Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 174 s. |
Wymiar: | 135x205 mm |
EAN: | 9788324223725 |
ISBN: | 97883-242-2372-5 |
Data: | 2014-06-25 |
Opis książki:
Książka oferuje jasne i przystępne wprowadzenie do historii fotografii. Wychodząc od takich postaci jak Louis Daguerre i Henry Fox Talbot, stojących u jej początków, Wolfgang Kemp w sposób obrazowy przedstawia wszystkie istotne zjawiska i etapy rozwoju fotografii, jak np. piktorializm około 1900 roku, słynną wystawę „The Family of Man” z 1955 roku czy „Life-Photography” Irvinga Penna i Richarda Avedona. Książka kończy się triumfem fotografii: nie tylko została ona uznana za pełnoprawną formę artystyczną, ale stała się wręcz głównym medium współczesnej produkcji artystycznej.
Wolfgang Kemp jest profesorem historii sztuki na Uniwersytecie w Hamburgu. Jest autorem m.in. Räume der Maler. Zur Bilderzählung seit Giotto (1996).
Książka "Historia fotografii. Od Daguerre a do Gursky ego" - Wolfgang Kemp - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 174 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
Andrzej Nowakowski, Wstęp
Od początków w 1839 roku do piktorializmu około 1900
Bogini niesiona przez światło
Fotografia, czy to sztuka?
Wynalezienie fotografii I
Optyczna nieświadomość
Wynalezienie fotografii II
Wynalezienie fotografii III
Jak Rembrandt, tylko lepiej: David Octavius Hill i Robert Adamson
„Chciałabym utrwalić całe piękno mojego najbliższego otoczenia”: Julia Margaret Cameron
Fotografia naturalistyczna: Peter Henry Emerson
Fotografia około 1900: piktorializm
Koniec piktorialzmu
Fotografia jako fotografia: 1913-1940
Samoufundowanie fotografii
Fotograficzne badania strukturalne: Paul Strand
Widzenie fotograficzne: László i Lucia Moholy-Nagy i Aleksander Rodczenko
Obiekt fotograficzny: Albert Renger-Patzsch i Edward Weston
Oblicze czasu: August Sander i Walker Evans
Prawdy efemeryczne: fotograficzny moment
Naruszenie medium: surrealizm i fotografia
Decydujący moment: 1940-1970
Decydujący moment: Henri Cartier-Bresson
Trzy albumy i Family of Man
Fotografia subiektywna
Opanowane momenty: Irving Penn i Richard Avedon
Pejzaże społeczne: Garry Winogrand i Lee Friedlander
Amerykańska groteska: Diane Arbus
Sztuka z udziałem fotografii: od 1970/80 do współczesności
Od fotografii artystycznej do sztuki z udziałem fotografii
Tekst i obraz, image recycling, serialność, wielkie formaty, kolor: pięć cech współczesnej sztuki fotograficznej
Fotograficzne działania postmodernizmu
Appropriation, image recycling: Cindy Sherman, Sherrie Levine, Richard Prince
Tekst i obraz: Barbara Kruger i Victor Burgin
Inscenizowanie, opowiadanie: Les Krims, Duane Michals, Bernhard i Anna Blume
Mise-en-scène: Jeff Wall, Thomas Demand
Nie-określony moment w czasie: Hilla i Bernd Becherowie oraz ich szkoła
Po końcu fotografii analogowej
Wskazówki bibliograficzne
Indeks osób
Źródła ilustracji według stron