Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ZNAK |
Rok wyd.: | 1996 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 264 s. |
Wymiar: | 125x195 mm |
EAN: | 9788370065492 |
ISBN: | 83-7006-549-X |
Data: | 2001-01-04 |
Cena wydawcy: 19.80 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Autor, najwybitniejszy po Schelerze niemiecki filozof religii XX wieku, zarysowuje w tej książce spójną i oryginalną koncepcję filozofii religii. Jej punktem wyjścia jest filozofia Boga przyjmującego dla człowieka wpierw postać tajemnicy i nicości, a następnie źródła wszystkiego, wreszcie postać osoby; punktem dojścia zaś - filozofia modlącej się wspólnoty kościelnej.
Książka "Filozofia religii. Seria: Biblioteka Filozofii Religii" - Bernhard Welte - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK. Książka posiada 264 stron i została wydana w 1996 r.
Spis treści:
Jan Andrzej Klocwwski OP, Wstęp
Przedmowa
I. Kwestie wstępne
§ l. Sens myślenia filozoficznego w ogóle
1. Osobiste myślenie
2. Rzecz myślenia
3. Właściwe bycie a fakty
4. Bycie istotne i bycie bezistotowe
5. Uzasadnienie filozoficzne
6. Bezkresność myślenia filozoficznego
§2. Sens filozofii religii
1. Religia jako rzecz myślenia
2. Religia i ludzkie myślenie
3. Czas refleksji filozoficznej nad religią
4. Zagrożenia i pożytki
§ 3. Wstępne pojęcie religii
1. Religia jako odniesienie człowieka do Boga
2. Wewnętrzność i zewnętrzność religii
3. Religia w świetle refleksji krytycznej
§4. Religia i filozofia religii w nowożytnej sytuacji filozoficznej 1. Filozofia i światopogląd
2. Filozofia nauki a religia: Traktat logiczno-filozoficzny Wittgensteina
3. Filozofia nauki a religia: KarI Popper
4. Racjonalizm krytyczny Hansa Alberta
5. Teoria krytyczna a religia
II. Bóg jako zasada religii
§5. Projekt pierwszej drogi do Boga
1. Istnienie
2. Nie-istnienie, czyli nicość
a) Istota nicości
b) Doświadczenie nicości
c) Dwuznaczność nicości
d) Odpychanie przez nicość
e) Nieskończoność i bezwarunkowość nicości
f) Nicość nie jest rzeczą czy podmiotem
g) Nicość jako realność inna od istnienia
3. Pytanie o sens i postulat sensowności
4. Wniosek: istnieje nieskończona i bezwarunkowa realność
5. Objaśnienia
a) Nicość sama jako zjawiskowa postać nieskończonej i bezwarunkowej realności
b) Poza bytem
c) Różnica fenomenologiczna
6. Krytyka pierwszej drogi do Boga
a) Krytyka teologiczna
b) Krytyka filozoficzna
§6. Projekt drugiej drogi do Boga
1. Nicość, która rozciąga się za nami
2. Nicość i potrzeba wyjaśnienia wszelkiego bytu
3. Ciąg podstaw
4. Zasadnicze pytanie o podstawę
a) Uniwersalność dziedziny, o którą wypytuje zasadnicze pytanie podstawowe
b) Nie-byt jako dziedzina, o którą dopytuje się zasadnicze pytanie podstawowe
5. Wniosek
6. Tajemnica jako podstawa
7. Logika lej idei
§ 7. Oba projekty w zwierciadle dawniejszych idei
1. Oeinonstratio per effectwn Tomasza z Akwinu
2. Argument ontologiczny Anzelma z Canterbury
a) Id quo maius cogitari nequit
b) W jaki sposób idea ta pojawia się w myśleniu?
