pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Oprawa: miękka
Ilość stron: 316 s.
Wymiar: 148x210 mm
EAN: 9788324201730
ISBN: 83-242-0173-4
Data:2001-01-05
Cena wydawcy: 31.20 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W socjologii zagadnienia globalizacji i konsumpcji są przedmiotem skomplikowanych teorii, niezliczonych badań empirycznych i gorących sporów. Autorki postanowiły najpierw zebrać i uporządkować różne koncepcje dotyczące omawianych zagadnień (m.in. globalizacja w ujęciu I. Wallersteina, G. Ritzera, U. Hannerza, Z. Baumana, teoria konsumpcji według K. Marksa, E. Goffmana, T. Veblena, P. Bourdieu, E. Fromma, M. Douglasa, S. Ossowskiego), potem zaś ze spokojnym dystansem, często krytycznie odnieść się do obserwowanych tendencji. Książka stanowi przejrzysty i przystępny przewodnik po najbardziej współczesnych zagadnieniach socjologii.

Książka "Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności" - Małgorzata Bogunia-Borowska, Marta Śleboda - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.

Spis treści:

Wprowadzenie

MARTA ŚLEBODA
Dylemat pierwszy: globalizacja
Wstęp

Czym jest globalizacja?
Geneza globalizacji.
Pojęcie globalizacji.
Definicje globalizacji.
Czy globalizacja rzeczywiście istnieje i inne pytania... Obszary naznaczone wpływem globalizacji
Globalizacja sfery ekonomicznej. Przejawy politycznej globalizacji świata.
Globalizacja kultury

Rozdział I. Korzenie koncepcji globalizacyjnych

Teorie nowoczesności
Cechy epoki nowoczesnej. Krytyka nowoczesności
Teorie ponowoczesności
Ekonomiczno-technologiczne wizje współczesności. Ponowoczesność widziana z perspektywy kulturowej Współczesność jako późna nowoczesność

Rozdział II. Wybrane koncepcje globalizacji

Dwa rozumienia konsekwencji zjawiska globalizacji
Globalizacja jako tendencja ujednolicająca. Globalizacja jako różnorodność

Rozdział III. Następstwa procesów globalizacyjnych

Pułapki globalizacji
Dobrodziejstwa globalizacji
Typy oddziaływań globalizacyjnych a przemiany zachodzące w Polsce
Zakończenie. Globalizacja jako fakt dokonany i ostatni etap rozwoju?
Bibliografia

MAŁGORZATA BOGUNIA-BOROWSKA
Dylemat drugi: konsumpcja Wstęp

Rozdział I. Rola konsumpcji w kapitalizmie i socjalizmie

Konsumpcja jako efekt rozwoju kapitalizmu
Reglamentowana konsumpcja realnego socjalizmu
Przypadek socjalistycznej konsumpcji. Wzrost aktywności jednostek.
Poszukiwanie nowych wzorców
Reifikacja i alienacja człowieka oraz fetyszyzm towarowy
Alienacja i reifikacja człowieka. Fetyszyzm towarowy. Trzy rodzaje wartości przedmiotów

Rozdział II. Reifikacja człowieka

Zjawisko ostentacyjnej konsumpcji i próżnowania na pokaz
Próżnowanie na pokaz. Wtórna klasa próżniacza. Konsumpcja na pokaz.
Współczesne przejawy konsumpcji na pokaz
Zjawisko ukrytej konsumpcji oraz konsument jako aktor
Konsument czyli aktor. Ukryta konsumpcja
Struktura habitusu
Wybór i praktyka społeczna. Pojęcie smaku (taste). Konsumpcja jako sposób na zdobycie nowych społecznych kompetencji w Polsce. Kapitał symboliczny

Rozdział III. Fetyszyzacja towarowa

Wizja społeczeństwa konsumpcyjnego w perspektywie semiologicznej i postmodernistycznej
Relacja podmiot - przedmiot.
Przedmiot jako znak. Potrzeby konsumenckie. Simulacrum i hiperrealność.
Proces implozji. Sytuacja współczesnego konsumenta
Koncepcja lokalizacji i transferu znaczeń
Koncepcja transmisji znaczeń. Relacje i zależności pomiędzy światem ukonstytuowanym przez kulturę, dobrami konsumpcyjnymi oraz indywidualnymi konsumentami. Reifikacja konsumenta i jej skutki społeczne. Zmiana relacji pomiędzy konsumentem a przedmiotem
Postmodernistyczna koncepcja konsumenta
Konsument jako poszukujący wrażeń estetycznych spacerowicz. Konsument na spacerze w hipermarkecie. Światły konsument w obliczu masowej fetyszyzacji. Ograniczanie przestrzeni człowieka

Rozdział IV. Alienacja człowieka

Koncepcja zhumanizowanej konsumpcji
Szkodliwa konsumpcja jako sposób łagodzenia lęków. Dwa rodzaje potrzeb. Ludzie o „marketingowej" strukturze charakteru
Konsumpcja jako system komunikacji społecznej
Konsumpcja zapewniająca udział w całokształcie zjawisk społecznych.
Zjawisko nadawania znaczeń przedmiotom. Zjawisko dzielenia znaczeń

Rozdział V. Konsumpcja jako element strukturyzujący

Analiza przywilejów środków konsumpcji. Kreowanie nowych i redefiniowanie starych przywilejów środków konsumpcji. Pozorny społeczny egalitaryzm konsumpcyjny. Dewaluacja symboli prestiżu i zmiany strukturalne. Relacja przywilejów środków konsumpcji a przywilejów władzy. Zależności pomiędzy przywilejami środków konsumpcji, władzy i prestiżu
Zakończenie. O konsumpcji nieco inaczej
Bibliografia