Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki
Janusz Gajda
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 390 s. |
Wymiar: | 165X240 mm |
EAN: | 9788375871869 |
ISBN: | 978-83-7587-186-9 |
Data: | 2009-10-09 |
Opis książki:
Praca ta jest naturalną kontynuacją poprzedzających ją publikacji dotyczących pedagogiki kultury.
Dziś problematyka ta znalazła trwałe miejsce w rzeczywistości pedagogicznej i budzi wciąż duże zainteresowanie. Nagromadziło się też wokół niej wiele kontrowersji. Dotyczą one przede wszystkim współczesnej tożsamości pedagogiki kultury traktowanej przez jednych jako prąd, kierunek, a przez innych jako subdyscyplina, a także pojmowanie kultury, jej roli i prezentowanych przez nią wartości w życiu człowieka. Czy ma to być wąskie ujęcie kultury ograniczone do sfery symbolicznej, czy szerokie uwzględniające wszystkie jej kategorie oraz poziomy - tzw. kulturę elitarną (wysoką) i kulturę masową, popularną (niską) Jest to istotny, choć nie nowy problem...
Temat rozważań zwieńczony prezentowaną publikacją jest wynikiem przeświadczenia o wysokiej randze edukacji akcentującej antropologiczno-humanistyczne ujmowanie kultury - podkreślanej we wszystkich międzynarodowych raportach i aktach prawnych...
Plon został zaprezentowany w trzech blokach tematycznych. Pierwszy, zatytułowany Pedagogika kultury - pytania o jej współczesną tożsamość, rozpoczyna wypowiedź Tadeusza Lewowickiego, który wskazuje na podstawowe zadania pedagogiki kultury. Do najistotniejszych zalicza podtrzymywanie ideałów i wartości humanizmu oraz chlubnych tradycji w budowaniu więzi między ludźmi. Jako drugi obszar działalności i zadanie wymienia poszukiwanie związków między pedagogiką a kulturą traktowaną jako świat człowieka i świat wartości. Postuluje postawienie pytań o kanon wiedzy i kanon wartości, co jest zadaniem niebagatelnym ze względu na możliwości proponowania rozwiązań dzięki praktyce edukacyjnej...
Drugi blok tematyczny zatytułowany Charakter współczesnej kultury i relacje człowiek - kultura otwiera tekst Dzierżymira Jankowskiego odnoszący się do świata kultury jednostki. Autor przypomina i uzasadnia, że człowiek wyrasta i rozwija się w określonej kulturze, z której może korzystać, ale która też jest dla niego wyzwaniem, zaproszeniem do uczestnictwa i dialogu z samym sobą. Jego zdaniem, pełne osobiste autentyczne i podmiotowe zaistnienie w kulturze...
W trzecim bloku tematycznym: Kształcenie - edukacja. Od teorii do praktyki zamieszczono teksty ukazujące rożne formy szeroko pojętego kształcenia, wynikające zarówno z założeń teoretycznych pedagogiki kultury, jak i potrzeb edukacyjnych. Krystyna Chałas zwraca uwagę na interesujące metody i formy rozbudzania zainteresowań rożnymi dziedzinami kultury, a także na stymulowanie
aktywności młodzieży. Wymienia, m.in. jako szczególnie istotne, metody "świadectwa wartościom", projekty oraz klasy autorskie. Postuluje podjęcie badań nad dydaktyką edukacji kulturowej w aspekcie integralnego wychowania człowieka...
Współczesnemu rozwojowi pedagogiki kultury będą z pewnością towarzyszyły dalsze dyskusje, a nawet spory, czego swoistym przykładem są publikowane teksty. Oby lektura ich, daleka wprawdzie od wyczerpania bogatej i złożonej problematyki, skłaniała do bardziej pogłębionej refleksji teoretycznej i owocowała przemyślaną efektywną praktyką edukacyjną. W czasach współczesnych jest to powinność szczególna przypisana pedagogice kultury, jak słusznie przypomina Tadeusz Lewowicki. Wierzę, że tak będzie.
Janusz Gajda
Książka "Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki" - Janusz Gajda (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 390 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Pedagogika kultury – pytania o jej współczesną tożsamość
Tadeusz Lewowicki
O powinnościach pedagogiki kultury
Bogusław Milerski
Pedagogika kultury: zagadnienie teoretycznej tożsamości
Andrzej Ciążela
Humanistyczne i antropologiczne rozumienie kultury a pedagogika kultury. Perspektywa integracji czy konieczność wyboru?
Jozef Kargul
Pedagogika kultury a pedagogia kultury
Krystyna Pankowska
Rajd Pekin – Paryż, czyli nowe oblicze pedagogiki kultury
Krzysztof Maliszewski
Alfabet kultury. Pedagogika kultury wobec lekcji wielkich mistrzów
Agnieszka Piejka
Ryszard Kapuściński o tożsamości jako podstawie uczestniczenia w wielokulturowym świecie
Charakter współczesnej kultury i relacje człowiek – kultura
Dzierżymir Jankowski
Świat kultury jednostki – kultury czyjejś Wnioski dla współczesnej pedagogiki kultury
Jerzy Nikitorowicz
Dylematy praw człowieka i jego kultury w społeczeństwie pluralistycznym
Ks. Marian Nowak
Koncepcje człowieka we współczesnych wybranych nurtach kultury
Bogdan Idzikowski
Kultura elitarna i popularna przestrzenią dychotomiczną czy krzyżujących się wartości?
Krystyna M. Błeszyńska
Społeczeństwo wielokulturowe jako supermarket wartości i idei
Barbara Jedlewska
Supermarketyzacja tradycyjnych form życia kulturalnego i aktywności wolnoczasowej – zarys obszaru zjawiska oraz kluczowe problemy pedagogiczne
Mariusz Samoraj
Pedagogika kultury a nowa tradycja
Julita Błasiak
Człowiek wobec kultury masowej
Bartłomiej Szpunar
Czego poszukują i co znajdują polscy chrześcijanie we wspólnotach buddyjskich?
Kształcenie – edukacja. Od teorii do praktyki
Krystyna Chałas
Metody i formy rozbudzania zainteresowań różnymi dziedzinami kultury i stymulowania aktywności kulturalnej młodzieży
Dorota Misiejuk
Dialog i doświadczenie dialogu a edukacja międzykulturowa
Iwona H. Pugacewicz
Edukacja kulturowa w polskiej szkole w Paryżu Generowanie zmiany
Janusz Morbitzer
Pedagogiczne refleksje na temat aksjologii Internetu
Marta Kochanek
Nowe media – droga do sztuki uniwersalnej?
Elżbieta Kukuła Doświadczenia seminarium pedagogicznego „Człowiek w zwierciadle sztuki”. Współczesne reinterpretacje dzieł wielkich mistrzów
Marek Świeca
Rola teatru w rozwijaniu refleksyjności człowieka
Alina Wroblewska
Edukacja taneczna w szkole podstawowej –między teorią a praktyką
Danuta Sadownik
Potrzeby kulturalne młodzieży
Katarzyna Ziołowicz
Regionalne projekty edukacyjne jako forma stymulowania aktywności kulturowej dzieci i młodzieży
Teresa Parczewska
Święta i uroczystości organizowane w przedszkolu a zasób wiedzy dzieci o tradycjach regionalnych i narodowych
Violetta Wacławek
Formy stymulowania aktywności kulturalnej młodzieży w Domu Kultury „Włochy” w Warszawie
Anna Misiec-Dydycz
Turystyka jako forma edukacji
Grażyna Lebiedziewicz-Kachel
Wartości dydaktyczno-ludyczne współczesnych turniejów rycerskich