c) Dowód rzeczywistości
3. Kaniowska krytyka dowodów na istnienie Boga
§8. Rys osobowy absolutnej tajemnicy
1. Co oznacza słowo „osobowy "?
a) Urzeczywistnianie osoby
b) Możność rozpoczynania
c) Komunikacja
d) Horyzont świata
2. Pytanie o sens a osobowy charakter
3. Podstawa i struktura osobowa bytu
4. Transcendujący charakter osobowy
§9. Boskość absolutnej tajemnicy
1. Ludzki model kształtu i objawienia
2. Boska epifania jako możliwość
3. Świętość jako fenomen epifaniczny
4. Boska epifania jako rzeczywistość
§ 10. Historyczna transformacja postaci Boga
1. Objawienie i odsunięcie
2. Zwielokrotnienie postaci
3. Grupy społeczne: identyfikacja i podział
§11. Ateizm
1. Nieapodyktyczny charakter przedstawionych projektów
a) Pytania ostateczne
b) Dwuznaczność nicości
c) Postulat etyczny
d) Historyczne reminiscencje
2. Warianty ateizmu
a) Ateizm negatywny
b) Ateizm krytyczny
c) Ateizm pozytywny
d) Atezim a problem teodycei
III. Człowiek jako podmiot religii
Uwagi wstępne
§12. Wiara
1. Wiara i wiedza
2. Wiara a wolność osobowa
3. Modele wiary
4. Ruch wiary
5. Wiara w Boga i wiara we wszystko
6. Wiara w Boga a zło
7. Wiara i cud
Modlitwa. Uwaga wstępna
§13. Modlitwa milczenia
1. Negatywność milczenia
2. Pozytywność milczenia jako skupienia
3. Pozytywność milczenia jako zadumy
4. Podzięka jako odwrócenie kierunku modlitwy i kolista struktura religii
§ 14. Modlitwa jako mowa
1. Różnica teologiczna mowy i mowa negatywna
2. Symbolika pozytywna
3. „Wylewność serca "
4. Relacyjny charakter mowy
5. Zaduma i podzięka
§ 15. Modlitwa jako kult: I. Wspólnota, głoszenie słowa Bożego i modlitwa wspólnotowa
1. Wspólnota kultowa
2. Głoszenie słowa Bożego
a) Biegun teologiczny i biegun antropologiczny
b) Identyfikacja z Bogiem
c) Nazywanie Boga
d) Polecenie i pamięć
e) Wspólnota językowa
f) Stówa poruszające serce
g) Głoszenie słowa Bożego i wspólnota
3. Modlitwa wspólnotowa
§ 16. Modlitwa jako kult: II. Kult jako działanie realno- symboliczne
1. Mowa jako działanie realno-symboliczne
2. Mowa kultowa jako działanie realno-symboliczne
3. Dni święte i miejsca święte jako obszar kultu
4. Rytualizacja mowy kultu
5. Napięcia i kryzys rytualnego języka kultu
6. Kult jako synteza
§ 17. O bezistociu religii
1. Podstawy możliwości bezistocia
2. Bezistotowe powielanie
3. Religia jako ideologia
4. Fanatyzm religijny
5. Mieszana rzeczywistość religii
Zakończenie: Koniec bez końca
Indeks osobowo-rzeczowy
Przedmowa
I. Kwestie wstępne
§ l. Sens myślenia filozoficznego w ogóle
1. Osobiste myślenie
2. Rzecz myślenia
3. Właściwe bycie a fakty
4. Bycie istotne i bycie bezistotowe
5. Uzasadnienie filozoficzne
6. Bezkresność myślenia filozoficznego
§2. Sens filozofii religii
1. Religia jako rzecz myślenia
2. Religia i ludzkie myślenie
3. Czas refleksji filozoficznej nad religią
4. Zagrożenia i pożytki
§ 3. Wstępne pojęcie religii
1. Religia jako odniesienie człowieka do Boga
2. Wewnętrzność i zewnętrzność religii
3. Religia w świetle refleksji krytycznej
§4. Religia i filozofia religii w nowożytnej sytuacji filozoficznej 1. Filozofia i światopogląd
2. Filozofia nauki a religia: Traktat logiczno-filozoficzny Wittgensteina
3. Filozofia nauki a religia: KarI Popper
4. Racjonalizm krytyczny Hansa Alberta
5. Teoria krytyczna a religia
II. Bóg jako zasada religii
§5. Projekt pierwszej drogi do Boga
1. Istnienie
2. Nie-istnienie, czyli nicość
a) Istota nicości
b) Doświadczenie nicości
c) Dwuznaczność nicości
d) Odpychanie przez nicość
e) Nieskończoność i bezwarunkowość nicości
f) Nicość nie jest rzeczą czy podmiotem
g) Nicość jako realność inna od istnienia
3. Pytanie o sens i postulat sensowności
4. Wniosek: istnieje nieskończona i bezwarunkowa realność
5. Objaśnienia
a) Nicość sama jako zjawiskowa postać nieskończonej i bezwarunkowej realności
b) Poza bytem
c) Różnica fenomenologiczna
6. Krytyka pierwszej drogi do Boga
a) Krytyka teologiczna
b) Krytyka filozoficzna
§6. Projekt drugiej drogi do Boga
1. Nicość, która rozciąga się za nami
2. Nicość i potrzeba wyjaśnienia wszelkiego bytu
3. Ciąg podstaw
4. Zasadnicze pytanie o podstawę
a) Uniwersalność dziedziny, o którą wypytuje zasadnicze pytanie podstawowe
b) Nie-byt jako dziedzina, o którą dopytuje się zasadnicze pytanie podstawowe
5. Wniosek
6. Tajemnica jako podstawa
7. Logika lej idei
§ 7. Oba projekty w zwierciadle dawniejszych idei
1. Oeinonstratio per effectwn Tomasza z Akwinu
2. Argument ontologiczny Anzelma z Canterbury
a) Id quo maius cogitari nequit
b) W jaki sposób idea ta pojawia się w myśleniu?
