Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Instytut Historii Uniwersytetu w Białymstoku |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 404 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788391816134 |
ISBN: | 83-918161-3-3 |
Data: | 2005-12-28 |
Opis książki:
Wstęp: Proces integracji europejskiej stawia przed polskim systemem edukacyjnym ogromne wyzwania. Współczesna szkoła polska - od wyższej poczynając, a na podstawowej kończąc - stoi przed koniecznością nauczania ł wychowania ku Europie. Wydaje się, iż postulat ten staje się coraz bardziej zrozumiały dla politycznych decydentów oświatowych, praktyków związanych z kształceniem kadr pedagogicznych oraz nauczycieli - tych wszystkich, którzy mają wpływ na to, jaka będzie polska szkoła w najbliższej przyszłości.
Rozwój szeroko rozumianego europejskiego wymiaru oświaty - to wyzwanie, z którym zmierzyć się muszą nie tylko instytucje unijne, ale przede wszystkim państwa członkowskie. One to wszakże ponoszą pełną odpowiedzialność za treści nauczania, organizację systemów oświatowych i ich różnorodność kulturową i językową. Międzynarodowa współpraca zmierza do stwarzania dodatkowych możliwości edukacyjnych, zwiększania szans rozwoju zawodowego.
Konferencja Naukowa "Edukacja w procesie integracji europejskiej", która odbyła się w Instytucie Historii Uniwersytetu w Biatymstoku, w dniach 25-26 marca 2003 r., była kolejną próbą spojrzenia na różnorodne zagadnienia związane z problemem zasygnalizowanym w jej tytule. Konferencja była także okazją spotkania naukowców, pracowników większości polskich ośrodków akademickich, nauczycieli z kilkudziesięciu podlaskich szkół, studentów oraz uczniów.
Motywem przewodnim konferencji była edukacja historyczna jako istotny wątek edukacji europejskiej, przygotowanie młodego pokolenia do aktywnego udziału w życiu zintegrowanej Europy. Różne aspekty tych problemów podejmowali w swych wystąpieniach wszyscy referenci. Obok spraw ogólnych na uwagę zasługują zagadnienia szczegółowe, ważne z praktycznego punktu widzenia. Była o nich mowa podczas obrad w sekcjach, a także w czasie dyskusji panelowej poświęconej szansom edukacyjnym Białegostoku i województwa podlaskiego w zintegrowanej Europie.
Hanna Konopka
Książka "Edukacja w procesie integracji Europejskiej" - Hanna Konopka (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Instytut Historii Uniwersytetu w Białymstoku.
Spis treści:
Spis treści
Edukacja historycznaa Unia Europejska
Jerzy Maternicki - Narodowy i europejski wymiar polskiej edukacji historycznej w XIX i XX w.
Barbara Jakubowska - Europeizacja tradycji - perspektywiczny model edukacji
Janusz Rulka - Podobieństwa i różnice problemów historycznych i edukacyjnych Europy Zachodn iej i Środkowo- Wschodniej
Jerzy Nikitorowicz - Tożsamość międzykulturowa w przestrzeni wielokulturowe]
Adam Suchoński - Dzieje Polski w podręcznikach szkolnych krajów Unii Europejskiej
Maria Kujawska, Mariusz Menz - Szkolna Klio po reformie: w służbie Europy czy dla Europy
Bohdan Halczak - Nauczanie o nacjonalizmie w dobie integracji europejskiej
Violetta Julkowska - European dimension - o nowym podejściu do edukacji historycznej w krajach europejskich należących do Unii i z nią stowarzyszonych
Jerzy Centkowski - Niemiecka szkolna edukacja historyczno-polityczna wobec integracji europejskiej
Barbara Kubis - Integracja europejska jako element edukacji regionalnej na przykładzie Śląska Opolskiego
Małgorzata Ocytko - Cele polityki edukacyjno-kulturalnej UE a specyfika białoruskiej mniejszości narodowej w Polsce w perspektywie integracji ze Wspólnotą - zagrożenie czy szansa na zachowanie tożsamości?
Hanna Konopka - Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Józef Brynkus - Historyczne korzenie europejskiej jedności i ich szkolne odzwierciedlenie
Ryszard Rauba - Róża Luksemburg jako rzecznik wartości europejskich
Elżbieta Zienda-Żywiczyńska - Edukacja historyczna na przykładzie polsko-francuskiego projektu „Ślady przeszłości"
Kształcenie nauczycieli w Unii Europejskiej
Hanna Wójcik-Łagan - Polscy nauczyciele historii „w Europie"
Włodzimierz Prokopiuk - Nauczydel - podmiot reformującego się systemu edukacji narodowej wobec nasilonego (i nowego) wartościowania fenomenu „kształcenie ustawiczne" w integrującej się Europie
Henryk Palkij - Nauczycielska refleksja nad edukacją histotyczną w Europie - przykład EUROCLIO
Maciej Perkowski - Kształcenie zawodowe w europejskim prawie wspólnotowym. Zarys zagadnienia
Aleksandra Kuczer, Jarosław Kuczer - Kształcenie nauczycieli we Francji
Krystyna Szelągowska - Nauczanie dwujęzyczne i system międzynarodowej matury jako czynniki sprzyjające integracji Polski z Europą
Grażyria Korneć - Status nauczyciela w wybranych krajach europejskich
Dorota Cuzowska - Elementy historii w nauczaniu języka angielskiego jako czynnik podnoszący kompetencję interkulturową mhdzieży
Marta Ewa Czeropska - Powróćmy jak za dawnych lat... czyli o nowym wymiarze retoryki
Maciej Fic - Czy edukacja europejska wystarczy?
