Tytuł książki:
Epistemologiczne założenia ontologii Christiana Wolffa. Filozofia XXXIX
Autor książki:
Bogusław Paź
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 312 s. |
Wymiar: | 168x238 mm |
EAN: | 9788322922163 |
ISBN: | 83-229-2216-7 |
Data: | 2001-01-06 |
Cena wydawcy: 28.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Książka Bogusława Pazia na temat ontologii Wolffa jest wybitnym osiągnięciem filozoficzno-poznawczym dotyczącym swoistego przełomu kultury europejskiej. Ontologia Christiana Wolffa stanowi jakby centralny punkt zwrotny w dziejach uniwersyteckiego nauczania filozofii. Zawiera przy tym wiele myślowych wątków ze starożytności, średniowiecza i współczesnych Wolffowi myślicieli, które należało wykryć i uznać ich funkcjonowanie w jego wielkim systemie ontologii.
Książka "Epistemologiczne założenia ontologii Christiana Wolffa. Filozofia XXXIX" - Bogusław Paź - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Spis treści:
Wykaz skrótów najważniejszych prac; Stan badań nad filozofią Christiana Wolffa; Prooemium; A. Epistemologia; Epistemologiczne zasady ontologii Christiana Wolffa; I. Kartezjańska metodologia; II. Myślenie i refleksja jako podmiotowo-poznawcza baza ontologii Wolffa; III. Reprezentacja jako epistemologiczne pryncypium ontologii Wolffa; B. Ontologia; Wstępna charakterystyka ontologii Christiana Wolffa; I. Pochodzenie terminu "Ontologia"; II. Wolffa "methods scientifica"; III. Przedmiot ontologii; IV. Byt jako obecność (praesentia). Ontyfikacja obecności; V. Znaczenie terminów "transcendentalizm" i "transcendentalny" w odniesieniu do ontologii Wolffa i jej przedmiotu; VI. Cel ontologii; VII. Miejsce ontologii w systemie filozofii Wolffa; Zasady ontologii; I. Główne momenty "zasady" w ogóle; II. Miejsce zasad w systemie ontologii Wolffa; III. Zasada sprzeczności (principium contradictionis) i jej ontologia; IV. Zasada racji dostatecznej (principium rationis sufficientis); Synteza ontologiczna i jej uwarunkowania; I. Istota (essentia) jako transcendentalna racja bytowości i poznania; II. Aprioryczna (re-)konstrukcja pojęcia bytu; III. Byt w perspektywie wyobraźni; IV. Systematyczna determinacja pojęcia bytu; V. Poznanie ontologiczne a poznanie metafizyczne; Zakończenie; Od autora; Bibliografia