Edukacyjne wyzwania w krajach postkomunistycznych
Krzysztof Polak, Bronisław Urban
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 250 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323316886 |
ISBN: | 83-233-1688-0 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Książka jest swoistym zaproszeniem do refleksji nad współczesnymi problemami edukacji, analizowanymi w szerokiej perspektywie zmian, z jakimi mamy do czynienia po 1989 roku w Polsce i innych krajach byłego bloku sowieckiego. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują niezwykle doniosłe zagadnienia pedagogiki, Ich wysiłki przyczyniają się do rekonstrukcji podstawowych obszarów myśli edukacyjnej, modelowanych z zachowaniem jej wewnętrznej złożoności i wielobarwności. Nie brak tu zarówno przemyśleń odwołujących się do zagadnień strategii reform edukacyjnych w poszczególnych krajach na podstawie wartości tkwiących u ich podłoża, jak tez odniesień do ogólnoświatowych procesów globalizacyjnych, wzbudzających dziś tyle emocji, co obaw. Publikacja przeznaczona jest dla studentów wszystkich kierunków pedagogicznych, pracowników naukowych, nauczycieli na co dzień poruszających się wśród zagadnień wychowania moralnego, patologii społecznych, edukacji szkolnej, czy oświaty dorosłych z uwzględnieniem ich społeczno-kulturalnych i polityczni-ekonomicznych uwarunkowań.
Książka "Edukacyjne wyzwania w krajach postkomunistycznych" - Krzysztof Polak, Bronisław Urban (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
CZEŚĆ 1
PRZEMIANY SPOŁECZNO-KULTUROWE W KRAJACH POSTKOMUNISTYCZNYCH A WYZWANIA EDUKACYJNE W SKALI GLOBALNEJ
Andrzej Michał de Tchorzewski, Edukacja wobec problemów, wyzwań i następstw globalizacji
Katarzyna Olbrycht, Kluczowe problemy wychowawcze w krajach postkomunistycznych
Franciszek Adamski, Edukacja wobec wyzwań pluralizmu społeczno-kulturowego
Andrzej Radziewicz-Winnicki, Emancypacja społeczna a kłopoty z instytucjonalizowaniem się „edukacji jutra” w postmonocentrycznym ładzie społecznym
Joanna Rutkowiak, Uczenie się od „bliskiego–obcego”; pytania o strategie reform edukacyjnych jako problem doświadczeń krajów postkomunistycznych
Tamas Kozma, wsp. Peter Illes, Magdolna Rĕbay (Węgry), Transformacja systemów edukacji: przypadek Węgier
Swietłana Tsiura, Iryna Myszcziszin (Ukraina) – Retrospektywna analiza polityki edukacyjnej Ukrainy w kontekście globalnym
CZĘŚĆ 2
TEORIA I PRAKTYKA WYCHOWAWCZA W NOWYM ŁADZIE SPOŁECZNYM
Mieczysław Łobocki, W trosce o intensyfikację wychowania moralnego
Dzierżymir Jankowski, Zaniedbywane obszary edukacji
Bronisław Urban, Patologia społeczna i ewolucja polskiej myśli resocjalizacyjnej
Natalia Nosova (Rosja), Globalizacja i internacjonalizacja edukacji a nauczanie języków obcych
Vasilij I. Strashev (Białoruś), Główne tendencje rozwoju edukacji na etapie przechodzenia od społeczeństwa postindustrialnego (na przykładzie republiki Białorusi
Miron Ionescu, Musata Bocos (Rumunia), Innowacje w edukacji – pilna potrzeba
CZĘŚĆ 3
WYZWANIA DLA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I EDUKACJI NAUCZYCIELSKIEJ
Henryka Kwiatkowska, Identyfikacje osobiste i społeczne nauczycieli
Stefan M. Kwiatkowski, Kontynuacja i zmiana w procesie reformowania systemu edukacji zawodowej
Stanisław Palka, Edukacyjne wyzwania a teoria kształcenia
Tadeusz Aleksander, Przemiany edukacji dorosłych w okresie transformacji ustro-jowej
Urszula Jeruszka, Edukacja zawodowa wobec problemów jakości i potrzeb rynku pracy
Irena Zogla (Łotwa), Wzmacnianie kompetencji w działaniu edukatorów szkolnych
Włodzimierz Goriszowski, Uwarunkowania efektywnej organizacji procesu ustawicznego kształcenia jako edukacyjnego wyzwania XXI wieku
Kazimiera Pacławska, Przemiany edukacyjne a uniwersytecki model kształcenia nauczycieli. Między adaptacją a nowymi wyzwaniami
Krzysztof Polak, Stosunek nauczycieli do wybranych kwestii reformy szkolnej