
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 109 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375877281 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego.[...] Herbart nigdy nie przestał być filozofem i dlatego jego pedagogika pozostała otwarta na kwestie filozoficzne.
[...] z jednej strony pedagogika Herbarta może być interpretowana tylko jako część jego filozofii, a z drugiej – jego filozofowanie nabiera sensu wówczas, gdy śledzimy drogi jego pedagogicznego myślenia.
Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym postaram się wprowadzić Czytelnika w bardzo złożony kontekst życia i twórczości Herbarta, odsyłając jednocześnie do mojej pierwszej książki, której znajomość wydaje mi się niezbędna do zrozumienia wielu istotnych kwestii.
Rozdział drugi poświęcony jest najważniejszym źródłom, z których Herbart czerpał wiedzę i które zainspirowały jego filozoficzno-pedagogiczne poglądy. Podstawy „pedagogiki naukowej” zostaną omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty obejmuje części składowe wychowania, które spaja Herbertowskie nauczanie wychowujące. Jego istota zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale piątym.
Parafrazując wypowiedź Herbarta dotyczącą związku między jego poglądami filozoficznymi i pedagogicznymi, chciałbym na zakończenie tego krótkiego wstępu podkreślić, że niniejsza książka jest skierowana przede wszystkim do osób, które uprzednio zapoznają się z moją refleksją nad twórczością filozoficzną Herbarta wyrażoną w książce Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej.
E-book „Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 28.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Filozof wśród pedagogów i pedagog wśród filozofów
Filozoficzne źródła „nauki o cnocie” (Tugendlehre )
Kantowska nauka o moralności
Filozofia społeczna Wolff a Fichte
Podstawy pedagogiki „naukowej”
Etyka
Psychologia, czyli nauka o duszy, drugim filarem Herbartowskiej pedagogiki
Miejsce religii w wychowaniu
Części składowe wychowania
Kierowanie (Regierung )
Cel kierowania
Środki kierowania dzieckiem
Wydawanie poleceń
Nauczanie wychowujące
Nauczanie a kierowanie dzieckiem i dyscyplinowanie
Cel nauczania
Dyscyplinowanie (Zucht )
Dyscyplinowanie a kierowanie dzieckiem i nauczanie
Cel dyscyplinowania
Pojęcie i istota moralności
Istota dyscyplinowania
Dyscyplinowanie a kształtowanie charakteru
Środki dyscyplinowania
Postępowanie dyscyplinujące – podsumowanie
Istota nauczania wychowującego
Wielostronność zainteresowania
Zgłębianie, namysł, jasność, asocjacja, system, metoda
Warunki wielostronności
O zainteresowaniu
Rozpoznanie (Erkenntnis ) i współodczuwanie (Teilnahme )
Elementy rozpoznania i współodczuwania
Rodzaje zainteresowań
Nauczanie jako dopełnianie doświadczenia i obcowania
Stopnie nauczania
Tok lekcji
Zakończenie
Bibliografia