Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Fijorr Publishing |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 464 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788389812377 |
ISBN: | 978-83-8981-237-7 |
Data: | 2007-07-03 |
Opis książki:
(...) Jako konsumenci ludzie zawsze woleliby niższe ceny kupowanych dóbr; jako producenci zawsze wolą wyższe ceny swoich wyrobów. Gdyby Natura zapewniła człowiekowi materialną Utopię, wszystkie dobra wymienne byłyby darmowe i nie byłoby potrzeby osiągania dochodów pieniężnych. Taka Utopia byłaby stanem "preferowanym", ale istnieje tylko w wyobraźni. Człowiek musi pracować w realnym środowisku, gdzie dysponuje określonymi zasobami ziemi i dó kapitałowych.
W tym świecie istnieją dwa, i tylko dwa, sposoby ustanowienia cen dóbr. Pierwszy to sposób wolnorynkowy, polegający na dobrowolnym ustaleniu cen przez uczestników rynku. W takim przypadku wymiany dokonywane są na warunkach przynoszących korzyści obu stronom. Drugi sposób to siłowa interwencja w rynek, sposób oparty na hegemonii, % nie umowie. Hegemoniczne ustalenie cen oznacza delegalizację swobodnych wymian i wprowadzenie wyzysku człowieka przez człowieka - albowiem zawsze, gdy dochodzi do wymuszonej wymiany, mamy do czynienia z wyzyskiem. Gdy wybieramy drogę wolnorynkową - drogę obopólnych korzyści - nie ma innych kryteriów określających, czy cena jest sprawiedliwa, poza warunkiem wymagającym, by była wolnorynkowa, i dotyczy to zarówno rzekomych cen "konkurencyjnych", jak też "monopolistycznych*, w tym powstałych na skutek działań karteli. Na wolnym rynku konsumenci i producenci dostosowują swoje działania w ramach dobrowolnej współpracy.
Książka "Ekonomia wolnego rynku. Tom 3" - Murray N. Rothbard - oprawa miękka - Wydawnictwo Fijorr Publishing. Książka posiada 464 stron i została wydana w 2008 r.