanych zbiorowości

4.1. Sytuacja finansowa i infrastruktura materialna badanych szkół

4.2. Oferta programowa i organizacja pracy badanych szkół

4.3. Ogólna charakterystyka badanych społeczności szkolnych

Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych podmiotów szkolnych

5.1. Uczniowie klas I–III

5.2. Uczniowie klas IV–VI

5.3. Nauczyciele

5.4. Rodzice

Wnioski z badań własnych

Podsumowanie

Postulaty końcowe

Aneks

Bibliografia