Hałas drogowy, szynowy i lotniczy podstawy teoretyczne
Makarewicz Rufin
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2021 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 269 s. |
EAN: | 9788323239543 |
ISBN: | 978-83-2323-954-3 |
Data: | 2022-02-21 |
Opis książki:
Każdy model jest uproszczonym opisem rzeczywistości. Obejmuje tylko najbardziej istotne cechy zjawiska. W naszym przypadku jest to zjawisko generacji i propagacji hałasu w atmosferze ziemskiej. W odległości 10 m od samochodu na drodze, 100 m od wagonu na torach i 1000 m od samolotu w powietrzu rzeczywiste źródło hałasu można traktować tak, jakby było źródłem punktowym. Miarą hałasu pojedynczego źródła jest ekspozycja hałasu - e. W książce pokazano jak oblicza się e dla ruchomych źródeł punktowych. Wielkość e rośnie wraz z prędkością ruchu źródła i spada wraz z odległością od jego toru. Spadek ten jest relatywnie mały lub duży, kiedy powierzchnia ziemi jest twarda lub miękka. (O wpływie powierzchni odbijających na hałas można się przekonać, śpiewając w sypialni i w łazience). Jeszcze większe znacznie na hałas drogowy, kolejowy i lotniczy ma kierunek wiatru. Na zależności e od kierunku wiatru oraz od jego zmian wraz z wysokością koncentruje się obecnie uwaga akustyków na całym świecie. W ciągu jednej doby setki i tysiące samochodów, wagonów i samolotów (w przyszłości dronów) generuje hałas w naszym otoczeniu. Miarą hałasu dobowego jest poziom równoważny. W książce pokazano, jak charakterystyki statystyczne tego poziomu zależą od charakterystyk statystycznych e.
Publikacja przeznaczona jest dla studentów, magistrantów i doktorantów m.in. akustyki, ekologii, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, transportu samochodowego, szynowego i lotniczego oraz urbanistyki.
Książka "Hałas drogowy, szynowy i lotniczy podstawy teoretyczne" - Makarewicz Rufin - oprawa twarda - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 269 stron i została wydana w 2021 r.