pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Filmowy świat Andrzeja Wajdy

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Oprawa: miękka
Ilość stron: 412 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788324202584
ISBN: 83-242-0258-7
Data: 2005-02-17
Cena wydawcy: 47.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zebrane w książce artykuły prezentują twórczość polskiego laureata Oscara z perspektywy najnowszych trendów w humanistyce. Mniej doceniane filmy Andrzeja Wajdy zostają dzięki temu odkryte na nowo, a te najsłynniejsze ujawniają nieoczekiwane walory. Czytelnik napotka tu badania genderowe, narratologię, psychoanalizę jungowską i freudowską oraz inne strategie interpretacyjne, a także nowe ujęcia tematyczne twórczości Andrzeja Wajdy, takie jak problematyka żydowska, wizerunek mężczyzny czy recepcja filmów reżysera za granicą. W Filmowym świecie... wykorzystano materiały z archiwum Reżysera - rysunki, notatki, plany rozwiązania scen, m. in. z Kanału, Popiołu i diamentu, Dantona, Kroniki wypadków miłosnych oraz Pana Tadeusza.

Książka "Filmowy świat Andrzeja Wajdy" - Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Piotr Sitarski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.

Spis treści:

1. Andrzej Wajda – Idea kina narodowego. Wystąpienie na konferencji Filmowe i teatralne światy Andrzeja Wajdy, Uniwersytet Łódzki, 25 – 28 października 2001
2. Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński) – „Mówi do nas”. Wyobrażenie autora w filmach Andrzeja Wajdy
3. Alicja Helman (Uniwersytet Jagielloński) – Starszy brat Andrzeja Wajdy
4. Donald Fredericksen (Cornell University, USA) – Liminalność narodowa i jednostkowa w ujęciu Andrzeja Wajdy
5. John Orr (Edinburgh University, UK) – Na rozdrożu. Ironia i sprzeciw w filmach Andrzeja Wajdy
6. Paul Coates (Aberdeen University, UK) – Wajdowska wyobraźnia katastroficzna – trauma wojenna, surrealizm i kicz
7. Maureen Turim (University of Florida, USA) – Pamiętanie i demontaż. Retrospekcja historyczna w filmach Andrzeja Wajdy
8. Andrzej Kotliński (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie) – Kawaleria Wajdy
9. Christopher Caes (University of California, Berkeley, USA) – Widowiska katastroficzne: trauma historyczna i męska podmiotowość we wczesnych filmach Andrzeja Wajdy
10. Izabela Kalinowska (Stony Brook University, USA) – Narodowa przestrzeń, miejsce i tożsamość: Od Popiołu i diamentu do Pana Tadeusza
11. Elżbieta Ostrowska (Uniwersytet Łódzki) – Niebezpieczne związki. Dyskurs miłosny, erotyczny i narodowy w filmach Andrzeja Wajdy
12. Grażyna Stachówna (Uniwersytet Jagielloński) – Kronika wypadków miłosnych według Andrzeja Wajdy
13. Bronisława Stolarska (Uniwersytet Łódzki) – Pokoleniowe doświadczenie sacrum. O debiucie Andrzeja Wajdy
14. Ewelina Nurczyńska – Fidelska (Uniwersytet Łódzki) – Dziedzictwo Conrada. O kilku filmach Andrzeja Wajdy
15. Tomasz Kłys (Uniwersytet Łódzki) – Z biegiem lat, z biegiem dni... – epopeja ironiczna
16. Michael Stevenson (Reading University, UK) – Obraz stosunków polsko – żydowskich w twórczości Andrzeja Wajdy
17. Bartosz Kwieciński (Uniwersytet Jagielloński) – „Iść po słonecznej stronie”. Shoah jako doświadczenie cywilizacyjne w filmowej twórczości Andrzeja Wajdy. Wybrane aspekty
18. Terri Ginsberg (College of Staten Island/City University of New York, USA) – Święty Korczak z Warszawy
19. Janina Falkowska (University of Western Ontario, Kanada) – Głosy z zewnątrz: recepcja filmów Andrzeja Wajdy w krajach anglojęzycznych
20. Iván Forgács (Archiwum Filmowe, Węgry) – Recepcja twórczości Andrzeja Wajdy na Węgrzech

21. Irina Rubanowa (Państwowy Instytut Nauk o Sztuce, Rosja) – Wajda w Rosji. Przyczynek do problematyki recepcji