Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe Semper |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 148 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788386951116 |
ISBN: | 83-86951-11-7 |
Data: | 2001-02-03 |
Cena wydawcy: 17.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Podręcznik dla studentów i nauczycieli.
Książka "Hermeneutyka pedagogiczna" - Mieczysław Sawicki - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper.
Spis treści:
Część I. Między filozofią a pedagogiką
Rozdział 1. Czym jest hermeneutyka pedagogiczna?
§ 1.1. Hermeneutike
§ 1.2. "Pomiędzy" jako wydarzenie fundujące hermeneutykę pedagogiczną
§ 1.3. Mowa jako wydarzenie hermeneutyczne
§ 1.4. Przestrzeń agatologiczna w hermeneutyce pedagogicznej
§ 1.5. Użyteczność i praktyczność hermeneutyki pedagogicznej
Rozdział 2. Hermeneutyka i antropologia filozoficzna
§ 2.1. Z historii hermeneutyki
§ 2.2. Hermeneutyka Da-sein Heideggera
§ 2.3. Hermeneutyka i dialogika
§ 2.4. Struktura bytu osobowego
§ 2.5. Hermeneutyka dialogiczna osoby
§ 2.6. Otwarcie i spotkanie
§ 2.7. Przestrzeń obcowań
Rozdział 3. Problematyczny charakter przedmiotu badań hermeneutyki pedagogicznej
§ 3.1. Scjentyzm pedagogiki klasycznej
§ 3.2. Kryzys scjentyzmu
§ 3.3. Psychoanaliza a metodologia hermeneutyki pedagogicznej
§ 3.4. Uwspólnienie duchowe i wczucie jako schemat metodologiczny hermeneutyki pedagogicznej
§ 3.5. Obiektywne i subiektywne
Część II. Hermeneutyka procesu kształcenia i wychowania
Rozdział 4. Wydarzenie mowy jako istota procesu kształcenia i wychowania
§ 4.1. Mowa jako pragnienie duszy dziecka
§ 4.2. Mowa konstytuuje wspólnotę uczniów i nauczycieli
§ 4.3. Mowa a języki konwencjonalne w kształceniu
Rozdział 5. Rozumienie jako funkcjonał bycia ucznia i nauczyciela
§ 5.1. Rozumienie w przestrzeni kształcenia i wychowania
§ 5.2. Poznawanie świata a rozumienie
§ 5.3. Rozumienie innych ("Drugiego")
A. Rozumienie w relacji uczeń-uczeń
B. Rozumienie nauczyciela przez dzieci
C. Rozumienie dzieci przez nauczyciela
§ 5.4. Samorozumienie (rozumienie siebie)
Rozdział 6. Słuchanie i patrzenie
§ 6.1. Słuchanie i "słuchanie"
§ 6.2. Patrzenie i widzenie
Rozdział 7. Otwarcie i dialog
§ 7.1. Otwarcie a nastrój i nastrojenie
§ 7.2. Otwarcie intencjonalne
§ 7.3. Otwarcie dialogiczne
§ 7.4. Dialog i szkolna wspólnota osobowa
Rozdział 8. Spotkanie
§ 8.1. Spotkanie uczeń-nauczyciel
§ 8.2. Spotkanie, dialog, przebudzenie
§ 8.3. Pierwsza lekcja a spotkanie
§ 8.4. "Mój" nauczyciel
Rozdział 9. Charakter i jego kształcenie
§ 9.1. Osobowość i charakter
§ 9.2. Uwarunkowania kształcenia charakteru
§ 9.3. Dobry i zły charakter
§ 9.4. Charakter a świat wartości
§ 9.5. Charakter człowieka moralnie dobry
A. Prawość
B. Wierność
C. Odpowiedzialność
D. Szacunek dla prawdy
E. Dobroć
§ 9.6. Duchowość nauczyciela autorytarna i nieautorytarna
Rozdział 1. Czym jest hermeneutyka pedagogiczna?
§ 1.1. Hermeneutike
§ 1.2. "Pomiędzy" jako wydarzenie fundujące hermeneutykę pedagogiczną
§ 1.3. Mowa jako wydarzenie hermeneutyczne
§ 1.4. Przestrzeń agatologiczna w hermeneutyce pedagogicznej
§ 1.5. Użyteczność i praktyczność hermeneutyki pedagogicznej
Rozdział 2. Hermeneutyka i antropologia filozoficzna
§ 2.1. Z historii hermeneutyki
§ 2.2. Hermeneutyka Da-sein Heideggera
§ 2.3. Hermeneutyka i dialogika
§ 2.4. Struktura bytu osobowego
§ 2.5. Hermeneutyka dialogiczna osoby
§ 2.6. Otwarcie i spotkanie
§ 2.7. Przestrzeń obcowań
Rozdział 3. Problematyczny charakter przedmiotu badań hermeneutyki pedagogicznej
§ 3.1. Scjentyzm pedagogiki klasycznej
§ 3.2. Kryzys scjentyzmu
§ 3.3. Psychoanaliza a metodologia hermeneutyki pedagogicznej
§ 3.4. Uwspólnienie duchowe i wczucie jako schemat metodologiczny hermeneutyki pedagogicznej
§ 3.5. Obiektywne i subiektywne
Część II. Hermeneutyka procesu kształcenia i wychowania
Rozdział 4. Wydarzenie mowy jako istota procesu kształcenia i wychowania
§ 4.1. Mowa jako pragnienie duszy dziecka
§ 4.2. Mowa konstytuuje wspólnotę uczniów i nauczycieli
§ 4.3. Mowa a języki konwencjonalne w kształceniu
Rozdział 5. Rozumienie jako funkcjonał bycia ucznia i nauczyciela
§ 5.1. Rozumienie w przestrzeni kształcenia i wychowania
§ 5.2. Poznawanie świata a rozumienie
§ 5.3. Rozumienie innych ("Drugiego")
A. Rozumienie w relacji uczeń-uczeń
B. Rozumienie nauczyciela przez dzieci
C. Rozumienie dzieci przez nauczyciela
§ 5.4. Samorozumienie (rozumienie siebie)
Rozdział 6. Słuchanie i patrzenie
§ 6.1. Słuchanie i "słuchanie"
§ 6.2. Patrzenie i widzenie
Rozdział 7. Otwarcie i dialog
§ 7.1. Otwarcie a nastrój i nastrojenie
§ 7.2. Otwarcie intencjonalne
§ 7.3. Otwarcie dialogiczne
§ 7.4. Dialog i szkolna wspólnota osobowa
Rozdział 8. Spotkanie
§ 8.1. Spotkanie uczeń-nauczyciel
§ 8.2. Spotkanie, dialog, przebudzenie
§ 8.3. Pierwsza lekcja a spotkanie
§ 8.4. "Mój" nauczyciel
Rozdział 9. Charakter i jego kształcenie
§ 9.1. Osobowość i charakter
§ 9.2. Uwarunkowania kształcenia charakteru
§ 9.3. Dobry i zły charakter
§ 9.4. Charakter a świat wartości
§ 9.5. Charakter człowieka moralnie dobry
A. Prawość
B. Wierność
C. Odpowiedzialność
D. Szacunek dla prawdy
E. Dobroć
§ 9.6. Duchowość nauczyciela autorytarna i nieautorytarna