Idee Peirce owskiego pragmatyzmu i ich renesans w XX-wiecznej filozofii języka
Agnieszka Hensoldt
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 196 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788373952003 |
ISBN: | 83-7395-200-4 |
Data: | 2007-06-06 |
Opis książki:
Przedmiotem pracy jest obecność w wielu koncepcjach filozofii języka XX wieku idei Peirce’owskiego pragmatyzmu, a ściślej Peirce’owskiej pragmatycznej wizji języka: triadycznej koncepcji znaku oraz związanych z nią przekonań o ścisłym związku mówienia i działania, konsensualności pojęć rzeczywistości i prawdy oraz o konwencjonalności i instytucjonalności języka. Ponieważ nie wszyscy autorzy, którzy w swoich koncepcjach przedstawiają wizje języka zbliżone do Peirce’owskiej, pozostają pod bezpośrednim wpływem filozofii Peirce’a, praca jest próbą odpowiedzi na pytania o to, z jakich problemów filozoficznych "wyrosły” niezależnie od siebie idee pragmatyczne oraz jak, w zależności od kontekstu pojawiania się, były rozwijane. W tym celu w pracy przedstawiona jest Percie’owska koncepcja języka oraz poddane analizie koncepcje J.L. Austina, J.R. Searle’a, J. Habermasa, K.-O. Apla, L. Wittgensteina, filozofów Szkoły Erlangeńskiej, J. Hintikki, H. Putnama oraz P. Wincha.
Książka została napisana z myślą zarówno o studentach, jak i o specjalistach filozofii i językoznawstwa. Zainteresuje jednak z pewnością także wszystkich tych, którym nieobce są problemy współczesnej humanistyki, nauk społecznych oraz podstaw logiki.
Książka "Idee Peirce owskiego pragmatyzmu i ich renesans w XX-wiecznej filozofii języka" - Agnieszka Hensoldt - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.