pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
książka:

Eucharystia. Bóg blisko nas / Czas przemian w Europie / Prawda w teologii / U progu pontyfikatu / Kosciół. Pielgrzymująca wspólnota wiary. KOMPLET 5 KSIĄŻEK

Dane szczegółowe:
Producent: M
Oprawa: miękka
Data: 2006-05-02
Cena wydawcy: 24.89 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Eucharystia. Bóg blisko nas:
Książka jest zbiorem tekstów na temat Eucharystii i jej znaczenia w życiu Kościoła oraz osobistym życiu wiary wielkiego teologa, byłego prefekta Kongregacji Nauki Wiary, papieża Benedykta XVI.
Zebrane w mmejszej pozycji rozważania to w przeważającej części zarejestrowane na taśmie magnetofonowej kazania, które zostały wygłoszone przy różnych okazjach. Cechy słowa mówionego zostały tu zachowane świadomie, przez co przekaz treści posiada żywą, przystpną formę.
W teologii kardynała Josepha Ratzingera Eucharystia od początku zajmuje centralne miejsce. Określa ona w szczególności jego rozumienie Kościoła i bycia Kościołem.
Czas przemian w Europie:
Sprawa przyszłości Europy była zawsze bliska sercu kardynała Josepha Ratzingera - papieża Benedykta XVI. Przemiany, jakie dokonały się w Europie, budzą z jednej strony nadzieję, a z drugiej rodzą pytania i niepokój o przyszłość naszego kontynentu. Człowiek, społeczeństwo, naród, państwo, wiara i Kościół w nowej Europie to najważniejsze sprawy, którymi zajmuje się tu ówczesny prefekt Kongregacji Nauki Wiary.
Prawda w teologii:
Teologia i teologowie stali się otwartym i równocześnie kontrowersyjnym tematem nie tylko w Kościele, ale w całym w zachodnim społeczeństwie. Jeżeli trafnie obserwuję, we współczesnym świecie pod adresem teologa kieruje się podwójne wymaganie: z jednej strony powinien racjonalnie prześwietlić chrześcijańskie przekazy, wydestylować z nich przyswajalną dziś istotę i w ten sposób przywołać do porządku instytucję Kościoła. Równocześnie jednak oczekuje się od niego, że nie dającej się usunąć na bok potrzebie religii i transcendencji nada możliwe dziś do przyjęcia kierunki i treść. W kształtującej się społeczności światowej stawia się mu ponadto zadanie posuwania naprzód, rozmowy religii i przyczynianie się do rozwoju etosu światowego, dotyczącego takich pojęć jak sprawiedliwość, pokój, ochrona stworzenia. Na koniec teolog powinien być także i pocieszycielem, który pomaga pojedynczym ludziom osiągnąć wewnętrzną jedność, przezwyciężyć wyobcowanie - ponieważ kolektywna pociecha nadchodzącego, lepszego, pokojowego świata okazała się całkowicie niewystarczająca.
W tych wszystkich wysiłkach niejednokrotnie przeszkadza instytucja Kościoła, konkretnie i przede wszystkim Urząd Nauczycielski Kościoła katolickiego. Wychodzi on z założenia, że "bycie chrześcijaninem" i "bycie katolikiem" ma określoną treść, zawiera więc pewne prawa wobec naszego myślenia, którymi nie można manipulować według uznania i które nadają wypowiedzi teologa swoistą wagę ponad wszelkimi wypowiedziami czysto politycznymi czy filozoficznymi. Teologia - tak to widzi Urząd Nauczycielski - nie powstaje ^rżeż" ustalanie, jaka część religii może się przydać człowiekowi i nie wykorzystuje do tego celu fragmentów przekazu chrześcijańskiego. Powstaje dzięki temu, że samowola myślenia znajduje granicę, bo dowiadujemy się czegoś, czego nie wymyśliliśmy, ale co nam zostało ukazane. Dlatego dowolna teoria religijna nie może się określać jako teologia chrześcijańska czy katolicka; kto domaga się takiego nazwania, musi uznać związane z nim dyspozycje za rozsądne.
