Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Semper |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 142 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788390052373 |
ISBN: | 83-900523-7-7 |
Data: | 2001-02-03 |
Cena wydawcy: 12.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Pierwsza naukowa monografia o muzyce rockowej, począwszy od prekursorskich zjawisk z lat czterdziestych do czasów współczesnych. Autor jest pracownikiem Katedry Kultury UW.
Książka "Estetyka rocka" - Wojciech Siwak - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Muzyka negro-amerykańska jako tradycja i inspiracja dwudziestowiecznej muzyki popularnej.
1. Muzyka europejska a muzyka negro-amerykańska.
2. Cechy negro-amerykańskiego idiomu muzycznego.
2.1. Forma.
2.2. Rytm.
2.3. Wokalność, intensywność ekspresyjna, kreowanie wspólnoty, poliekspresyjność w muzyce negro-amerykańskiej.
2.4. Rozmowa i dialog jako modele twórczości.
2.5. Aktywność odbiorcy.
Rozdział II. Style i formy muzyczne rocka.
1. Uwagi ogólne o elementach muzycznych rocka.
1.1. Budowa formalna.
1.2. Melodyka, harmonika, rytmika, brzmienie.
2. Lata pięćdziesiąte. Rock`n`roll.
3. Lata sześćdziesiąte. Krystalizacja idiomu rockowego.
3.1. Soul.
3.2. Synteza. The Beatles.
3.3. Adaptacja, autentyzm i bunt. The Rolling Stones.
3.4. Agresja. The Who.
3.5. Środowisko szkół artystycznych, bohema i romantyzm.
3.5. Rock progresywny. Początki rocka artystycznego. The Cream.
3.6. Rock psychodeliczny. kontrkultura.
3.7. Jimi Hendrix jako postać ogniskująca styl lat sześćdziesiątych. 4. Lata siedemdziesiąte.
4.1. "Klasycyzacja" muzyki progresywnej. Rock symfoniczny.
4.2. Reggae.
4.3. Postmodernizm. Glitter rock i glam rock.
4.4. Awangarda rockowa (1). Brian Eno.
4.5. Awangarda rockowa (2). Frank Zappa.
4.6. Prowokacja jako styl. Punk.
4.7. Postpunkowa kontynuacja. Hardcore.
5. Lata osiemdziesiąte.
5.1. Heavy metal.
5.2. Minimalizm. Muzyka "elektronicznego śmietnika" -- noise music i rap.
Rozdział III. Hasłowe pragnienia w tekstach rockowych.
1. Pragnienie wolności.
2. Pragnienie uczucia.
3. Pragnienie prawdy.
4. Pragnienie akceptacji i uczestnictwa w życiu społecznym.
5. Pragnienie bezpieczeństwa i stabilizacji społecznej.
6. Cechy swoiste tekstu rockowego.
Rozdział IV. Koncert rockowy jako struktura teatralna.
1. Fazy teatralizacji rocka -- od koncertu klubowego do megawidowiska.
2. Koncert rockowy jako spotkanie teatralne.
2.1. Przestrzeń teatralna. Czas teatralny.
2.2. Koncert jako święto. Wspólnota wyglądu i ekspresji.
2.3. Reżyseria, scenografia, aktorzy.
3. Teatralna dramaturgia koncertu.
3.1. "Wejście".
3.2. Nawiązanie kontaktu.
3.3. Podtrzymywanie i rozluźnianie napięcia. Dynamika spektaklu.
3.4. Finał.
Rozdział V. Ekspresja twórców i odbiorców w muzyce rockowej.
1. Ekspresja twórców.
1.1. Ekspresja w warstwie muzycznej.
1.2. Ekspresja w warstwie tekstowej.
1.3. Ekspresja w warstwie scenicznej.
2. Ekspresja odbiorców.
2.1. Percepcja ekspresyjna warstwy muzycznej.
2.2. Percepcja ekspresyjna tekstu.
2.3. Percepcja ekspresyjna warstwy scenicznej. Zachowania ekspresyjne.
Rozdział VI. Produkcja rocka.
1. Technologia wytwarzania i przetwarzania dźwięku.
1.1. Mikrofon i amplifikacja głosu.
1.2. Gitara elektryczna.
1.3. Syntezatory.
1.4. Próbkowanie cyfrowe.
2. Technologia nagraniowa. Nagranie studyjne i płyta.
2.1. Technika wielośladowa.
2.2. Standardy technologiczne a standardy artystyczne.
3. Film muzyczny i teledysk.
Rozdział VII. Cechy swoiste rocka.
1. Odwołanie się do tradycji negro-amerykańskiej. "Wąski" i "szeroki" kontekst rocka.
2. Multimedialność.
3. Dwoistość. Rock jako sztuka i jako produkt masowy. 4. Kreowanie wspólnoty, intensywność ekspresyjna, poczucie wolności.
