Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 278 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788324206537 |
ISBN: | 978-83-2420-653-7 |
Data: | 2007-07-11 |
Cena wydawcy: 32.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Gatunek jako kategoria opisowa wielu dyscyplin humanistycznych nie zna jednej definicji. Jest typowym bachtinowskim miejscem intertekstualnego konfliktu. Celem książki jest chęć ukazania starożytnej kategorii w nowym świetle, jako wartości heurystycznej w odniesieniu do epistemologii francuskiej szkoły analizy dyskursu, wciąż mało popularnej w polskiej humanistyce.
Książka "Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu" - Halina Grzmil-Tylutki - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 278 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Treść
Wstęp
Rozdział I – Francuska szkoła dyskursu
1.1. Kierunek badań we francuskich naukach humanistycznych
1.2. Dyskurs – próba definicji
1.3. Semiotyzacja podmiotów i kontekstu
1.4. Próby typologii dyskursu
Rozdział II – Kategoria gatunku
2.1. Czym jest gatunek? – poszukiwania odpowiedzi
2.2. Dyskurs: typ a gatunek
2.3. Kryteria opisu
2.4. Kryteria fortunności
2.5. Kompetencja dyskursywna, kompetencja generyczna
2.6. Francuska stylistyka a gatunek
Rozdział III – Wkład francuskiej teorii analizy dyskursu w typologię gatunków
3.1. W metaforyce teatru
3.2. Przykłady scenografii
3.3. Zmiany w scenografii a ewolucja gatunków
3.4. Wskaźniki dyskursywne a warstwie językowej
3.5. Gatunek – ogniwo pośrednie. Wyznacznik sensu
3.6. Typologia a klasyfikacja
3.7. Typologia gatunków
3.8. Gatunki auktorialne: kategoryzacja i rekategoryzacja
3.9. Próby udoskonalenia typologii gatunków
Rozdział IV – Przykłady
4.1. Wykład uniwersytecki – gatunek „mówiony”
4.2. Podręcznik – gatunek dyskursu dydaktycznego
4.3. Ulotka – gatunek dyskursu ekologicznego; problemy aksjologii
4.4. Artykuł naukowy, kronika (chronique) – wskaźniki gatunkowe a „figura” tekstu
4.5. Litania – transakcentacje naukowe
4.6. Przypowieść – wymiar gatunkowy i dyskursywny
4.7. Medytacja – gatunek auktorialny
4.8. Artykuł wstępny – auktorialny gatunek dziennikarski z nad-nadawcą w roli głównej
Podsumowanie
Słowniczek
Resume
Bibliografia
Wstęp
Rozdział I – Francuska szkoła dyskursu
1.1. Kierunek badań we francuskich naukach humanistycznych
1.2. Dyskurs – próba definicji
1.3. Semiotyzacja podmiotów i kontekstu
1.4. Próby typologii dyskursu
Rozdział II – Kategoria gatunku
2.1. Czym jest gatunek? – poszukiwania odpowiedzi
2.2. Dyskurs: typ a gatunek
2.3. Kryteria opisu
2.4. Kryteria fortunności
2.5. Kompetencja dyskursywna, kompetencja generyczna
2.6. Francuska stylistyka a gatunek
Rozdział III – Wkład francuskiej teorii analizy dyskursu w typologię gatunków
3.1. W metaforyce teatru
3.2. Przykłady scenografii
3.3. Zmiany w scenografii a ewolucja gatunków
3.4. Wskaźniki dyskursywne a warstwie językowej
3.5. Gatunek – ogniwo pośrednie. Wyznacznik sensu
3.6. Typologia a klasyfikacja
3.7. Typologia gatunków
3.8. Gatunki auktorialne: kategoryzacja i rekategoryzacja
3.9. Próby udoskonalenia typologii gatunków
Rozdział IV – Przykłady
4.1. Wykład uniwersytecki – gatunek „mówiony”
4.2. Podręcznik – gatunek dyskursu dydaktycznego
4.3. Ulotka – gatunek dyskursu ekologicznego; problemy aksjologii
4.4. Artykuł naukowy, kronika (chronique) – wskaźniki gatunkowe a „figura” tekstu
4.5. Litania – transakcentacje naukowe
4.6. Przypowieść – wymiar gatunkowy i dyskursywny
4.7. Medytacja – gatunek auktorialny
4.8. Artykuł wstępny – auktorialny gatunek dziennikarski z nad-nadawcą w roli głównej
Podsumowanie
Słowniczek
Resume
Bibliografia