Marcin Łukaszewski - Nauczanie na odległość - narzędzie integrujące proces nauczania- uczenia się historii
Edukacja europejska w podręcznikach i środkach masowego przekazu
Grażyna Pańko - Próby jednoczenia Europy na przestrzeni dziejów w aktualnych polskich i czeskich podręcznikach szkolnych
Danuta Konieczka-Śliwińska - Wybrane problemy edukacji regionalnej i europejskiej w podręcznikach historii dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Alina Czapiuk - Oświata polska a Unia Europejska w prasie liberalnej na przykładzie „Gazety Wyborczej"
Marzena Liedke - Oświata polska a problem integracji z Unią Europejską w świetle prasy konserwatywnej na przykładzie „Najwyższego Czasu!"
Sławomir Batok - Podręcznikowy stereotyp Niemca w kontekście integracji europejskiej
Barbara Kubis, Marek Białokur - Podręczniki do nauczania historii wobec procesu integracji europejskiej
Adrian Konopka - Absorbcja funduszy przedakcesyjnych w województwie podlaskim i mieście Białymstoku
Mirosława Bednarzak-Libera - Możliwości wykorzystania multimedialnych pakietów edukacyjnych w edukacji europejskiej na przykładzie pakietu edukacyjnego multimedialnego „Europa na co dzień"
Marek Kietliński - Rola edukacyjna Archiwum Państwowego w Białymstoku w propagowaniu dziejów „małej ojczyzny"
Adam Borysiewicz - Cele i zadania technologii informatycznych w nauczaniu
Maria Szorc - Konkursy jako element kształcenia w zakresie upowszechniania wiedzy na temat historii regionalnej i integracji europejskiej
Bożena Kłosowska - Warsztaty historyczne „Bliżej Europy", partnerska edukacja o procesie integracji europejskiej
Joanna Wojdon - „Edukacja europejska" w szkole podstawowej w Polsce Ludowej
Szkolne kluby europejskie
Bogumiła Burda - Kształcenie nauczycieli realizujących ścieżkę europejską i prowadzących kluby europejskie w szkołach województwa lubuskiego
Artur Pasko - Wizja polskiej edukacji w zintegrowane] Europie
Joanna Raźniewska, Marek Białokur - Interaktywne formy działań Szkolnego Klubu Europejskiego przy III Liceum Ogólnokształcącym w Opolu w latach 1996-2002
Aleksander Malesza - Szkolny klub europejski miejscem realizacji treści programowych ścieżek edukacyjnych w gimnazjum
Maria Białasz - Metoda projektów w pracy szkolnego klubu europejskiego
Małgorzata Sokół - Szkolne kluby europejskie - cele, zadania i formy realizacji
Irena Litwinienko - Inicjatywy szkolnego klubu europejskiego w Publicznym Gimnazjum nr 11 w Białymstoku jako przykład szkolnych działań proeuropejskich
Wiesław Czupryński - Szkolne kluby europejskie - cele, zadania i formy realizacji (na podstawie działalnośd Klubu Integracji Europejskiej przy ZSTiO nr 4 w Lomży)
Halina Wirkowska - Szkolny Klub Europejski - formy pracy, doświadczenia
Małgorzata Modzelewska, Tadeusz Janusz Wierzbicki - Rola szkolnych klubów europejskich w systemie edukacyjnym szkół ponadgimnazjalnych
Młodzież
Izabela Skórzyńska - Tożsamość mhdych Polaków. Rozważania na marglnesle Międzynarodowego Projektu Artystycznego „Quo vadis, Europe?"
Izabela Lewandowska - Kształtowanie tożsamośd europejskiej poprzez edukację regionalną i międzykulturową
Jacek Piotrowski - Uczniowie polskich szkół średnich na temat Unii Europejskiej (na podstawie badań ankietowych)
Teresa Maresz - Młodzi w Europie i o Europie
Ewa Puls - Miejsce i rola edukacji europejskiej w działalności Sekcji Historycznej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy
Magdalena Kun-Buczko - Edukacja w Unii Europejskiej
Roman Maciej Józefiak - Partnerstwo nauczyciel - uczeń w szkolnej edukacji na przykładzie „Kontraktu"
Andrzej Cichocki - Priorytety uniwersyteckiej edukacji nauczydeli w kontekśde standardów europejskich
Autorzy prac