c) Dowód rzeczywistości
3. Kaniowska krytyka dowodów na istnienie Boga
§8. Rys osobowy absolutnej tajemnicy
1. Co oznacza słowo „osobowy "?
a) Urzeczywistnianie osoby
b) Możność rozpoczynania
c) Komunikacja
d) Horyzont świata
2. Pytanie o sens a osobowy charakter
3. Podstawa i struktura osobowa bytu
4. Transcendujący charakter osobowy
§9. Boskość absolutnej tajemnicy
1. Ludzki model kształtu i objawienia
2. Boska epifania jako możliwość
3. Świętość jako fenomen epifaniczny
4. Boska epifania jako rzeczywistość
§ 10. Historyczna transformacja postaci Boga
1. Objawienie i odsunięcie
2. Zwielokrotnienie postaci
3. Grupy społeczne: identyfikacja i podział
§11. Ateizm
1. Nieapodyktyczny charakter przedstawionych projektów
a) Pytania ostateczne
b) Dwuznaczność nicości
c) Postulat etyczny
d) Historyczne reminiscencje
2. Warianty ateizmu
a) Ateizm negatywny
b) Ateizm krytyczny
c) Ateizm pozytywny
d) Atezim a problem teodycei
III. Człowiek jako podmiot religii
Uwagi wstępne
§12. Wiara
1. Wiara i wiedza
2. Wiara a wolność osobowa
3. Modele wiary
4. Ruch wiary
5. Wiara w Boga i wiara we wszystko
6. Wiara w Boga a zło
7. Wiara i cud
Modlitwa. Uwaga wstępna
§13. Modlitwa milczenia
1. Negatywność milczenia
2. Pozytywność milczenia jako skupienia
3. Pozytywność milczenia jako zadumy
4. Podzięka jako odwrócenie kierunku modlitwy i kolista struktura religii
§ 14. Modlitwa jako mowa
1. Różnica teologiczna mowy i mowa negatywna
2. Symbolika pozytywna
3. „Wylewność serca "
4. Relacyjny charakter mowy
5. Zaduma i podzięka
§ 15. Modlitwa jako kult: I. Wspólnota, głoszenie słowa Bożego i modlitwa wspólnotowa
1. Wspólnota kultowa
2. Głoszenie słowa Bożego
a) Biegun teologiczny i biegun antropologiczny
b) Identyfikacja z Bogiem
c) Nazywanie Boga
d) Polecenie i pamięć
e) Wspólnota językowa
f) Stówa poruszające serce
g) Głoszenie słowa Bożego i wspólnota
3. Modlitwa wspólnotowa
§ 16. Modlitwa jako kult: II. Kult jako działanie realno- symboliczne
1. Mowa jako działanie realno-symboliczne
2. Mowa kultowa jako działanie realno-symboliczne
3. Dni święte i miejsca święte jako obszar kultu
4. Rytualizacja mowy kultu
5. Napięcia i kryzys rytualnego języka kultu
6. Kult jako synteza
§ 17. O bezistociu religii
1. Podstawy możliwości bezistocia
2. Bezistotowe powielanie
3. Religia jako ideologia
4. Fanatyzm religijny
5. Mieszana rzeczywistość religii
Zakończenie: Koniec bez końca
Indeks osobowo-rzeczowy