Twórczość Henry`ego Jamesa jest dziś znana w Polsce w głównej mierze dzięki adaptacjom filmowym. Zaskakujący może się wydawać fakt, że w czasach, gdy literaturoznawcy odchodzą od klasyków powieści - zwłaszcza hołubionych wcześniej przez krytykę białych mężczyzn - jego trudna proza inspiruje twórców filmu, i to niejednokrotnie właśnie kobiety - Agnieszkę Holland, Jane Campion - sięgające po jego prozę ponad przedziałami czasu i tożsamości kulturowych. Napięcia między sztuką wysoką a niską są częścią jego pisarstwa. Być może właśnie te napięcia skłaniają twórców do tego, by wciąż na nowo dookreślać wieloznaczne dzieła starego mistrza.
Książka "Filmowe gry z twórczością Henry ego Jamesa. Transpozycje, komentarze, analogie" - Mirosława Buchholtz (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 349 stron i została wydana w 2005 r.
Spis treści:
Mirosława Buchholtz: Wprowadzenie; Anthony Barker: Zlekceważony Henry - James w adaptacjach filmowych epoki wielkich studiów Hollywood; Dennis Tredy: Cienie cieni - techniki wieloznaczności w trzech adaptacjach filmowych. W kleszczach lęku: Niewiniątka Jacka Claytona (1961), W kleszczach lęku Dana Curtisa (1974) oraz Przytomność umysłu Antonio Aloya (1999); Marek Paryż: Złota czara Henry`ego Jamesa: narracyjny autorytet w ekranizacji BBC (1972); Alicja Helman: Daisy Miller - good-bad girl; Piotr Skrzypczak: Emancypantki tragikomiczne - Bostończycy Jamesa Ivory`ego, Pensja pani Latter Stanisława Różewicza i ich literackie pierwowzory; Maria Antonia Alvarez: Rozdźwięk pomiędzy powieściami Jamesa a ich ekranizacjami; Donatella Izzo: Wyzwolić kobietę wyzwoloną: portret(y) damy; Olga Katafiasz: Portret wielokrotny; Anna Krawczyk-Łaskarzewska: Portrety dam we współczesnym świecie zabawy; Katarzyna Taras: Catherine patrzy w lustro - Plac Waszyngtona Agnieszki Holland (1997); Christopher Garbowski: Nowoczesność Placu Waszyngtona u Henry`ego Jamesa i Agnieszki Holland; Sylwia Kołos: Weneckie pocztówki znad krawędzi; Brenda Austin-Smith: "Inna" Kate w Miłości i śmierci w Wenecji Iaina Softleya; Cezary Bronowski: Fenomen pirandellizmu w adaptacji filmowej Iaina Softleya według Henry`ego Jamesa, pt. Miłość i śmierć w Wenecji; Krzysztof Loska: Miłość i niewierność: o filmowej adaptacji Złotej czary; Mirosława Buchholtz: Opowiadanie kolorem, czyli telewizyjna adaptacja Amerykanina (2001) (z Lalką Bolesława Prusa i Wojciecha Jerzego Hasa w tle); Joanna Karwecka: Henry James na językach; ANEKS I. Henry James - filmografia; ANEKS II. Adaptatorskie rekordy; Informacje o Autorach