pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
książka:

Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce

Dane szczegółowe:
Producent: Naukowe UAM
Rok wyd.: 1984
Oprawa: miękka
Ilość stron: 535 s.
ISSN: 0556-1019
Data:2001-01-24
Cena wydawcy: 3.50 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Dekoracje malarskie pełniły w średniowiecznej architekturze funkcje zdobnicze i dydaktyczne. W romańskich budowlach w Polsce przetrwało bardzo mało malowideł. Tylko o niewielu wiemy, jakie prezentowały programy ikonograficzne. Natomiast z ocalałych drobnych śladów możemy wnosić, że wykonywano malowidła także w niektórych prowincjonalnych jednoprzestrzennych budowlach Śląska i Małopolski. Niestety, znane nam obecnie obiekty, a raczej ich fragmenty, pozwalają jedynie odnotować występowanie tej dziedziny sztuki — jej pełnego obrazu odtworzyć niepodobna.
Malowidła gotyckie zachowały się w bardzo licznych zespolach zabytkowych. Załączony spis obiektów (s. 193) obejmuje 340 budowli, w których często pozostały III - IV fazy dekoracji malarskich, które określamy jako gotyckie. Dlatego możemy dokonać analizy tej dziedziny sztuki w odniesieniu do formy i ikonografii, zarówno malowideł figuralnych, jak i florystycznych, możemy także określić ich funkcje dekoracyjne we wnętrzach, które zdobiły.
Najstarsze obiekty uznane za gotyckie pochodzą z pierwszej połowy XIV wieku, ale tradycje romańskie odczytać można w malowidłach tworzonych w ciągu całego tego stulecia, a niekiedy takźe i później. Odnosi się to do metod prezentacji treści i formy dzieł. Za przykład tego zjawiska posłużyć mogą liczne i długo tworzone przedstawienia Chrystusa w mandorli i Symboli 4 ewangelistów, ukazywane na sklepieniu wiejskich kościołów Śląska do początków XVI w. Taka sama kompozycja zdobi sklepienie katedry w Kamieniu Pomorskim. Wykonana została w archaicznej formie ok. roku 1330. Elementy romańskiego kształtowania postaci widoczne są również w osobach asystujących Ukrzyżowaniu, namalowanych w absydzie tejże budowli. Sztywny, nieco prymitywny linearyzm niektórych malowideł prowincjonalnych zdradza przejmowanie wzorów z epoki poprzedniej. Należą do nich malowidła z Czachowa wykonane przypuszczalnie w pierwszej poł. XIV w. i 3 obiekty małopolskie: Mieronice, Skotniki (faza I) i Bejsce — datowane na drugą połowę tego wieku. Równocześnie jednak od pierwszej połowy XIV stulecia na całym omawianym terenie powstawały obiekty w pełni gotyckie — zarówno formalnie, jak i w odniesieniu do ujęć ikonograficznych. [...]
fragment wstępu

Książka "Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce" - Alicja Karłowska-Kamzowa (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 535 stron i została wydana w 1984 r.

Spis treści:

Wstęp (A. Karłowska-Kamzowa)
Małopolska (M. Kornecki, H. Małkiewiczówna)
Śląsk (A. Karłowska-Kamzowa)
Wielkopolska i Polska centralna (A. Karłowska-Kamzowa)
Pomorze Wschodnie (J. Domasłowski)
Pomorze Zachodnie i Ziemia Lubuska (J. Domasłowski)
Zakończenie (A. Karłowska-Kamzowa)
Bibliografia (J. Domasłowski, H. Małkiewiczówna)
Spis obiektów
Gotische Wandmalerei in Polen (Zusammenfassungen)
Ilustracje