Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki
Ewa Gałązka, Elżbieta Mastalerz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 72 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788372711908 |
ISBN: | 83-7271-190-9 |
Data: | 2001-01-28 |
Opis książki:
Ewaluacja, która w praktyce oświatowej pojawiła się wraz z reformą szkolną, to przede wszystkim zbieranie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji o wprowadzeniu określonych zmian (S. Dylak 2002, s. 104). Jest w pewnym sensie badaniem w działaniu, złożoną procedurą wartościowania. Możliwość wyboru jednego z licznych nowych programów nauczania, a także konstruowania programów autorskich postawiła przed nauczycielem nowe zadanie - okreslenie sposobu oceniania i opracowywania i narzędzi pomiaru osiągnięć uczniów.
Ocenianie stanowi integralną część procesu uczenia się i nauczania. W dobie reformy edukacji nowe idee procedur oceniania skłaniają do poszukiwania nowych narzędzi. Aby się rozwijać, uczeń potrzebuje informacji dotyczących zarówno wyniku, jak i procesu uczenia się. W związku z tym nauczyciel jest zobowiązany nie tylko do przekazywania owych informacji, ale i do udzielania uczniowi pomocy w wypracowaniu efektywnego programu poprawy. Inaczej mówiąc, promować powinien rozwój ucznia, wyraźnie podkreślać, co osiągnął, co zrobił dobrze, ile potrafi, do czego niezbędna jest pełna informacja o jego aktywności, postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach. Jeszcze niedawno w polskiej szkole powszechnie występowała klasyfikacyjna funkcja oceniania polegająca na wystawieniu stopni i stwierdzeniu, czego się uczeń nie nauczył. Obecnie sytuacja ta stopniowo ulega zmianie, coraz częściej oceniana jest praca i postępy ucznia, nie stan jego wiedzy. "Ocenianie jest jak róża z kolcami: płatki - mocne strony ucznia, kolce - jego problemy, zielone listki - nadzieja na sukces, akceptację" (Reforma systemu edukacji, 1998). Aby dostarczyć uczniom rzetelnej informacji zwrotnej i wspierać jego rozwój, potrzebne są dobre i sprawdzone narzędzia do pomiaru osiągnięć.
Diagnoza edukacyjna może dotyczyć ucznia, szkoły, systemu edukacji. Nauczyciel stosuje ją przede wszystkim do rozpoznawania własnej pracy z uczniami, jej przebiegu, osiągnięć bądź niepowodzeń uczniów. Na diagnozę składają się obserwacja uczniów, rozmowy z rodzicami, różnorodne metody kontroli i oceny, w tym badania testowe, zebrania nauczycieli i współpraca w ramach wewnątrzszkolnego systemu oceniania (Cz. Kupisiewicz 2000, s. 265). Działania te implikują wprowadzenie zmiany w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela optymalizujących proces kształcenia.
Niniejsza publikacja, prezentująca wszechstronnie problemy kontroli i oceny pracy uczniów oraz zasady przeprowadzania pomiarów osiągnięć szkolnych, z pewnością okaże się przydatna dla studentów wychowania technicznego, a młodym nauczycielom techniki i informatyki umożliwi doskonalenie warsztatu pracy.
Książka "Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki" - Ewa Gałązka, Elżbieta Mastalerz - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.