pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Edukacyjne wyzwania w krajach postkomunistycznych

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 250 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323316886
ISBN: 83-233-1688-0
Data:2001-01-13
pozycja niedostępna

Opis książki:

Książka jest swoistym zaproszeniem do refleksji nad współczesnymi problemami edukacji, analizowanymi w szerokiej perspektywie zmian, z jakimi mamy do czynienia po 1989 roku w Polsce i innych krajach byłego bloku sowieckiego. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują niezwykle doniosłe zagadnienia pedagogiki, Ich wysiłki przyczyniają się do rekonstrukcji podstawowych obszarów myśli edukacyjnej, modelowanych z zachowaniem jej wewnętrznej złożoności i wielobarwności. Nie brak tu zarówno przemyśleń odwołujących się do zagadnień strategii reform edukacyjnych w poszczególnych krajach na podstawie wartości tkwiących u ich podłoża, jak tez odniesień do ogólnoświatowych procesów globalizacyjnych, wzbudzających dziś tyle emocji, co obaw. Publikacja przeznaczona jest dla studentów wszystkich kierunków pedagogicznych, pracowników naukowych, nauczycieli na co dzień poruszających się wśród zagadnień wychowania moralnego, patologii społecznych, edukacji szkolnej, czy oświaty dorosłych z uwzględnieniem ich społeczno-kulturalnych i polityczni-ekonomicznych uwarunkowań.

Książka "Edukacyjne wyzwania w krajach postkomunistycznych" - Krzysztof Polak, Bronisław Urban (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spis treści:

Wstęp (B. Urban, K. Polak)

CZEŚĆ 1
PRZEMIANY SPOŁECZNO-KULTUROWE W KRAJACH POSTKOMUNISTYCZNYCH A WYZWANIA EDUKACYJNE W SKALI GLOBALNEJ

Andrzej Michał de Tchorzewski, Edukacja wobec problemów, wyzwań i następstw globalizacji

Katarzyna Olbrycht, Kluczowe problemy wychowawcze w krajach postkomunistycznych

Franciszek Adamski, Edukacja wobec wyzwań pluralizmu społeczno-kulturowego

Andrzej Radziewicz-Winnicki, Emancypacja społeczna a kłopoty z instytucjonalizowaniem się „edukacji jutra” w postmonocentrycznym ładzie społecznym

Joanna Rutkowiak, Uczenie się od „bliskiego–obcego”; pytania o strategie reform edukacyjnych jako problem doświadczeń krajów postkomunistycznych

Tamas Kozma, wsp. Peter Illes, Magdolna Rĕbay (Węgry), Transformacja systemów edukacji: przypadek Węgier

Swietłana Tsiura, Iryna Myszcziszin (Ukraina) – Retrospektywna analiza polityki edukacyjnej Ukrainy w kontekście globalnym


CZĘŚĆ 2
TEORIA I PRAKTYKA WYCHOWAWCZA W NOWYM ŁADZIE SPOŁECZNYM

Mieczysław Łobocki, W trosce o intensyfikację wychowania moralnego

Dzierżymir Jankowski, Zaniedbywane obszary edukacji

Bronisław Urban, Patologia społeczna i ewolucja polskiej myśli resocjalizacyjnej

Natalia Nosova (Rosja), Globalizacja i internacjonalizacja edukacji a nauczanie języków obcych

Vasilij I. Strashev (Białoruś), Główne tendencje rozwoju edukacji na etapie przechodzenia od społeczeństwa postindustrialnego (na przykładzie republiki Białorusi

Miron Ionescu, Musata Bocos (Rumunia), Innowacje w edukacji – pilna potrzeba

CZĘŚĆ 3
WYZWANIA DLA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I EDUKACJI NAUCZYCIELSKIEJ

Henryka Kwiatkowska, Identyfikacje osobiste i społeczne nauczycieli

Stefan M. Kwiatkowski, Kontynuacja i zmiana w procesie reformowania systemu edukacji zawodowej

Stanisław Palka, Edukacyjne wyzwania a teoria kształcenia

Tadeusz Aleksander, Przemiany edukacji dorosłych w okresie transformacji ustro-jowej

Urszula Jeruszka, Edukacja zawodowa wobec problemów jakości i potrzeb rynku pracy

Irena Zogla (Łotwa), Wzmacnianie kompetencji w działaniu edukatorów szkolnych

Włodzimierz Goriszowski, Uwarunkowania efektywnej organizacji procesu ustawicznego kształcenia jako edukacyjnego wyzwania XXI wieku

Kazimiera Pacławska, Przemiany edukacyjne a uniwersytecki model kształcenia nauczycieli. Między adaptacją a nowymi wyzwaniami

Krzysztof Polak, Stosunek nauczycieli do wybranych kwestii reformy szkolnej