Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | PIW |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 161 s. |
Wymiar: | 120x195 mm |
EAN: | 9788306026146 |
ISBN: | 83-06-02614-4 |
Data: | 2001-01-04 |
Opis książki:
Istnieje zarówno fundamentalizm chrześcijański, jak i żydowski, muzułmański, hinduski i konfucjański. Fundamentalizm muzułmański jest tylko odmianą zjawiska, z którym mamy do czynienia na całym świecie. A jednak szczególnie rzuca się ono w oczy w muzułmańskiej części naszego świata. Przyczyna leży w tym, że upolityczniony islam, w odróżnieniu na przykład od fundamentalizmu hinduistycznego, rości sobie prawa do uniwersalizmu. Tym można objaśnić fakt, że akcje terrorystyczne muzułmańskich fundamentalistów znajdują się w centrum uwagi środków masowego przekazu. A przecież fundamentaliści hinduscy [...] serbscy etnofundamentaliści [...] a także fundamentaliści żydowscy [...] nie ustępują muzułmańskim fundamentalistom pod względem terroryzmu. [...] u progu XXI wieku każda cywilizacja formułuje swoje poglądy najpierw w kategoriach religijnych, a potem stosuje je do polityki. Prowadzi to do odejścia od międzynarodowego consensusu i do tego, co [...] określam jako wojnę światopoglądów podbudowanych religijnie. Innymi słowy: konflikt między cywilizacjami przekształca się w walkę między różnymi odmianami fundamentalizmu religijnego, przy czym [...] wcale nie chodzi o walkę religii. W tym konflikcie najistotniejsze jest ustalenie granic między religią a polityką.
Książka "Fundamentalizm religijny" - Bassam Tibi - oprawa miękka - Wydawnictwo PIW. Książka posiada 161 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
Przedmowa
Wprowadzenie
Co to jest fundamentalizm religijny?
Część pierwsza
Fundamentalizm jako polityczna opozycja i jako nowy ruch społeczny skierowany przeciwko demokracji, dzielący na pół cywilizację współczesną
Uwagi wstępne
Rozdział l
Fundamentalizm muzułmański a cywilizacja współczesna
Rozdział 2
Fundamentalizm religijny a demokracja
Część druga
Odmiana muzułmańska: fundamentalizm muzułmański to nie tylko „bezgraniczny terroryzm", ale również światopogląd i wyzwanie rzucone cywilizacji Zachodu
Uwagi wstępne
Rozdział 3
Fundamentalizm jako ideologia konfliktu cywilizacji ma charakter globalny, choć najważniejszą pozycję zajmuje w nim islam i Zachód
Rozdział 4
Fundamentalizm religijny: między globalnym światopoglądowym zderzeniem cywilizacji a lokalnym terroryzmem
Część trzecia
Wielość fundamentalizmów: studium przypadków
Uwagi wstępne
Rozdział 5
Studium przypadku I: Etnofundamentalizm a niszczenie pokoju religijnego na Bałkanach. Model dla XXI wieku?
Rozdział 6
Studium przypadku II: żydowscy i muzułmańscy fundamentaliści przeciwko pokojowi
Rozdział 7
Studium przypadku III: Fundamentaliści hinduscy przeciwko islamowi w Azji Południowej
Rozdział 8
Studium przypadku IV: System wychowawczy jako fundamentalistyczne narzędzie desekularyzacji; muzułmańskie szkoły imam hatip i odrzucanie kultury zachodniej w Turcji
Podsumowanie
Czy fundamentalizm jest odrodzeniem religijności czy upolitycznieniem religii?
Literatura