Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 280 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375877250 |
Data: | 2025-03-26 |
Opis e-booka:
Jest to praca, która mieści się w nurcie pedagogiki krytycznej, a jej wartość ujawnia się głównie w tym, że Autorka rekonstruuje zmiany, jakie dokonywały się w koncepcji człowieka określanej mianem homo liberalis, aby pokazać ich związek ze zmianami w projektach edukacyjnych realizowanych w społecznej praktyce edukacyjnej ostatnich dziesięcioleci.Po roku 1989 nurt liberalnego myślenia zdominował także polskie życie społeczne i praktykę edukacyjną. Opis, wyjaśnienie i interpretacja tego procesu zmiany i jego skutków mają więc szczególne znaczenie dla współczesnego człowieka, który przez całe swoje życie indywidualne, rodzinne i zawodowe jest uwikłany w procesy edukacyjne oraz ich zmienność. Z tego powodu odbiorcami tej książki mogą być, a może nawet powinni być wszyscy, którzy współcześnie są „uwikłani” w procesy edukacyjne. Obowiązek jej przeczytania dotyczy jednak głównie tych, którzy chcą podmiotowo uczestniczyć w procesach edukacyjnych dotyczących siebie i innych ludzi.
E-book „Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 48.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Rozdział 1
Dyskursywny charakter procesu konstytuowania się tożsamości homo liberalis – wprowadzenie w problematykę
Wprowadzenie
Dyskurs i jego badanie – umocowanie teoretyczne i strategia wywodu
Od polityki emancypacji do polityki tożsamości – narodziny hegemonii
Przemiany indywidualizmu liberalnego dyskursu tożsamości: od autonomicznej jednostki do swobody gospodarowania versus od wolnego rynku do autonomicznej jednostki
Tło i perspektywy rozwoju homo liberalis w polskim kontekście
Rozdział 2
Homo politicus – liberalny projekt emancypacji jednostkowej
Wprowadzenie
Rozumność jako warunek emancypacji homo liberalis
Między racjonalną jednostką a Podmiotem
Racjonalna jednostka w wolnej wspólnocie politycznej – narodziny homo politicus
Własność jako narzędzie jednostkowej emancypacji – homo liberalis w systemie ekonomicznej wymiany
Jeana Jacques’a Rousseau krytyka homo liberalis
Homo politicus – rozpad i próba rekonstrukcji
Rozdział 3
Homo liberalis jako inspiracja dla pedagogiki i edukacji
Wprowadzenie
Dziecko jako potencjalnie autonomiczna jednostka
Istota i cel dojrzewania intelektualnego
Istota i cel dojrzewania moralnego
Edukacja liberalna i liberalizowanie edukacji
Rozdział 4
Homo oeconomicus – projekt zapośredniczonej wolności jednostkowej
Wprowadzenie
Zasada samoposiadania jako umocowanie idei niezależności homo oeconomicus
Wolny rynek jako przestrzeń egzystencji i rozwoju homo liberalis
Rozumność i moralność jako narzędzia skutecznego działania homo oeconomicus
Od wolności jako celu do wolności jako kontekstu jednostkowego aktywizmu
Uprywatnienie odpowiedzialności za rozwój jednostkowy – doktryna neoklasyczna o edukacji