Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw
Marcin Maciejewski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 372 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323219989 |
ISBN: | 978-83-232-1998-9 |
Data: | 2009-10-13 |
Opis książki:
Celem pracy jest opis i klasyfikacja wybranych gatunków hipertekstu oraz ukazanie specyfiki postrzegania tych gatunków. Książka stanowi próbę adaptacji i wykorzystania istniejących koncepcji tekstologicz-nych do opisu hipertekstów. Autor dąży do skonstruowania modelu opisu, który odpowiadałby nowym, specyficznym dla struktur hipertekstowych ramom interakcyjnym.
W tym kontekście jednym z zasadniczych pytań pracy jest problem weryfikacji i modyfikacji dotychczasowych narzędzi metodologicznych lingwistyki tekstu.
Opracowany w toku badań nowatorski model analityczny, oparty na teoretycznych podstawach zawartych w innych koncepcjach tekstologicznych, ma silne umocowanie w materiale empirycznym, konkretnych hipertekstach.
Książka "Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw" - Marcin Maciejewski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 372 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Rozdział 1. Hipertekst
1.1. Pojęcie hipertekstu
1.2. Struktura hipertekstu
1.3. Hiperlącza
1.4. Tworzenie hipertekstu
1.5. Percepcja hipertekstu
1.6. Obraz w przekazie hipertekstowym
Rozdział 2. Hipertekst w świetle kryteriów opisu tekstologicznego
2.1. Tekst i e-tekst
2.2. Kryteria tekstualności
2.2.1. Intertekstualność
2.2.2. Koherencja
2.3. Kategoria funkcji i tematu
2.4. Linearność
2.5. Realizacja językowa
2.6. Działanie językowe
2.7. Koncepcja prototypu
2.8. Podsumowanie
Rozdział 3. Gatunki struktur hipertekstowych: podejście integracyjne
3.1. Gatunki tekstu
3.1.1. Pojęcie gatunku tekstu
3.1.2. Koncepcje opisu gatunków linearnych
3.2. Gatunki hipertekstu (na przykładzie gatunku autoprezentacyjnego)
3.2.1. Internetowa prezentacja jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstw
3.2.2. Stan badań nad gatunkami hipertekstu
3.2.3. Pojęcie gatunku hipertekstu
3.2.4. Konwencje
3.2.5. Problemy metodologiczne analizy gatunków hipertekstu
3.2.6. Gatunki hipertekstu a strona WWW
3.2.7. Koncepcja złożonego działania w hipertekście
3.2.7.1. Autoprezentacja eksplicytna w kontekście modelu złożonego działania
3.2.7.2. Funkcja i relacje interfunkcyjne
3.2.7.3. Warstwa tematyczna i relacje tematyczne
3.2.8. Wzorce strukturalne
Rozdział 4. Analiza gatunku autoprezentacyjnego
4.1. Metodologia opisu gatunków hipertekstu
4.1.1. Kategorie analityczne
4.1.1.1. Kategorie opisu zależnego gatunku hipertekstu
4.1.1.2. Kategorie opisu gatunku węzła i modułów hipertekstu
4.1.2. Podsumowanie
4.2. Profil samodzielnego gatunku hipertekstu: internetowa prezentacja przedsiębiorstwa
4.3. Zależny gatunek hipertekstu: autoprezentacja eksplicytna
4.3.1. Cechy sytuacji komunikacyjnej
4.3.2. Nazwa gatunku
4.3.3. Funkcja: wypowiedzi metakomunikacyjne
4.3.4. Treść i elementy makrostrukturalne
4.3.5. Interakcyjność i intertekstualność
4.3.6. Płaszczyzna niewerbalna
4.3.7. Zabiegi perswazyjne
4.3.8. Profil gatunku
4.4. Gatunek węzła autoprezentacyjnego
4.4.1. Treść i elementy makrostrukturalne
4.4.2. Struktura działania
4.4.2.1. Perspektywa odczytu
4.4.2.1.1. Działania obligatoryjne
4.4.2.1.2. Działania fakultatywne i dodatkowe
4.4.2.2. Perspektywa nawigacji
4.4.3. Interakcja i intertekstualność
4.4.4. Płaszczyzna niewerbalna
4.4.5. Płaszczyzna środków językowych
4.4.6. Profil gatunku
Rozdział 5. Kulturowe gatunki hipertekstu: perspektywa kontrastywna
5.1. Wielojęzyczne internetowe prezentacje jako wariant gatunkowy
5.2. Wzorzec działania jako lertium comparationis
5.3. Wzorzec działania w internetowych prezentacjach przedsiębiorstw
5.4. Przykład analizy kontrastywnej kulturowych wariantów gatunkowych
5.4.1. Poziom hipertekstu zależnego
5.4.2. Poziom węzła hipertekstu
5.4.3. Poziom modułu hipertekstu
Rozdział 6. Zakończenie
Bibliografia
Hypertextsorten aus textlinguistischer Perspektive. Eine Analyse am Beispiel von Internetauftritten von Unternehmen (Zusammenfassung)