Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Naukowa |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 240 s. |
Wymiar: | 130x205 mm |
EAN: | 9788385505280 |
ISBN: | 83-85505-28-8 |
Data: | 2003-04-14 |
Cena wydawcy: 21.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
"Primum vivere deinde ph Oosophari (wpierw żyć, potem filozofować): to stare powiedzenie określa nie tylko hierarchię ważności obu tych spraw i kolejność ich realizacji w czasie, lecz także warunek i moc wiążącą. Filozofia winna służyć życiu, człowiekowi, winna służyć humanistycznej praktyce. [...] może służyć refleksją, postulowaniem i inicjowaniem namysłu nad samym sobą przez proponowanie i opracowanie możliwych sensownych alternatyw. (...] Filozofia jako soczewka i forum. Sokratejski program filozofii bynajmniej nie jest przestarzały. Istnieją nowoczesne warianty sokratejskiej "sztuki akuszerskiej", mające do spełnienia konieczne zadanie wyłonienia w dyskusji [...] w "multiiogicznym" koncercie wielu dyscyplin dających się zastosować w praktyce, sensownych, prawdziwych bądź bliższych prawdy rozwiązań. [...] nie możemy już, jak to było jeszcze choćby pół wieku temu, oczekiwać od filozofii sformułowania "na podstawie doświadczenia myślowego" ogólnej diagnozy czy całościowej prognozy l wszechstronnej oceny epoki. [...] Filozofowanie stało się skromniejsze i musiało takim się stać, chociaż jego podstawowe pytania i główne tematy od ponad dwu tysięcy lat nadal pozostają te same. [...) Nie możemy i nie chcemy odbierać ludziom jako osobom i obywatelom ich odpowiedzialności czy też zamiast nich się wypowiadać. Na odpowiedzialnym działaniu polega właśnie nasza wolność, [...] Nie możemy obiecać, że z taką wolnością będzie się żyć łatwiej niż w opisanej przez Dostojewsklego paternalistycznej perspektywie Wielkiego Inkwizytora. [...] bez filozofii nie mielibyśmy nie tylko demokracji przedstawicielskiej, praw człowieka, wolności pojętej jako wartość czy etyki [wartości] ogólnoludzkich, ale nawet matematyki, nauki i techniki. [...] Wszystko, co Jako poznające l działające Istoty możemy ujmować i przedstawiać, zależy od interpretacji. (...] Świat, w tej mierze, w jakiej jest poznawalny, jest, by tak rzec, światem zależnym od naszych interpretacji. Możemy go tylko interpretować za pomocą znaków, za pomocą zależnych od interpretacyj systemów pojęć l symboli itp. [...] W świecie coraz bardziej zintegrowanym l coraz bardziej ze sobą powiązanym przez współzależności techniczne, ekonomiczne i uwarunkowania ekologiczne moralność oparta wyłącznie na miłości bliźniego już nie wystarcza; [...] Pozytywne sformułowanie Złotej Reguły: "Czyń to, czego w potrzebie chciałbyś i mógłbyś oczekiwać od innych", powinno przestać mieć status jedynie zalecającego, moralnie niezobowiązującego apelu." Hans Lenk, Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu
Książka "Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu" - Hans Lenk - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Spis treści:
Od Wydawcy
Hans Lenk Przedmowa do wydania polskiego
Hans Lenk Przedmowa do wydania polskiego
Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu
Wprowadzenie
Filozoficzny zarys transcendentalnego interpretacjonizniu
Rozum jako konstrukt interpretacyjny
Rozum czysty a rozum pragmatyczny
Rozum jako idea i wezwanie
Metodologiczne problemy relacji między nauką i techniką
Przyczynek do teorii nauk społecznych
Pożegnanie sporu o pozytywizm w niemieckiej socjologii; W sprawie dyskusji na temat wartościujących nauk społecznych; Czy istnieją naukowe prawa społeczne?; Czy nauki społeczne można oprzeć wyłącznie na behawioryzmie i operacjonizmie?; Czy nauki społeczne można sprowadzić do psychologii?; O indywidualizmie metodologicznym; Czy nauki społeczne są naukami o działaniach czy naukami o strukturach?; Uwagi końcowe Osiągnięcia i granice matematyzacji
Etyczne problemy eksperymentowania na ludziach
Interpretacja i interpretator
Słownik terminologiczny
Indeks nazwisk
Indeks pojęć
Nota biograficzna
Informacje o pierwodrukach
Publikacje Hansa Lenka