Fenomenologiczna etyka wartości. Seria: W drodze do etyki odpowiedzialności
Jan Galarowicz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Papieska Akademia Teologiczna |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 368 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788385245452 |
ISBN: | 83-85245-45-6 |
Data: | 2006-11-20 |
Opis książki:
Fenomenologiczna etyka wartości zrodziłą się ze sporu z tradycyjnymi interpretacjami moralności: przede wszystkim z relatywizmem etycznym, hedonizmem i utylitaryzmem, z etyką samodoskonałości (etyką eudajmonistyczną), w szczególności z arystotelesowsko-tomistyczną myślą etyczną oraz z etyką formalną Kanta. Na pytanie: "Co to znaczy żyć dobrze?" etyka aksjologiczna odpowiada: "Życie dobre polega na udzielaniu w sposób wolny adekwatnej odpowiedzi na wartości".
Twórcami etyki opartej na wartościach są przede wszystkim trzej myśliciele: Max Scheler, Nicolai Hartmann oraz Dietrich von Hildebrand. Książka, pragnąc być wprowadzeniem do fenomenologicznej etyki wartości, przedstawia myśl etyczną tych trzech filozofów.
W przekonaniu autora fenomenologiczna etyka aksjologiczna stanowi, wraz z personalizmem etycznym oraz etyką odpowiedzialności, podstawę do wypracowania najbardziej adekwatnej interpretacji moralności
Książka "Fenomenologiczna etyka wartości. Seria: W drodze do etyki odpowiedzialności" - Jan Galarowicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.
Spis treści:
1. Założenia filozoficzne
2. Spór z tradycją
3. Poznanie wartości
4. Ontologia wartości
5. Dobro i zło moralne
II. Nicolai i Hartmann
1. Założenia filozoficzne etyki Hartmanna
2. Krystalizowanie się etyki Hartmanna
3. Ontologia wartości
4. Poznanie wartości
5. Wartości moralne
6. Podmiot moralności
7. Urzeczywistniając wartości
8. Moralność a tzw. ostateczne sprawy człowieka
III. Dietrich von Hildebrand
1. Epistemologiczne podstawy etyki
2. Teoria dobra
3. Adekwatna odpowiedź na wartość
4. Formy uczestniczenia w wartościach
5. Miłość
6. Bez wolności nie ma moralności
7. Moralność
8. Zagrożenia dobroci i korzenie zła moralnego
9. Moralność a tzw. ostateczne sprawy człowieka