W ramach odpowiedzialności sumienia wobec prawdy każdemu dana jest wolność myślenia i mówienia tego, co uznaje za słuszne, zgodnie z ową odpowiedzialnością. Ale nie każdemu wolno uważać, że to, co mówi, prezentuje teologię katolicką. Istnieje pewien rodzaj "zastrzeżenia marki", pewna historyczna tożsamość, do której obrony czuje się powołany Urząd Nauczycielski. W rzeczywistości jednak to zaangażowanie w ochronę historycznej (i jak wierzymy otrzymanej od Boga) tożsamości jest ciągle przedstawiane jako atak na wolność myślenia, a tożsamość ta, ze swoimi treściami przykrymi dla naszych przyzwyczajeń myślowych i życiowych, przeszkadza dzisiejszej świadomości. Gdy zaś teologowie chcący nas uwolnić od takich przykrości spotykają się ze sprzeciwem Urzędu Nauczycielskiego, ukazuje się on jako osobiste zagrożenie.
Oczywiście istnieje też inny front: wierzący widzą w pracy dzisiejszego teologa zagrożenie tego, co dla nich święte. Nieograniczone zastosowanie do wiary metod racjonalnej nauki jawi się jako arogancja, przez którą człowiek przekracza własne granice i niszczy własne podstawy. U niektórych członków Kościoła rośnie nieufność wobec zajęć teologów, którzy wydają się być zbyt mocno związani z siłami ducha czasów.
W tej sytuacji konieczna jest rozmowa o teologii, wyjaśnienie jej dróg, zadań i granic. Poszczególne rozdziały tej książki powstały dzięki jej wyzwaniom. Nie tworzą one systematycznego traktatu o teologii, moje zawodowe obowiązki nie pozwalają mi niestety na jego opracowanie. Mam nadzieję, że różne podejścia do tematu, proponowane przez poszczególne artykuły, właśnie dzięki swemu otwartemu charakterowi, mogą być pomocne w lepszym zrozumieniu istoty pracy teologicznej w warunkach naszych czasów i we wspieraniu jej najistotniejszego zadania, jakim jest służenie poznaniu prawdy Objawienia, a przez to jedności Kościoła.
Kościół. Pielgrzymująca wspólnota wiary:
Niniejsza książka jest trzecią z kolei jubileuszową pamiątką przygotowaną dla kardynała Ratzingera przez jego uczniów. Zasadnicze pole działalności kardynała wiąże się z odpowiedzialnością za cały Kościół. Prezentowane w tym tomie teksty to drogowskazy pozwalające w świetle II Soboru Watykańskiego zorientować się w aktualnej sytuacji Kościoła i teologii. Motywem przewodnim tomu jest pojęcie całości w jej najgłębszym wymiarze jako przeciwstawienie nazbyt powierzchownej wizji rzeczywistości, a zwłaszcza Kościoła. Zadaniem szczególnie istotnym dla Kościoła w rozumieniu chrześcijańskiej Communio jest domena ekumenizmu. Jego wagę oddaje zamieszczona w tym tomie wymiana listów z metropolitą Damaskinosem Papandreu i biskupem Hanselmannem. Końcowy przyczynek, Kościół u progu trzeciego tysiąclecia, streszcza posłannictwo pielgrzymującej wspólnoty Kościoła: "Celem Kościoła jest ukazywanie Boga - Boga żywego - oraz uczenie człowieka życia z Bogiem, pod Jego spojrzeniem i we wspólnocie z Nim".

Książka "Eucharystia. Bóg blisko nas / Czas przemian w Europie / Prawda w teologii / U progu pontyfikatu / Kosciół. Pielgrzymująca wspólnota wiary. KOMPLET 5 KSIĄŻEK" - kard. Joseph Ratzinger - oprawa miękka - Wydawnictwo M.