5. Kategorie psychospołeczne ogniskujące twórczość rockową: młodość, nieprzystosowanie, poszukiwanie tożsamości.
BIBLIOGRAFIA
Rozdział I. Muzyka negro-amerykańska jako tradycja i inspiracja dwudziestowiecznej muzyki popularnej.
1. Muzyka europejska a muzyka negro-amerykańska.
2. Cechy negro-amerykańskiego idiomu muzycznego.
2.1. Forma.
2.2. Rytm.
2.3. Wokalność, intensywność ekspresyjna, kreowanie wspólnoty, poliekspresyjność w muzyce negro-amerykańskiej.
2.4. Rozmowa i dialog jako modele twórczości.
2.5. Aktywność odbiorcy.
Rozdział II. Style i formy muzyczne rocka.
1. Uwagi ogólne o elementach muzycznych rocka.
1.1. Budowa formalna.
1.2. Melodyka, harmonika, rytmika, brzmienie.
2. Lata pięćdziesiąte. Rock`n`roll.
3. Lata sześćdziesiąte. Krystalizacja idiomu rockowego.
3.1. Soul.
3.2. Synteza. The Beatles.
3.3. Adaptacja, autentyzm i bunt. The Rolling Stones.
3.4. Agresja. The Who.
3.5. Środowisko szkół artystycznych, bohema i romantyzm.
3.5. Rock progresywny. Początki rocka artystycznego. The Cream.
3.6. Rock psychodeliczny. kontrkultura.
3.7. Jimi Hendrix jako postać ogniskująca styl lat sześćdziesiątych. 4. Lata siedemdziesiąte.
4.1. "Klasycyzacja" muzyki progresywnej. Rock symfoniczny.
4.2. Reggae.
4.3. Postmodernizm. Glitter rock i glam rock.
4.4. Awangarda rockowa (1). Brian Eno.
4.5. Awangarda rockowa (2). Frank Zappa.
4.6. Prowokacja jako styl. Punk.
4.7. Postpunkowa kontynuacja. Hardcore.
5. Lata osiemdziesiąte.
5.1. Heavy metal.
5.2. Minimalizm. Muzyka "elektronicznego śmietnika" -- noise music i rap.
Rozdział III. Hasłowe pragnienia w tekstach rockowych.
1. Pragnienie wolności.
2. Pragnienie uczucia.
3. Pragnienie prawdy.
4. Pragnienie akceptacji i uczestnictwa w życiu społecznym.
5. Pragnienie bezpieczeństwa i stabilizacji społecznej.
6. Cechy swoiste tekstu rockowego.
Rozdział IV. Koncert rockowy jako struktura teatralna.
1. Fazy teatralizacji rocka -- od koncertu klubowego do megawidowiska.
2. Koncert rockowy jako spotkanie teatralne.
2.1. Przestrzeń teatralna. Czas teatralny.
2.2. Koncert jako święto. Wspólnota wyglądu i ekspresji.
2.3. Reżyseria, scenografia, aktorzy.
3. Teatralna dramaturgia koncertu.
3.1. "Wejście".
3.2. Nawiązanie kontaktu.
3.3. Podtrzymywanie i rozluźnianie napięcia. Dynamika spektaklu.
3.4. Finał.
Rozdział V. Ekspresja twórców i odbiorców w muzyce rockowej.
1. Ekspresja twórców.
1.1. Ekspresja w warstwie muzycznej.
1.2. Ekspresja w warstwie tekstowej.
1.3. Ekspresja w warstwie scenicznej.
2. Ekspresja odbiorców.
2.1. Percepcja ekspresyjna warstwy muzycznej.
2.2. Percepcja ekspresyjna tekstu.
2.3. Percepcja ekspresyjna warstwy scenicznej. Zachowania ekspresyjne.
Rozdział VI. Produkcja rocka.
1. Technologia wytwarzania i przetwarzania dźwięku.
1.1. Mikrofon i amplifikacja głosu.
1.2. Gitara elektryczna.
1.3. Syntezatory.
1.4. Próbkowanie cyfrowe.
2. Technologia nagraniowa. Nagranie studyjne i płyta.
2.1. Technika wielośladowa.
2.2. Standardy technologiczne a standardy artystyczne.
3. Film muzyczny i teledysk.
Rozdział VII. Cechy swoiste rocka.
1. Odwołanie się do tradycji negro-amerykańskiej. "Wąski" i "szeroki" kontekst rocka.
2. Multimedialność.
3. Dwoistość. Rock jako sztuka i jako produkt masowy. 4. Kreowanie wspólnoty, intensywność ekspresyjna, poczucie wolności.
5. Kategorie psychospołeczne ogniskujące twórczość rockową: młodość, nieprzystosowanie, poszukiwanie tożsamości.
BIBLIOGRAFIA