pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Granice poznania doświadczenia estetycznego

Autor książki:

Piotr Schollenberger

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Semper
Rok wyd.: 2014
Oprawa: miękka
Ilość stron: 184 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788375071221
ISBN: 978-83-7507-122-1
Data: 2014-12-29
40.95 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 7 dni

Opis książki:

Jedna z anegdot opowiada o tym, jak Gustave Courbet malował krajobraz. Gdy skończył, wysłał jednego ze swych pomocników, by ten zidentyfikował dziwny kształt, który znajdował się w malarskim kadrze. Posłany wrócił po chwili z informacją, że majaczącym w oddali przedmiotem były wiązki chrustu. Courbet uchwycił więc na obrazie sens przedmiotu wcześniej niezidentyfikowanego. Malował bowiem nie tożsamość („co to jest") ani nie funkcję („do czego to służy") obiektu, lecz jedynie jego aspekt czysto wizualny („jak to coś jest"). Istotą twórczości artystycznej - nie tylko malarskiej - jest nie tyle odtwarzanie wyglądów za pomocą historycznie i kulturowo zdeterminowanych środków, ile sam proces aktywnego wydobywania sensu tkwiącego w doświadczeniu świata. Na ten aspekt doświadczenia estetycznego zwraca szczególną uwagę tradycja fenomenologiczna.

Analizowane w tej książce koncepcje Maurice Merleau-Ponty’ego, Mikela Dufrenne’a, Jean-Luca Mariona skupione są wokół projektu estetycznego powrotu „do rzeczy samych". Powrót do bezpośrednio danej naoczności, która nie kulminuje w pojęciu, a więc zwrot ku receptywności, musi się jednak skonfrontować z pytaniem: jak mówić o tym, co poprzedza dyskurs. Piotr Schollenberger - doktor, adiunkt w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się fenomenologią i tradycją estetyki fenomenologicznej, a także teorią sztuki.

Książka "Granice poznania doświadczenia estetycznego" - Piotr Schollenberger - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Książka posiada 184 stron i została wydana w 2014 r. Cena 40.95 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział I
Otwarty charakter refleksyjności doświadczenia estetycznego

1. „Aktorem jest widz” i „wiara postrzeżeniowa” Merleau-Ponty’ego "Trzeci wymiar”
2. Refleksyjne zdystansowanie i źródłowa ekspresja
Dystans jako źródło ekspresji
Ekspresyjna kreacja sensu
3. (Nad)refleksyjny wymiar percepcji estetycznej
Doświadczenie estetyczne i doświadczenie świata

Rozdział II
Percepcyjne źródło sensu
1. Między dystansem a jednością
Percepcyjne tropy bezpośredniości
2. Koncepcja a priori jako wyraz równości człowieka i świata
W stronę przeformułowań Kanta i Husserla
Przedrozumienie jako wirtualne a priori
Człowiek jako możliwość aktualizacji sensu świata - a priori egzystencjalne

3. Uczuciowe zestrojenie człowieka i świata
Poznanie rządzone uczuciem

4. Przedstawić poza przedstawieniem - rola wyobraźni
Wyobraźniowa rekolekcja sensu
Poetyckie obrazy wyobraźni

5. Ekspresja i pierwotna obecność

6. Przedmiot estetyczny

7. Quasi‐podmiot

Rozdział III
Logika parergonu. O związkach filozofii i doświadczenia estetycznego

1. Uwarunkowania dyskursu o sztuce

2. Apologia obecności
Schemat onto-teo-logiczny
Różnica przeciwko „różni”
W stronę źródłowej obecności

3. Obecność odczuwana - Dufrenne’owska filozofia Natury
Między „gruntem” a „podstawą” - dyskusja z Heideggerem
Poza korelacją intencjonalną
Twórczość jako doświadczenie źródłowej obecności
Obecność wiecznie odraczana

4. Źródłowa ekspresja a strukturalne uwarunkowania języka

5. Transcendentalny narcyzm i filozofia sztuki

Rozdział IV
Estetyka i dar niewidzialnego
1. Dwuznaczny charakter sztuki z perspektywy transcendencji

2. Radykalizacja fenomenologii - fenomenologia daru

3. Obraz jako to, co dane

4. Niewidzialna praca perspektywy

5. „Fenomeny przesycone”

6. Obraz jako fenomen przesycony

7. Poza doświadczenie estetyczne

Rozdział V
Metafizyka a ontologia dzieła sztuki

1. Charakterystyka przedmiotu intencjonalnego i problem ontologii

2. Obraz i malowidło

3. Rola artysty i widza w konstytucji dzieła sztuki

4. Jakości metafizyczne w dziele sztuki

Bibliografia
Indeks nazwisk